راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده از آن کیست / معرفی 20 مورد از آینده‌دارترین شرکت‌های آمریکایی فعال در حوزه هوش مصنوعی

جرمي آچين، مديرعامل تک‌شاخ جديدي به نام ديتاربات است. او معتقد است: «امروزه همه مي‌دانند که اگر يادگيري ماشين را به کار نگيرند، از جذابيت لازم برخوردار نخواهند بود.»

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲ / اين اصطلاح حوزه‌هاي وسيعي را شامل مي‌شود و گفت‌وگو در مورد آن به قدري زياد است که ممکن است به‌زودي مفهوم و اعتبار خود را از دست بدهد و شرکت‌ها صرفا به‌منظور بازاريابي، تجزيه‌وتحليل‌ ساده داده‌هاي خود را هوش مصنوعي بنامند.

فوربس و مري‌تک کپيتال که شريک داده‌اي آن محسوب مي‌شود، به‌منظور جلوگيري از بروز چنين اتفاقي، فهرستي تهيه کرده‌اند و در آن، به معرفي شرکت‌هايي پرداخته‌اند که زيرمجموعه‌هاي مختلف هوش مصنوعي را به شکلي معنادار به کار مي‌گيرند و از اين طريق، توانمندي‌هاي بالقوه کسب‌و‌کاري اين فناوري را به رخ همگان مي‌کشند.

يکي از اين شرکت‌ها رباتي ساخته که بين خريداران فروشگاه گشت مي‌زند و به کارکنان در تامين کالاهاي قفسه‌ها کمک مي‌کند. ديگري حجم عظيمي از داده را مورد تحليل قرار مي‌دهد تا به پزشکان در شناسايي سلول‌هاي سرطاني کمک کند. لازم به ذکر است که تمامي اين شرکت‌ها در ايالات متحده فعاليت مي‌کنند.

شرکت‌هايي که در اين فهرست به آنها اشاره شده، همگي اثبات کرده‌اند که از تکنيک‌هايي همچون يادگيري ماشين (سيستم از طريق داده‌ها آموزش مي‌بيند و سطح عملکرد خود را ارتقا مي‌بخشد)، پردازش زبان طبيعي (امکان فهم زبان نوشتاري و گفتاري را براي برنامه‌ها فراهم مي‌کند) يا بينايي کامپيوتر (به نحوه ديدن ماشين‌ها مربوط مي‌شود)، در بخش‌هاي اساسي مدل کسب‌وکاري و ترسيم چشم‌انداز آينده خود استفاده کرده‌اند.

فهرست حاضر شامل پرافتخارترين شرکت‌ها و استارت‌آپ‌‌هايي است که در زمينه‌هاي مختلفي؛ از منابع انساني گرفته تا امنيت، بيمه، امور مالي، مراقبت‌هاي سلامتي، حمل‌ونقل و مسائل زيرساختي فعاليت مي‌کنند. شماري از 20 شرکت مذکور از مراکز فناورانه سنتي همچون نيويورک‌سيتي و بوستون ظهور کرده‌اند، با اين حال، موسساتي نيز وجود دارند که در مراکز کوچک‌تري ريشه دارند.  



بر اساس گزارش سي‌بي‌اينسايتس، استارت‌آپ‌هايي که در زمينه هوش مصنوعي فعاليت مي‌کنند، در  سه‌ماهه دوم سال 2019 مبلغي برابر با 7.4 ميليارد دلار جذب سرمايه داشته‌اند که در نوع خود، رکورد محسوب مي‌شود. به همين دليل، جاي تعجب ندارد که استارت‌آپ‌هاي معرفي‌شده در اين فهرست، از پشتوانه مالي خوبي برخوردار هستند.

تعداد استارت‌آپ‌هايي که توسط زنان بنيان‌ گذاشته شده‌اند، بسيار اندک است و اين امر، نشان از روندي دارد که بر تامين مالي خطرپذير حکم‌فرماست. روند مذکور بدين ترتيب است که استارت‌آپ‌هاي نرم‌افزاري تحت مديريت مردان، سهم عمده‌اي از دلارهاي سرمايه‌گذاري‌شده را به خود اختصاص داده‌اند. اين امر جاي نگراني دارد؛ زيرا طبق نتايج مطالعات، هوش مصنوعي مي‌تواند زمينه را براي اعمال تبعيض در داده‌ها فراهم کند و هرچه تعداد زنان و اقليت‌ها کمرنگ‌تر شود، بر اين تبعيض دامن زده خواهد شد.

شرکت‌هاي حاضر در فهرست بر اساس ميزان ارزش رتبه‌بندي شده‌اند و در توضيحات مربوط به هر کدام از آنها، به مشکلاتي پرداخته شده که قصد رفع آن را دارند. شايان ذکر است که در فهرست زير، به ابزارهايي که شرکت‌ها از طريق آن به حل مشکلات مي‌پردازند، اشاره‌اي نشده است. در مواردي که شرکت‌ها به‌دليل محرمانه‌بودن، از افشاي اطلاعات مربوط به ارزش خود ممانعت کرده‌اند، فوربس با مراجعه به داده‌هاي پيج‌بوک، رقمي تخميني را براي آنها در نظر گرفته است.


مترپورت


محل استقرار دفتر اصلی: سانی‌ویل، کالیفرنیا

بنیانگذاران: مت بل، دیوید گوزبک، مایکل بیب (در حال حاضر فعالیتی در شرکت ندارد)، مدیرعامل اجرایی: آرجی پیتمن

میزان جذب سرمایه: 115 میلیون دلار، با استناد به پیچ‌بوک

مبلغ ارزشگذاریشده: 355 میلیون دلار، با استناد به پیچ‌بوک

مترپورت به ساخت نرم‌افزار و سخت‌افزارهای مورد استفاده در ایجاد مدل‌های سه‌بعدی واقع‌گرایانه می‌پردازد. در فناوری پردازش تصویر این شرکت که کورتکس نام دارد، از دوربین سه‌بعدی اختصاصی و مجموعه‌ای از چند دوربین 360 درجه ارزان‌تر استفاده شده تا کاربر با استفاده از آن بتواند نسخه مجازی فضای مورد نظر خود را ایجاد کند. شرکت مذکور به‌شدت مایل است وارد بازار املاک و مستغلات شود و به کارگزاران نشان دهد که چگونه می‌توانند از تور سه‌بعدی برای نمایش خانه‌ها استفاده کنند.


پت‌ای‌ال


محل استقرار دفتر اصلی: بوستون

بنیانگذار: آدیتیا خولسا، مدیرعامل اجرایی: اندی بک

میزان جذب سرمایه: 75 میلیون دلار، با استناد به پیچ‌بوک

مبلغ ارزشگذاریشده: 375 میلیون دلار، با استناد به پیچ‌بوک

اندی بک در حال طی‌کردن مدارج ترقی در مدرسه پزشکی هاروارد بود که از ادامه مسیر انصراف داد و با همکاری آدیتیا خولسا، پت‌ای‌ال را بنیان گذاشت. بک که پنج سال به‌عنوان پزشک ویژه آسیب‌شناسی در هاروارد فعالیت کرده است، قصد دارد روند شناسایی بیماری‌هایی مانند سرطان را آسان‌تر کند. او در پت‌ای‌ال از یادگیری ماشین برای سریع‌تر و دقیق‌تر شدن عملیات تحلیل تصاویر سلول‌ها استفاده می‌کند.

در حال حاضر، بیشتر مشتریان او را محققان شرکت‌های دارویی تشکیل می‌دهند، نه پزشکان. در فهرست مشتریان این استارت‌آپ که در بوستون فعالیت می‌کند، بزرگ‌ترین غول‌های داروسازی جهان، از جمله نوارتیس، گیلد ساینس و بریستول ـ مایرز اسکوئیب به چشم می‌خورد.


پیپل.ای‌آی


محل استقرار دفتر اصلی: سان‌فرانسیسکو

بنیانگذار و مدیرعامل اجرایی: اولگ روگینسکی

میزان جذب سرمایه: 100 میلیون دلار

مبلغ ارزشگذاریشده: 500 میلیون دلار، با استناد به پیچ‌بوک

اولگ روگینسکی، مدیرعامل روگینسکی عنوان می‌کند: «هیچ‌گاه لحظه‌ای را که در آن پی بردم فروشندگان بخش زیادی از زمان خود را برای انجام اموری غیرمربوط به فروش صرف می‌کنند، از یاد نخواهم برد.» در آن زمان او یک کارمند بود و به‌تازگی فعالیت خود را در انستین تکنولوژیر آغاز کرده بود. روگینسکی به یاد می‌آورد: «مدیر ارشد عملیاتی انستین، طی دوره‌ای یک‌هفته‌ای تیم فروش را در یک اتاق بدون پنجره جمع کرد و به آنها آموزش داد تا به سیستم سیلزفورس رسیدگی کنند.»

در آن هفته، جرقه‌ای در ذهن روگینسکی زده شد و او تصمیم گرفت داده‌های مربوط به مدیریت بد رابطه با مشتری را مورد تحقیق قرار دهد. در سال 2016، روگینسکی شرکت پیپل.ای‌آی را تاسیس کرد. این شرکت سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری، از جمله سیلزفورس را به کار می‌گیرد، داده‌هایی از ایمیل، تقویم‌ها، چت‌های اسلک و مواردی از این دست را به‌صورت اتوماتیک در آنها وارد می‌کند و به فروشندگان اعلام می‌کند که باید روی کدام‌یک از وظایف تمرکز کنند تا بهترین نتایج را به دست آورند. وی‌ام‌ویر، زوم، نیو رلیک و لیفت جزء مشتریان این شرکت محسوب می‌شوند.


استاندارد کوگنیشن


محل استقرار دفتر اصلی: سا‌ن‌فرانسیسکو

بنیانگذاران: مایکل ساسول، دیوید والدمن، جان نواک، برندون اوگل، دن فیچتی، تی‌جی لوتز، مدیرعامل اجرایی: جردن فیشر

میزان جذب سرمایه: 86 میلیون دلار

مبلغ ارزشگذاریشده: 535 میلیون دلار

خدانگهدار به صندوقدار و سلام بر دوربین. استاندارد کوگنیشن در حال تحقیق روی یک سیستم خودگردان پرداخت پول است. با پیاده‌سازی این سیستم، خریداران به فروشگاه می‌روند، کالاهای خود را برمی‌دارند و بدون نیاز به صندوقدار یا اسکن کالاها، خرید خود را انجام می‌دهند. در واقع بالای سر افراد دوربین‌هایی نصب می‌شود که به‌صورت پیوسته، افراد و اجناس را تحت نظر دارند. لازم به ذکر است که سیستم تولیدشده توسط این شرکت از فناوری تشخیص چهره استفاده نمی‌کند، بنابراین حریم شخصی مشتریان نقض نمی‌شود.

شرکت مذکور عنوان کرده است: «ما اساسا سیستم خودگردان پرداخت پول را برای فروشگاه‌هایی ایجاد کرده‌ایم که از مدل آمازون پیروی نمی‌کنند.» استاندارد کوگنیشن نمونه آزمایشی خود را در سان‌فرانسیسکو پیاده‌سازی کرده تا عموم مردم را با فناوری خود آشنا کند. طبق اعلام این شرکت، مدل اولیه سیستم مذکور در چندین مورد از فروشگاه‌های منطقه آمریکای شمالی مورد استفاده قرار گرفته است.


فیدزای


محل استقرار دفتر اصلی: سان ماتیو، کالیفرنیا

بنیانگذاران: پدرو بیزارو، پائولو مارکز، مدیرعامل اجرایی: نونو سباستیانو

میزان جذب سرمایه: 82 میلیون دلار

مبلغ ارزشگذاریشده: 575 میلیون دلار

فیدزای در سال 2011 با هدف مبارزه با کلاهبرداری و پولشویی تاسیس شد. از همان زمان تاکنون تعداد زیادی از رقبای این شرکت با سروصدای بلندی اعلام کرده‌اند که ابزارهای آنها نیز از سیستم‌های قانون‌محور فاصله گرفته و به سیستم‌هایی مبتنی بر یادگیری ماشین تبدیل شده‌اند. نونو سباستیانو، مدیرعامل این شرکت، عنوان می‌کند که کمپانی او با خودکارسازی ساخت مدل و معرفی ابزارهای جدید تحلیل بصری، پا در حوزه تازه‌ای گذاشته است. او به مشتریان بزرگ خود، همانند بانک‌سیتی و گروه بانکداری بریتانیایی لویدز اشاره می‌کند و آنها را گواهی برای جذابیت بالای محصول خود می‌داند.


ورکادا


محل استقرار دفتر اصلی: سان ماتیو، کالیفرنیا

بنیانگذاران: هانس رابرتسون، جیمز رن، بنجامین برکوویتز، مدیرعامل اجرایی: فیلیپ کلیزان

میزان جذب سرمایه: 59 میلیون دلار

مبلغ ارزشگذاریشده: 540 میلیون دلار

ورکادا تنها دو سال است که نسبت به فروش محصولات خود اقدام کرده، ولی در همین زمان اندک به ارزشی 540 میلیون دلاری دست پیدا کرده و تعداد مشتریان خود را به بیش از 1200 نفر رسانده است. ورکادا جان تازه‌ای به آن دسته از دوربین‌های امنیتی مبتنی بر فناوری ابری بخشیده که از قابلیت‌های هوش مصنوعی، از جمله تشخیص اشیا و شناسایی حرکت بهره‌مند هستند.

هم‌بنیان‌گذاران این شرکت فارغ‌التحصیلان علوم کامپیوتر از دانشگاه استنفورد هستند و جزء موسسان شرکت محاسبات ابری مراکی به‌شمار می‌روند. آنها مراکی را به قیمت یک میلیارد دلار به سیسکو فروختند. باشگاه بدنسازی آکوئیناکس، مرکز خرید 1.1 میلیارد دلاری ونکوور و بالغ بر 500 مدرسه‌ از محصولات ارائه‌شده توسط این شرکت استفاده می‌کنند و از امنیت دانش‌آموزان گرفته تا تحویل غذا را تحت نظارت قرار می‌دهند. جالب است بدانید نام شرکت ورکادا در فهرست استارت‌آپ‌های میلیارد دلاری آینده که طی سال جاری میلادی توسط فوربس منتشر شده، جای گرفته است.


سنتینل‌وان


محل استقرار دفتر اصلی: مانتین ویو، کالیفرنیا

بنیانگذار: آلموگ کوهن، مدیرعامل اجرایی: تومر وینگارتن

میزان جذب سرمایه: 230 میلیون دلار

مبلغ ارزشگذاریشده: 600 میلیون دلار، با استناد به پیچ‌بوک

تومر وینگارتن که سمت مدیرعاملی سنتینل‌وان را به عهده دارد، می‌گوید او و هم‌بنیان‌گذار دیگر شرکت، این کمپانی را در سال 2013 تاسیس کردند. در آن زمان نرم‌افزار آنتی‌ویروس «به‌عنوان ابزاری شناخته می‌شد که فرایند به‌کارگیری و راه‌اندازی آن دشوار، ناقص، بی‌اثر و آزاردهنده تلقی می‌شد». کارکنان شرکت مذکور شش سال زمان صرف کردند تا با شیوه هوشمندترسازی امنیت نقاط پایانی آشنا شوند.

شایان ذکر است امنیت نقاط پایانی روی داده‌هایی تمرکز دارد که از لپ‌تاپ، گوشی تلفن و سایر دستگاه‌های متصل به شبکه سرچشمه می‌گیرند. آنها فعالیت خود را روی آموزش مدل‌های یادگیری ماشین متمرکز کردند تا بدافزارهای مخرب را در فایل‌ها و برنامه‌های کاربردی شناسایی کنند. تعداد مشتریان سنتینل‌وان به بیش از 2500 شرکت می‌رسد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به «استی لودر» و «اتودسک» اشاره کرد.

شرکت مذکور عنوان کرده که به‌زودی یک مشارکت عمده را با یکی از بزرگ‌ترین سازندگان کامپیوتر شخصی کلید خواهد زد. طبق گفته‌ها، این سازنده که نامش مشخص نشده، فناوری سنتینل‌وان را در دستگاه‌های خود پیاده‌سازی خواهد کرد.


برایت ماشینز


محل استقرار دفتر اصلی: سان‌فرانسیسکو

بنیانگذاران: زاهی رودیگ، لیور سوزان، مدیرعامل اجرایی: آمار هانسپال

میزان جذب سرمایه: 200 میلیون دلار

مبلغ ارزشگذاریشده: 679 میلیون دلار، با استناد به پیچ‌بوک

کارخانه‌ها طی دهه‌های اخیر به شکل فزاینده‌ای به سمت خودکارسازی حرکت کرده‌اند. برایت ماشینز معتقد است که سرانجام زمان مناسب فرا رسیده و باید برای به حداکثر رساندن میزان استفاده از خودکارسازی اقدام کرد. آمار هانسپال می‌گوید: «در حال حاضر، ربات‌ها از قابلیت کافی برای انجام دقیق و صحیح عملیات فوق‌پیشرفته تولیدی برخوردار نیستند و هنوز هم نیروهای انسانی چنین کارهایی را انجام می‌دهند؛ ولی پیشرفت‌هایی که در زمینه بینایی کامپیوتر و یادگیری ماشین رخ داده، ورق را برگردانده است.»

در ماه ژوئن امسال بود که برایت ماشینز اولین محصول خود را روانه بازار کرد. این محصول میکروفکتوریز نامیده شده و شامل سیستم‌هایی بسته با بازوهای رباتی است که از توانایی انجام کامل وظایفی همچون قرار دادن تراشه در صفحه مدار برخوردارند.


آپ‌استارت


محل استقرار دفتر اصلی: سان کارلوس، کالیفرنیا

بنیانگذاران: آنا ام. کانسلمن، پاول گو، مدیرعامل اجرایی: دیوید جیروارد

میزان جذب سرمایه: 164 میلیون دلار

مبلغ ارزشگذاری‌‌شده: 750 میلیون دلار، با استناد به پیچ‌بوک

همان‌گونه که اشاره شد دیوید جیروارد، سمت مدیرعاملی شرکت آپ‌استارت را به عهده دارد. او اشاره می‌کند که در سال 2012، تعداد بالایی از کارکنان سابق گوگل هیچ پیش‌زمینه‌ای در مورد خدمات مالی نداشتند، ولی به این ایده رسیدند که علم داده پیشرفته را در فرایندهای اعتباری به کار بگیرند. آنچه آنها را به باور مذکور رساند، این بود که سیستم فعلی قدیمی است و کارایی لازم را ندارد. جیروارد می‌گوید آپ‌استارت از داده‌هایی برای شناسایی الگوهای ریسک استفاده می‌کند که به‌طور معمول در تاریخچه اعتباری فرد یافت نمی‌شوند.

همین دلیل باعث شده که مدل وام‌دهی آپ‌استارت در مقایسه با روش‌های سنتی از نرخ پذیرش بالاتر و میزان سود دریافتی کمتری برخوردار باشد. علاوه بر آن، نسبت دریافت سود به مبلغ پرداختی در این روش، دست‌کم از نیمی از سایر پلتفرم‌های مشابه کمتر است. تا به امروز، بیش از 300 هزار نفر برای دریافت وام از خدمات آپ‌استارت استفاده کرده‌اند.


فاندباکس


محل استقرار دفتر اصلی: سان‌فرانسیسکو

بنیانگذاران: تومر میکائلی، یووال آریاو، مدیرعامل اجرایی: الای شینار

میزان جذب سرمایه: 140 میلیون دلار

مبلغ ارزشگذاریشده: 750 میلیون دلار

فاندباکس با تکیه بر داده‌محوری، تسهیلات وام‌دهی را برای کسب‌وکارهای کوچک عرضه می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا صورت‌حساب‌های معوقه خود را بپردازند. الای شینار تعریف می‌کند که مادر او یک آژانس کارگزینی را اداره می‌کرده و همیشه با مشکل جریان نقدی روبه‌رو بوده است. وی این خاطره را الهام‌بخش بنیان‌گذاری فاندباکس می‌داند. هر شرکتی که بخواهد از طریق فاندباکس وام بگیرد، باید ابزارهای مالی خود را به پلتفرم این کمپانی متصل کند. در گام بعدی فاندباکس از جریان‌های داده‌ای این شرکت برای ارزیابی ریسک و تصمیم‌گیری برای پرداخت یا عدم پرداخت وام استفاده می‌کند. به گفته شینار، این فرایند حدود سه دقیقه زمان می‌برد.


آندوریل اینداستریز


محل استقرار دفتر اصلی: ارواین، کالیفرنیا

بنیانگذاران: پالمر لاکی، تری استیونز، مت گریم، جو چن، مدیرعامل اجرایی: برایان شیمپف

میزان جذب سرمایه: 180 میلیون دلار

مبلغ ارزشگذاریشده: اندکی کمتر از یک میلیارد دلار

پالمر لاکی که در بنیان‌گذاری اوکیولس نقش داشت و به شکل دراماتیکی از فیس‌بوک خارج شده بود، دوباره به صحنه بازگشته است. وی اشاره کرده بود که شرکت فیس‌بوک او را به‌دلیل داشتن تفکرات سیاسی خاص، از همکاری در بخش واقعیت مجازی منع کرده بوده است. لاکی در سال 2017 استارت‌آپ آندوریل اینداستریز را در حوزه فناوری دفاعی تاسیس کرد. این استارت‌آپ با استفاده از حسگرهای داده که روی برج‌ها، پهپادها و سایر وسایل نقلیه نصب شده، یک مدل سه‌بعدی آنی از منطقه ایجاد می‌کند و آن را در یک سیستم شناسایی تهدید به کار می‌گیرد.

سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا، نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا و اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده آمریکا با آندوریل اینداستریز قرارداد بسته‌اند. موضوع اکثر این همکاری‌ها به دیوار مرزی مجازی مربوط می‌شود. استارت‌آپ مذکور به‌تازگی چند جذب سرمایه را تجربه کرد و پس از آن گزارش داد که مبلغ کل تامین مالی آن به 180 میلیون دلار رسیده است. ارزش این شرکت نزدیک به یک میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.


اسکیل ای‌ال


محل استقرار دفتر اصلی: سان‌فرانسیسکو

بنیانگذار و مدیرعامل اجرایی: الکساندر وانگ

میزان جذب سرمایه: 122 میلیون دلار

مبلغ ارزشگذاریشده: یک میلیارد دلار

اسکیل‌ ای‌ال که در حوزه برچسب‌زنی به داده‌ها فعالیت دارد، با استقبال چشم‌گیری از سوی مشتریان مواجه شده است. عمده مشتریان این استارت‌آپ را شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل خودران تشکیل می‌دهند و با بازخورد مثبت خود، موجب شده‌اند تا الکساندر یانگ پیش از رسیدن به 23سالگی، صاحب یک استارت‌آپ تک‌شاخ شود. کمپانی‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل خودران برای پیشرفت کسب‌وکار خود به مجموعه‌ای از داده نیاز دارند که به شکلی مناسب برچسب‌گذاری شده باشد و علت استقبال قابل توجه آنها از خدمات اسکیل‌ ای‌ال نیز به همین موضوع برمی‌گردد.

اسکیل با ده‌ها هزار پیمانکار همکاری دارد. وانگ عنوان کرده که شرکت او از یادگیری ماشین برای بهبود دقت فرایند برچسب‌گذاری استفاده می‌کند، با این حال، همین پیمانکاران هستند که هسته عملیاتی اسکیل‌ ای‌ال را تشکیل می‌دهند. وی چنین می‌گوید: «اگر ورودی‌های یادگیری ماشین بد باشد، خروجی‌های آن نیز بد خواهد بود، ولی ما از همان روز اول کیفیت را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم.»


هیپو اینشورنس


محل استقرار دفتر اصلی: پالو آلتو، کالیفرنیا

بنیانگذار: ایول ناوان، مدیرعامل اجرایی: آساف واند

میزان جذب سرمایه: 209 میلیون دلار

مبلغ ارزشگذاریشده: یک میلیارد دلار

هیپو اینشورنس یکی از معدود شرکت‌هایی است که قصد دارد فرایند درخواست بیمه خانه را سرعت ببخشد و آن را به شکلی عرضه کند که مطابق با سلیقه متولدان نسل هزاره باشد. استارت‌آپ مذکور داده‌های عمومی مربوط به ملک را جمع‌آوری می‌کند و به سوالاتی که بیمه‌گران می‌پرسند، به‌صورت خودکار پاسخ می‌دهد. در واقع هیپو اینشورنس برآورد قیمت را تسریع می‌کند و با گردآوری داده از تصاویر هوایی و حسگرهای خانه هوشمند، آن دسته از مشکلات که ممکن است در آینده به طرح ادعا منجر شوند را به‌صورت آنی شناسایی می‌کند. هیپو نسبت به بیمه‌کردن مشتریان اقدام نمی‌کند، بلکه بیمه‌نامه‌های بیمه‌گران معتبر را به فروش می‌رساند و در ازای آن حق‌العمل دریافت می‌کند.


دیتاربات


محل استقرار دفتر اصلی: بوستون

بنیانگذار: تام د. گادوی، مدیرعامل اجرایی: جرمی آچین

میزان جذب سرمایه: 431 میلیون دلار

مبلغ ارزشگذاریشده: 1.2 میلیارد دلار، با استناد به پیچ‌بوک

دیتاربات درصدد است تا حد امکان، کار دانشمندان داده را خودکارسازی کند. این شرکت 206 میلیون دلار سرمایه را در سری E به سمت خود جذب کرده و در حال توسعه نرم‌افزاری است که بنا به گفته مدیران شرکت، مشتریانی همچون یونایتد ایرلاینز، پی‌ان‌سی بانک و دیلویت را در ایجاد مدل‌های پیشگویانه کمک خواهد کرد. کاربران پلتفرم دیتاربات، برای پاسخ‌دهی به پرسش‌های کسب‌وکاری از طریق یادگیری ماشین، تنها به اندکی داده و کنجکاوی نیاز خواهند داشت، نه مهارت‌ کدنویسی.


آیسرتیس


 محل استقرار دفتر اصلی: سیاتل

بنیانگذار: مونیش داردا، مدیرعامل اجرایی: سمیر بوداس

میزان جذب سرمایه: 211 میلیون دلار

مبلغ ارزشگذاریشده: یک میلیارد دلار

آیسریتس که طی سال جاری میلادی دهمین سال تاسیس خود را جشن گرفت، شش میلیون قرارداد را مدیریت می‌کند. پلتفرم ابری این کمپانی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا مذاکرات مربوط به قراردادهای قبلی خود را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهند و وظایف اجرایی را به شکل خودکار درآورند. خدمات ارائه‌شده توسط آیسریتس، مشتریان را از بالغ بر 90 کشور جهان به سمت خود جذب کرده است. ایرباس از فرانسه، دایملر از آلمان و مایکروسافت نمونه‌هایی از مشتریان این شرکت هستند.


دیتاماینر


محل استقرار دفتر اصلی: نیویورک‌سیتی

بنیانگذار: تد بیلی، مدیرعامل اجرایی

میزان جذب سرمایه: 577 میلیون دلار

مبلغ ارزشگذاریشده: 1.59 میلیارد دلار، با استناد به پیچ‌بوک

دیتاماینر به گردآوری داده‌های عمومی اینترنتی می‌پردازد. از نمونه‌های این داده‌ها می‌توان به پست‌های شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد. شرکت مذکور از یادگیری ماشین، پردازش زیان طبیعی و مدل‌های آماری پیشرفته برای ارسال پیام‌های هشداری مناسب به کاربرانش استفاده می‌کند. تعداد مشتریان دیتاماینر به بیش از 500 شرکت می‌رسد که در ازای پرداخت حق اشتراک، از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند. آمازون، سی‌ان‌ان و سازمان ملل متحد جزء موسساتی هستند که با به‌کارگیری سیستم شرکت مذکور، علائم اولیه بحران‌های احتمالی انسانی را در سراسر جهان رصد می‌کنند.


لموناد


محل استقرار دفتر اصلی: نیویورک‌سیتی

بنیانگذار: شای وینینجر، مدیرعامل اجرایی: دنیل شریبر

میزان جذب سرمایه: 450 میلیون دلار

مبلغ ارزشگذاریشده: 2.1 میلیارد دلار، با استناد به پیچ‌بوک

لموناد به مستاجرها و صاحبان خانه خدمات بیمه‌ای می‌فروشد و بر خلاف هیپو، خودش به‌عنوان یک بیمه‌گر مجاز فعالیت دارد. این شرکت از چت‌بات برای جمع‌آوری اطلاعات مشتری و رسیدگی به ادعاها استفاده می‌کند. طبق اعلام لموناد در 30 درصد از عملیات‌های رسیدگی به ادعاهای خسارت، نیازی به مداخله انسانی وجود ندارد. این شرکت بالغ بر 500 هزار مشتری دارد و بخش عمده آنها را افرادی تشکیل می‌دهند که برای اولین‌بار است نسبت به خرید بیمه‌نامه اقدام می‌کنند.


آپتیک


محل استقرار دفتر اصلی: شیکاگو

بنیانگذار: برد کیول

میزان جذب سرمایه: 258 میلیون دلار

مبلغ ارزشگذاریشده: 2.3 میلیارد دلار، با استناد به پیچ‌بوک

همان‌گونه که اشاره شد، برد کیول مدیرعاملی شرکت آپتیک را به عهده دارد. به گفته وی، این شرکت در تلاش است تا از عملکرد صحیح همه چیز اطمینان حاصل کند. کیول عنوان می‌کند: «از خودروهای جنگی برادلی ارتش ایالات متحده گرفته تا خودروهای کمپانی رولزرویس و موتورهای برتر موجود در سطح بازار، همگی در گستره نظارتی آپتیک قرار می‌گیرند.» این شرکت تعدادی بالغ بر یکصد مشتری صنعتی را به سمت خود جذب کرده و همین امر، ارزشی 2.3 میلیارد دلاری را برای آن به ارمغان آورده است.

شرکت پنج‌ساله آپتیک، به مجموعه‌ای عظیم از پایگاه داده دسترسی دارد که همگی به خرابی ماشین‌ها مرتبط هستند. شرکت مذکور این پایگاه داده را با هوش مصنوعی در هم می‌آمیزد تا ماشین‌های مشتریانش را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهد، به عملکرد بهتر آنها کمک کند و جلوی خرابی را بگیرد. کیول که پیش از تاسیس آپتیک در بنیان‌گذاری گروپان همکاری داشته، می‌گوید: «در کار ما حدس و گمان و عملکرد کورکورانه هیچ جایی ندارد.»


آرورا اینوویشن


محل استقرار دفتر اصلی: پالو آلتو، کالیفرنیا

بنیانگذاران: استرلینگ اندرسون، درو بگنل، مدیرعامل اجرایی: کریس ارمسن

میزان جذب سرمایه: 696 میلیون دلار، با استناد به پیچ‌بوک

مبلغ ارزشگذاریشده: 2.57 میلیارد دلار، با استناد به پیچ‌بوک

چند کارشناس خبره حوزه حمل‌ونقل و وسایل خودران از شرکت‌هایی همچون تسلا، اوبر و گوگل دور هم جمع شدند و آرورا را پایه‌گذاری کردند. این شرکت در زمینه وسایل نقلیه خودران فعالیت می‌کند و قصد ندارد خودروهایی با برند شخصی تولید کند، بلکه می‌خواهد سیستمش را به خودروسازان دیگر بفروشد. در همین راستا، آرورا با هیوندا قرارداد بسته تا نرم‌افزار خود را در مدل‌های جدید کیا پیاده‌سازی کند. سرمایه‌گذاری‌های اخیر که از سوی سکویا کپیتال، آمازون و تی.‌رو پرایس انجام گرفت، موجب شد این شرکت به یکی از بهترین بازیگران در زمینه جذب سرمایه تبدیل شود.


نورو


محل استقرار دفتر اصلی: مانتین ویو، کالیفرنیا

بنیانگذار: دیو فرگوسن، مدیرعامل اجرایی: جیاجون ژو

میزان جذب سرمایه: 1.03 میلیارد دلار

مبلغ ارزشگذاریشده: 2.7 میلیارد دلار

دیو فرگوسن و جیاجون ژو بیش از پنج سال از زندگی خود را به همکاری با پروژه وسایل نقلیه خودران گوگل اختصاص دادند، ولی چون از حمل‌ونقل انسان‌ها خسته شده بودند، تصمیم گرفتند به تحویل کالا بپردازند. خودروهای تحویل کالای بدون راننده نورو، در مشارکت با کروگر تگزاس، هزاران سفر را با موفقیت به انجام رسانده‌اند. کنار گذاشتن حمل‌ونقل انسان‌ها و روی‌آوردن به ارسال پاستا و شیرینی، محدودیت‌های امنیتی و فنی را کاهش می‌دهد. فرگوسن عنوان می‌کند: «ما می‌توانیم محافظه‌کارانه‌تر رانندگی کنیم، زیرا شخصی داخل خودرو وجود ندارد که کلافه شود یا حوصله‌اش سر برود.»

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲ Forbes
نویسنده / مترجم جیلیان دی‌اونفرو ثنا جهاندار
1 دیدگاه
  1. علی می‌گوید

    درود بر شما

    پت‌ای‌ال

    اون ال نیست،آی هست

    AI
    Artificial Intelligence

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.