راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چوب حراج بر حریم خصوصی و امنیت کاربران / اطلاعات 42 میلیون کاربر ایرانی تلگرام فقط 500 دلار

وب‌سایت «Comparitech» طی گزارشی خبر از افشای اطلاعات 42 میلیون کاربر ایرانی پیام‌رسان تلگرام داد. منبع این رخنه اطلاعاتی یکی از نسخه‌های غیررسمی تلگرام عنوان شده است. این گزارش می‌گوید اطلاعات توسط گروهی به نام «سامانه شکار» و ظاهراً به شکل ناخواسته منتشر شده است. پس از دانلود دیتابیس هم هیچ رمز عبوری برای استفاده از آن نیاز نبوده است.

سخنگوی تلگرام در واکنش به این خبر در گفت‌وگو با وب‌سایت Comparitech اعلام کرده است که «تلگرام یک اپلیکیشن متن‌باز است که به سایر اپلیکیش‌ها اجازه می‌دهد نسخه‌ای با ویژگی‌های موردنظر خود را بر بستر هسته اصلی تلگرام بسازند. از آنجایی که تلگرام در اردیبهشت ۹۷ در ایران فیلتر شد، بسیاری از کاربران برای ادامه استفاده از این پیام‌رسان و ارتباط با آشنایان خود از نسخه‌های غیررسمی در ایران استفاده کردند که به شکل غیرقابل باوری قادر بودند فیلترینگ تلگرام را دور بزنند. می‌توانیم تأیید کنیم که این اطلاعات کاربری، از یک نسخه غیررسمی تلگرام استخراج شده است. متاسفانه، علی‌رغم هشدارهای ما، مردم ایران همچنان از اپلیکیشن‌های تأیید نشده استفاده می‌کنند.»

اطلاعات منتشر شده از نام کاربری، آی‌دی و شماره تماس ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام این بار هم توسط باب دیاچنکو،  یک خبرنگار و محقق امنیتی آلمانی صورت گرفته است، فردی که فرودین سال گذشته نیز در خصوص درز اطلاعات میلیونی سفرهای کاربران ایرانی شرکت تاکسی اینترنتی «تپسی» خبر داده بود. اطلاعات لو رفته بر اساس گفته‌های دیاچنکو در یکی از محافل هکری در معرض فروش قرار گرفته است. برخی گزارش‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که این اطلاعات با قیمت بین ۵۰۰ تا ۲ هزار دلار به افراد مختلف فروخته شده است، داده‌هایی که پیش از حذف دست‌کم به مدت ۱۱ روز در معرض دید عمومی قرار داشته‌اند تا در نهایت در ۶ فروردین حذف می‌شوند.

خبر درز اطلاعات کاربران ایرانی تلگرام واکنش برخی از مسئولان دولتی را نیز به همراه داشته است. امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در توییتی اعلام کرده است که «در دی 96 در مورد عدم امنیت پوسته‌های تلگرام هشدار دادیم. البته شواهدی وجود دارد که این اطلاعات به شیوه دیگری جمع‌آوری شده است! سایت ادعا شده به نام شکار که در شرکت رسپینا میزبانی می‌شده، شناسایی شد. گزارش برای رسیدگی قضایی به دادستانی ارجاع خواهد شد.»

هر چند در بحبوحه شیوع ویروس کرونا و مرگ‌ومیرهای ناشی از آن، شاید خبر افشای اطلاعات میلیون‌ها کاربر ایرانی چندان که باید مورد توجه قرار نگیرد اما خبرهای منتشر شده از فروش این اطلاعات در محافل اینترنتی هکری، نگرانی‌ها در مورد پیامدهای این موضوع را افزایش می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.