راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آمارهای رسمی ویروس کرونا حقیقت ندارد و همه این را می‌دانند

از آنجا که اطلاعات آمریکا درباره سرایت ویروس کرونا بسیار ناقص است، تعیین میزان شیوع این بیماری در این کشور بسیار مبهم به نظر می‌رسد. شک نداریم که آمار و اطلاعات جداول و گزارش‌های آمریکا در مورد شیوع و ابتلا به این ویروس کمتر از تعداد واقعی آن است. این داده‌ها قابل اعتماد نیستند، چون فرﺁیندی که ما برای به دست ﺁوردن ﺁنها استفاده کردیم، ناقص هستند و مراحل آزمایش مراکز کنترل و پیشگیری بیماری، بخش عمده‌ای از افراد مبتلا را نیز نادیده گرفته‌اند. آنها به جای این که روی افراد بیشتری تست انجام دهند، تنها روی مسافران متمرکز شده‌ بودند، چراکه این کار را بهترین راه برای تحت نظر گرفتن افرادی می‌دانستند که وارد کشور می‌شدند.

تا همین چند روز پیش نیز مشخص نبود که ویروس کرونا صرفا از طریق ارتباطات افراد در داخل کشور منتشر شده است تا اینکه مبتلایانی شناسایی شدند که هیچ ارتباطی با مسافران خارج از کشور نداشته‌اند. آنچه کارشناسان بهداشت آن را شیوع عمومی می‌نامند، اکنون به آمریکا رسیده است. در نتیجه ویروس با محدود کردن مرزهای بین‌المللی متوقف نمی‌شود، چراکه در حال حاضر در داخل کشور شیوع پیدا کرده است. ﺁزمایشگاه Trevor Bedford در مرکز تحقیقات سرطان Fred Hutchinson در سیاتل، که در مورد تکامل ویروسی مطالعه می‌کند، به این نتیجه رسیده است که شواهد محکمی وجود دارد که حداقل در ایالت واشنگتن، ویروس کرونا هفته‌ها است بدون هیچگونه تشخیصی گسترش یافته است. اکنون پیش‌بینی‌های مختلفی گویای این تخمین هستند که از ۲۰ تا ۱۵۰۰ نفر قبلاً در منطقه سیاتل به این ویروس آلوده شده‌اند. به نظر می‌رسد که در کالیفرنیا نیز این بیماری در حال گسترش است، اما آزمایش‌ها نشان می‌دهند که هنوز کسی در خصوص میزان شیوع ویروس کرونا مطمئن نیست. در کل، کمتر از ۵۰۰ نفر در سراسر آمریکا مورد آزمایش قرار گرفته‌اند؛ در نتیجه، تعداد مبتلایان رسمی آمریکا از صبح روز ۳ مارس به ۴۳ مورد رسیده است که این آمار اشتباه است، اما همچنان این آمار اشتباه به طور مرتب در اخبار منتشر می‌شود.

این آمار کم ساختگی بدان معنی است که طی چند هفته گذشته، ما شاهد اقدامات گسترده دولت در خارج از کشور بوده‌ایم و اکنون تنها شاهد نگرانی‌های داخلی هستیم. در حالی که دیده‌ایم که مقامات چین عملیات گسترده‌ای را برای مهار ویروس کرونا انجام داده‌اند؛‌ به طوری که برای بیش از ۷۰۰ میلیون نفر نوعی ممنوعیت تردد ایجاد کردند، ده‌ها میلیون نفر را قرنطینه کردند و سایر افراد را نیز تحت نظارت‌ قرار دادند و در این شرایط مقامات بهداشت عمومی آمریكا تنها محو تماشای اخباری شده بودند كه می‌گفت احتمالاً این بیماری درآمریکا نیز شیوع پیدا کند. زمانی که در آمریکا تعداد مبتلایان کرونا کمتر از ۲۰ نفر بود، آمادگی برای مقابله با شیوع گسترده ویروس بی‌معنی به نظر می‌رسید اما اکنون می‌دانیم که این بیماری در حال گسترش است و همین وضعیت است که دولت آمریکا را از پاسخگویی باز می‌دارد.

در همین حال، مقامات کره جنوبی روزانه بیش از ۱۰ هزار نفر را ﺁزمایش می‌کنند و ﺁمار این تست‌ها به اطلاع عموم نیز می‌رسد. شرایط در ایتالیا هم به همین صورت است و تعداد زیادی تست می‌شوند و تعداد مبتلایان نیز بالاست، بطوری که اکنون برخی از سیاستمداران ایتالیایی خواستار محدود کردن تست کرونا شده‌اند. در چین، اطلاعات رسمی حاکی از این است که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور بیش از ۸۰ هزار نفر هستند، اما تعداد واقعی ممکن است بسیار بیشتر باشد، زیرا تعدادی به شکل خفیف آلوده شده‌اند و در مراکز پزشکی پذیرش نشده‌اند، یا هرگز در مراحل اولیه بیماری را تشخیص نداده‌اند. با این که همه موافق این اطلاعات نیستند، ولی این امر ممکن است دلیلی برای اطمینان خاطر افراد باشد، زیرا تعداد کل مبتلایان، مخرج معادله ساده‌ای است که نرخ مرگ و میر را نشان می‌دهد؛ مرگ و میر تقسیم بر تعداد مبتلایان. نسبت مبتلایان بیشتر با همین تعداد مرگ و میر بدان معنی است که احتمالاً میزان کشنده بودن این بیماری کمتر از آن چیزی است که داده‌ها نشان می‌دهد.

نکته این است که ﺁمار هر کشور از مراکز آزمایشگاهی و شمارش مبتلایان مختص همان کشور استخراج شده است. همه به هر شیوه‌ای در حال پردازش و کم و زیاد کردن اطلاعات هستند با این حال، حتی اگر این آمار ضد و نقیض بطور آشکار در اختیار عموم قرار گیرد، مردم همچنان به نمودارهایی که بدون دقت و صحت زیاد تهیه شده‌اند و اعداد مختلفی را نشان می‌دهند، اعتماد دارند. شرایط بدی است. این امر باعث بروز و تشویق رفتارهای خطرناکی همچون کاهش انجام تست کرونا برای پایین آوردن تعداد مبتلایان یک کشور یا آزمایش‌های طولانی مدت برای پایین نگه داشتن تعداد مبتلایان یک کشور می‌شود.

مشکل دیگر این است اکنون که ایالات متحده در حال تست افراد مبتلای بیشتری است، تعداد موارد مبتلا نیز به سرعت در حال افزایش است. مسئولان بهداشت عمومی در حال حاضر به مردم اطمینان می‌دهند که این بیماری آن گونه که به نظر می‌رسد جای نگرانی ندارد، اما مشخص کردن این که چه تعداد از مبتلایانِ در حال افزایش، نتیجه تست‌های بیشتر کرونا هستند و چه نسبت از مبتلایان نتیجه گسترش واقعی ویروس کرونا هستند، کار سختی خواهد بود.

واقعیت این است که بین آمار رسمی آمریکا و تعداد واقعی مبتلایان آمریکایی فاصله زیادی وجود دارد. شهروندان عادی و تصمیم‌گیرندگان نمی‌توانند برای تصمیم‌گیری به این آمار اعتماد کنند. گاهی اوقات کمیت به همان اندازه که آشکار می‌کند، مبهم است.

منبع The Atlantic
نویسنده / مترجم سپیده ترشگو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.