راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کدام نسل مشتریان بعدی بانک‌ها هستند، بیبی بومرها یا نسل زد؟

فوربس / ران شولین / باتوجه به اینکه مسن‌ترین افراد نسل میلنیال به 40 سالگی خودشان نزدیک شده‌اند، بانک‌ها نیز به دنبال نسل آینده مشتریان خود می‌گردند. مقاله‌ای تحت عنوان «بازاریابان مالی قبل از این‌که دیر شود باید نسل زد را دریابند» منتشر شده و هشدار داده است که بازاریابان مالی باید هرچه زودتر با نسل زد (Z) ارتباط برقرار کنند وگرنه ممکن است درهای شانس برای همیشه به رویشان بسته شود.

اما این جمله را باور نکنید. هشدارهایی از این دست ما را به یاد هشدارهایی می‌اندازند که ده پانزده سال پیش در مورد نسل هزاره شایع شده بود. سه ابر بانک بزرگ جهان – بانک آمریکا، چیس و ولز فارگو – را در نظر بگیرید که اکنون، 44 درصد از سهم بازار نسل هزاره را از آن خود ساخته‌اند در حالی که در گذشته، آن چنان شتاب‌زده هم به سمت نسل میلنیال هجوم نبرده بودند.

مطالعات صورت گرفته روی نسل زد و نسل‌های مسن‌تر ما را به یافته‌های جدیدی رساند. یکی از این مطالعات نشان می‌دهد که نسل زد، نسبت به نسل‌های مسن‌تر اشتیاق بیشتری برای ساختارشکنی دارند. اما واقعیتی که شاید همه آن را نبینند این است که همه چهار نسل پیشین هم در زمان نوجوانی‌شان اشتیاق بیشتری برای ساختارشکنی داشته‌اند.

نحوه یادگیری و مدیریت امور مالی نوجوانان در زمان حال و دهه سوم زندگی‌شان، که احتمالا شغلی دست و پا کرده‌اند و سعی دارند زندگی مالی خود را مدیریت کنند، تفاوت‌های فاحشی خواهد داشت.


نسل آتی مشتریان بانکی چه کسانی خواهند بود؟


در حقیقت بهتر است بپرسیم نیازهای بانکی جدید و متفاوت کدام نسل باعث خواهد شد تا صنعت به فکر طراحی و بازطراحی محصولات و سرویس‌هایش بیفتد؟ پاسخ این سوال، بیبی بومرها هستند.

برخی شرایط و موقعیت‌های کنونی، وضعیت بیبی‌ بومرها را نسبت به قبل متفاوت کرده است:

  • سبک زندگی

همان‌طور که مارکت‌واچ اشاره می‌کند: «کار کردن به نوعی بازنشستگی مدرن تبدیل شده است». بر اساس نظرسنجی موسسه بازنشستگی ایمن لیمرا، 27 درصد از افرادی که قرار است به زودی بازنشسته شوند برای کار پاره وقت در دوران بازنشستگی خود برنامه‌ریزی می‌کنند و تقریبا چیزی در حدود یک پنجم از بازنشستگان نیز در حال حاضر به مشاغل پاره وقت مشغول هستند. چرا؟ چون می‌توانند از این طریق کسب درآمد کنند، از کاری که انجام می‌دهند لذت ببرند و خود را از لحاظ فکری درگیر نگه دارند.

  • محرک‌های خانوادگی

حساب‌های مالی به طور معمول برای یک فرد طراحی شده‌اند و غالبا برای افراد مهم دیگر قابلیت دسترسی مشترک وجود دارد. واقعیت‌های زندگی مالی بومرها بسیار متفاوت است. بسیاری از این افراد از والدین پیر خود نگهداری می‌کنند و مدیریت حساب‌های آن‌ها را برعهده دارند. با وجود این‌که اغلب درباره تاثیر وام‌های دانشجویی بر زندگی میلنیال‌ها صحبت می‌شود ولی جالب است بدانید که در سه ماهه ابتدایی سال 2019 میلادی متوسط بدهی وام‌های دانشجویی بیبی بومرها بیشتر از نسل میلنیال بوده است.

  • بهداشت و درمان

مطالعه سالانه «ترنس‌امریکا» روی بازنشستگان، افزایش سطح نگرانی در مورد بهداشت و درمان این افراد را نشان می‌دهد. بین سال‌های 2015 الی 2017، افراد با افزایش نگرانی‌ها پیرامون موارد زیر روبه‌رو بوده‌اند. 1)‌ کاهش سلامت در بازنشستگان که نیاز به مراقبت‌های طولانی مدت دارند. نگرانی در این مورد از 36 درصد به 44 درصد افزایش داشته است؛ 2) عدم دسترسی به خدمات بهداشتی مناسب و مقرون به صرفه. نگرانی در این مورد از 25 درصد به 38 درصد رسیده است و 3) و افزایش بیماری‌هایی نظیر آلزایمر، زوال عقل و اختلالات شناختی. نگرانی در این حوزه از 20 درصد به 35 درصد افزایش داشته است.

یک بیبی بومر جوان (که دهه پنجاه زندگی خود را سپری می‌کند) به والدین خود (که در دهه هشتاد زندگی‌شان هستند) در مدیریت امور مالی و اقتصادی‌شان کمک می‌کند.خوشبختانه، برای این نسل داشتن پول کافی چندان مشکل نیست. بلکه چالش اصلی، مدیریت – و مراقبت – از این پول‌ها است.


نیازهای نوظهور و جدید بانکی بیبی بومرها


بیبی بومرها به زودی به یکی از مهم‌ترین مشتریان سیستم‌های بانکی تبدیل خواهند شد چرا که به برخی از خدمات بانکی دیجیتال نیاز پیدا خواهند کرد:

  • که از آنها در برابر رفتارهای کلاهبردارانه یا غیر اخلاقی محافظت کند
  • امکان ایجاد دسترسی مجاز به حساب‌های کاربری برای اعضای خانواده و افراد قابل اعتماد را برایشان فراهم کند
  • امکان رسیدگی به برنامه‌ها و خواسته‌های مربوط به املاک و مستغلاتشان
  • مدیریت هزینه‌های بهداشت و درمانشان را بهبود بخشد

چند خبر خوب و خبر بد هم برای موسسات مالی داریم:

  • خوب: باتوجه به اینکه نویسنده این مطلب معتقد است که نسل بعدی مشتریان بانکی بیبی بومرها خواهند بود، موسساتی که میانگین سنی مشتریانشان بالا است، از قبل بیبی بومرها را به عنوان یکی از اعضای بانک و موسسه خود در اختیار دارند.
  • بد: آن‌ها خدمات و محصولات متناسب با نیازهای این بیبی بومرها را در اختیار ندارند.
  • خوب: هیچ‌کس در صنعت این محصولات و خدمات را ندارد!
  • بد: بسیاری از موسسات قابلیت توسعه محصولات جدید برای بهبود خدمات را ندارند.
  • خوب: موسسات مالی پیشرو، یک پنجره زمانی برای توسعه، آزمایش و استقرار پیش روی خود دارند.
  • بد: آن پنجره زمانی هم قد و قواره اندیشه و تفکرات موسسات مالی نیست و تازه‌واردین این بازار – مانند غول‌های فناوری و حتی سازمان‌های بهداشت و درمان بزرگ – ممکن است از بانک‌ها و موسسات مالی در انجام این کار پیشی بگیرند.

بقای بانک‌ها


در گزارشی که تحت عنوان «افزایش طول عمر صنعت خدمات مالی / ایج‌تک / ولث‌تک» منتشر شده آمده است:

«ما در انتظار هم‌افزایی هوش مصنوعی و خدمات بانکداری سنتی هستیم که برای بازنشستگان و سالمندان طراحی شده است. هم‌افزایی که به ایجاد عصر جدیدی از تکنولوژی و بقا برای بانک‌ها منجر خواهد شد».

یک نئوبانک بریتانیایی دقیقا به منظور پاسخ‌گویی به جدیدترین نیاز بانک‌ها راه‌اندازی شده است: افزایش طول عمر بانک. سرجی بالاسانیان، بنیان‌گذار و مدیرعامل این نئوبانک می‌گوید:

«زمان آن فرا رسیده است که بانک‌ها و فین‌تک‌ها نحوه وارد کردن ایج‌تک و هلث‌تک به محصولات‌شان را نیز مورد بررسی قرار دهند. محصولاتی که ممکن است به صورت آنلاین یا از طریق گوشی‌های تلفن همراه و به شکلی کاملا ایمن در اختیار سالمندان قرار گیرند و اعتماد افراد بالای 60 سال به سیستم‌های بانکداری را ارتقا دهند».


بخش‌بندی در بانکداری رو به افزایش است


بانک‌ها، برای موفقیت راهی ندارند جز این‌که اعضا و اجزای خاصی از جامعه را شناسایی کرده و مورد هدف قرار دهند. اجزایی هم‌چون بیبی بومرها، اعضای ارتش (درست همان‌ کاری که یو‌اس‌ای‌ای در این زمینه انجام داد) یا رانندگان اوبر (درست همان‌طور که اوبر انجام داد).

همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد، تفاوت‌های فاحش میان نسل بیبی‌ بومر با سایر نسل‌ها – از جمله تفاوت‌های آن‌ها در نحوه مدیریت مالی یا سلامت فیزیکی‌شان – جزو فاکتورهای مهم برای بانک‌ها برای رفع نیازهای این نسل به شمار می‌رود.

منبع: Forbes

1 دیدگاه
  1. ابوالفضل کشاورز می‌گوید

    مطلب جالبی بود.
    ولی یک سوال برای من باقی مانده است.
    این مقاله با در نظر گرفتن جامعه غربی به خصوص آمریکایی نگاشته شده است. آیا برای جامعه ما هم صدق می‌کند؟
    به نظر می‌رسد که باید برای جامعه ایران تحقیق جداگانه‌ای انجام شود.
    شاید دهه ۵۰ و ۶۰ ما حکم بیبی بومر را داشته باشند که بسیار جوانتر هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.