راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چه عواملی باعث ریزش بیت‌کوین و صعود تتر شد؟

مسعود رحمانی، مدیر بازاریابی، اکسیر / دقیقاً یک هفته از سقوط ۲۰ درصدی قیمت بیت‌کوین می‌گذرد. به‌ یک‌باره قیمت بیت‌کوین در افتی کم‌سابقه وارد کانال ۳۰۰۰ دلار شد. فارغ از اینکه چه عواملی در پس پرده این سلاخی قیمت بیت‌کوین قرار دارد، نکته‌ای جالب توجه و حتی عجیب، در بعضی از بازارهای کریپتوکارنسی رخ داد که قیمت بیت‌کوین در بازارهای شرق آسیا حدود 20 درصد از قیمت بیت‌کوین در کشورهای غربی (اروپا و آمریکا) بالاتر بود.

این مساله می‌تواند بیانگر چند حقیقت مهم باشد:

اول اینکه فروش حجم گسترده‌ای از بیت‌کوین های موجود که به ریزش گسترده قیمت منجر شد، احتمالا در بازارهای کشورهای غربی صورت گرفته که با توجه به ارتباط قوی زیرساخت‌های بانکی کشورهای اروپایی و آمریکایی و اینکه اغلب اکسچنج‌های اروپایی، از دلار آمریکا نیز به‌عنوان ارز فیات پشتیبانی می‌کنند، اثر پذیری بازارهای کریپتو، در آمریکا و اروپا بر همدیگر بسیار زیاد است.

از آن گذشته بالاتر بودن قیمت بیت‌کوین در بازارهای شرق آسیا این حقیقت را متذکر می‌شود که درخواست فروش بیت‌کوین در این بازارها به نسبت بازارهای مورد اشاره در بالا، به‌مراتب کمتر بوده و همچنین عدم ارتباط قوی میان بانک‌های شرق آسیا و بانک‌های غربی (به نسبت ارتباط بانک‌های اروپایی و آمریکایی با یکدیگر)، موجب اثرپذیری کمرنگ‌تر این کاهش قیمت در کشورهای شرق آسیا شده است.



اما در ایران نکته جالب‌توجه افزایش قیمت دلار تتر (USDT) هم‌زمان با کاهش قیمت بیت‌کوین است. مساله‌ای که به مذاق بسیاری از فعالان حوزه رمزارز خوش نیامده و به‌زعم ایشان فرصت‌های خوب آربیتراژ بین بازارهای داخلی و بین‌المللی را از آن‌ها گرفته است.

این مساله دلایل متعددی دارد که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به قطع بودن ارتباط شبکه بانکی کشورمان با شبکه بانکی جهانی اشاره کرد. مساله‌ای که امکان ارسال و دریافت ارز فیات را تقریبا غیرممکن می‌کند. همین امر باعث شده که در بسیاری از بازارهای کریپتوکارنسی، دلار تتر عملا جای دلار کاغذی را گرفته و به‌صورت شخصیتی مستقل به ایفای نقش می‌پردازد و قیمت آن بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضای مستقل از دلار کاغذی مشخص و کشف می‌شود.

به‌عنوان مثال در حالی که قیمت دلار کاغذی در کانال ۱۵ هزار تومان و بین ۱۵۵۰۰ تا ۱۵۷۰۰ خریدوفروش می‌شد، در همان زمان دلار تتر در کانال ۱۸۰۰۰ تومان قرار داشت.

چند نرخی بودن دلار در کشورمان باعث بروز سوءتفاهمات جالبی گاها در بازارهای بین‌المللی می‌شود، همان‌گونه که در سال ۹۶ و بعد از افزایش قیمت بیت‌کوین در ایران (به‌واسطه خبر اعطای مجوز استخراج توسط دولت) و رسیدن به مرز ۱۰۰ میلیون تومان، تعداد زیادی از تریدرهای خارجی با تصور اینکه نرخ تبدیل دلار 4200 تومان است، قیمت بیت‌کوین در ایران را ۲۴۰۰۰ دلار محاسبه کرده بودند که این امر باعث هجوم سیل عظیمی از تریدرهای بین‌المللی به سمت اکسچنج‌های ایرانی شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.