راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تاثیرات متناقض اپیدمی کرونا بر اقتصاد

همایون دارابی، کارشناس بورس، ماهنامه عصر تراکنش شماره 33 / تاکنون تجربه تاثیر اپیدمی بر اقتصاد را به این شکل نداشتیم و امروز شرایط بسیار پیچیده‌ای را تجربه می‌کنیم، چون پدیده‌ای ناشناخته همه ابعاد زندگی مردم جهان را درگیر ساخته است. شناخت تاثیر این‌گونه بیماری‌ها و به‌طور کلی بروز بیماری در جوامع خیلی کم است. بیماری‌هایی چون سارس، مرس و… خیلی محدودتر از کرونا تاثیرگذار بودند و کرونا یکی از عجیب‌ترین بیماری‌هایی است که با این سرعت انتقال، اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری به‌دلیل ابعاد تاثیرات می‌تواند همچنان ناشناخته بماند و در آینده باید منتظر عواقب بیشتر آن باشیم.

 تاثیر کرونا بر بازار سرمایه را می‌توانیم به دو بخش تقسیم کنیم. شاکله بورس تهران بر شرکت‌های موادخام‌محور مانند پتروشیمی، معدنی‌ها و پالایشگاه‌ها و… است و بیش از ۵۰ درصد بازار را تشکیل می‌دهند. از آنجایی که با شیوع بیماری کرونا حمل‌ونقل در سطح جهانی متوقف و کاهش پیدا کرده، قیمت نفت با کاهش بیشتری مواجه شده است. هرچند عدم توافق اوپک‌پلاس و جنگ نفتی میان واشنگتن، ریاض و مسکو هم عامل موثری بوده، اما با کاهش قیمت به میزان قابل ملاحظه‌ای در هفته‌های گذشته، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها دچار کاهش درآمد شده و به تبع آن قیمت فلزات مس، سرب، سنگ‌آهن و فولاد و… نیز افول کرده؛ بنابراین زنجیره مواد خام هم دچار مشکل خواهد شد.

به عبارتی قسمتی از تاثیر کرونا بر بورس تهران از محل قیمت‌های جهانی است و تاثیر دیگر آن را می‌توان مثبت ارزیابی کرد؛ به این خاطر که با شیوع ویروس کرونا مرزها بسته شده و میزان صادرات غیرنفتی کاهش یافته است. شرکت‌های صادرکننده از این مساله متاثر شدند، در حالی که این یک پتانسیل برای افزایش قیمت دلار در آینده ایجاد می‌کند که می‌تواند آن بخش کاهش صادرات را جبران کند؛ یعنی هرچند قیمت محصولات پتروشیمی ما کاهش پیدا کرده، اما از سوی دیگر افزایش ارزش دلار می‌تواند ارزش صادراتی را افزایش دهد.

با این حال در سطح تاثیرات داخلی ما شاهد چند تاثیر متناقض هستیم؛ اول اینکه از ساعت کاری کم شده و میزان فعالیت شرکت‌ها کم شده و این موضوع خود می‌تواند عامل تاثیرگذار تحمیل هزینه به بنگاه‌ها باشد. دوم اینکه کرونا بر بخش‌های خدمات گردشگری و هتلداری و شرکت‌های حمل‌ونقل تاثیرگذار بوده و باعث کاهش درآمدی آنها شده است. در حالی که بر شرکت‌های دارویی، شوینده‌ها و فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین تاثیر مثبت داشته و با کم‌شدن فعالیت‌های فیزیکی، فروشگاه‌های اینترنتی درآمدهای بیشتری را کسب می‌کنند.

امروز بسیاری از امور در بستر آنلاین انجام می‌شود و شرکت‌های فعال در این حوزه با اقبال بیشتری روبه‌رو هستند. به همین دلیل با یکسری داده‌های متناقض مواجه هستیم و باید صبر کنیم تا گزارش‌های شرکت‌ها از پایان سال، منتشر و مشخص شود تاثیرات مثبت و منفی کرونا بر اقتصاد چگونه بوده است؟ آمارهایی که در سطح جهانی منتشر می‌شود، نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد. به‌طور مثال، کاهش دو درصدی رشد اقتصادی کشور چین، احتمال رکود در اقتصاد جهانی و مسائل مربوط به آنها و کاهش مبادلات بین‌المللی نگرانی‌های را ایجاد می‌کند. امیدواریم تا یکی، دو ماه آینده با رفع بحران کرونا بحران اقتصادی نیم‌سال اول را شاهد نباشیم.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره 33
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.