راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

داووس ۲۰۲۰ زیر سایه فناوری‌ و نوآوری

لورنس وینتر مایر، فوربس؛ ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲ / بعید می‌دانم «کلاوس شواب»، بنیان‌گذار مجمع جهانی اقتصاد (WEF) تصور می‌کرد که نیم‌قرن بعد از اولین نشست داووس، این اجلاس تحت سلطه تعدادی از شرکت‌های غیرعضو دربیاید که همگی از خانواده فناوری‌ و نوآوری هستند، اما به نظر می‌رسد که این رهبران جوان بی‌صبرانه منتظرند تا کلیدهای این امپراتوری را به دست بیاورند تا به گفته خودشان جهان بهتری بسازند.

در اجلاس داووس امسال، از یک سو ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی (Central Bank Digital Currencies CBDC) یکی از موضوعات اصلی بحث بود، از سوی دیگر لیبرا به‌وضوح گربه‌ای بود که وحشت به جان کبوترها انداخته‌ بود. در اجلاس امسال برای اولین‌بار انجمن گفت‌وگوی جهانی اقتصاد یک مجموعه خط‌مشی با عنوان «جعبه ابزار سیاست‌گذاری بانک مرکزی برای ارزهای دیجیتال» تصویب کرد.

این مجموعه قرار است یک چارچوب تکمیلی برای حمایت از سیاست‌گذاران در ارزیابی هزینه‌ها، منافع و ریسک‌های بانک مرکزی ارزهای دیجیتال باشد. قطعا در طول یک دهه گذشته داووس به شکل گسترده‌ای در حوزه فناوری و نوآوری توسعه یافته‌ است. در کنار تعدادی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی و بین‌المللی که از جمله اعضای انجمن گفت‌وگو هستند، سال به سال تعداد تازه‌واردها، شرکت‌های نوظهور، موسسات غیرانتفاعی، دانشگاهیان و مبتکرانی که در جلسات سخنرانی، پنل‌ها، ضیافت‌های شام و شبانه حاضر می‌شوند، بیشتر می‌شود.

داووس امسال را می‌توان عملا تحت سلطه دارودسته فناوری و نوآوری توصیف کرد؛ بسیاری از شرکت‌ها و کارآفرینانی که تا پیش از این جایی در اجلاس داووس نداشتند، امسال در میان مدعوین بودند. به گفته ناظران کارکشته و خبرنگاران سنتی داووس، به‌طور قطع تعداد تازه‌واردان حوزه فناوری از سه هزار عضو کارت‌دار انجمن گفت‌وگوی جهانی اقتصاد که امسال به داووس آمده ‌بودند، بیشتر بود.

موسسه فناوری اطلاعات رفینیتیو (Refinitive) در این نشست از مرکز «ائتلاف آینده داده‌های پایدار (Future of Sustainable Data Alliance)» رونمایی کرد. مرکزی که برای پیشبرد فکری و برنامه‌ریزی در حوزه مدیریت و توسعه داده‌ها برای اقتصاد پایدار و اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد فعالیت می‌کند.

«کانسنسیس» (Consensys) اوراق فنی پروژه خود با عنوان «بانک‌های مرکزی و آینده پول» را منتشر کرد. این پروژه قرار است یک راهنمای عملی برای بانک مرکزی ارزهای دیجیتال در استفاده از شبکه بلاکچین اتریوم باشد. استفاده از این راهنما می‌تواند به بانک‌های مرکزی کشورها در استفاده از فناوری‌های دفاتر مالی توزیع‌شده کمک کند، آن هم در شرایطی که بانک‌های مرکزی هنوز استفاده از بلاکچین و خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) را آغاز نکرده‌اند.

موسسه «هوبی» یکی از اصلی‌ترین موسسات مبادله رمزارزها، برنامه جدید خود را برای ارائه خدمات به شرکت‌ها و موسسات تجاری جهت مدیریت تبادلات مبتنی بر رمزارز در داووس رونمایی کرد. به گفته این شرکت تعداد موسسات تجاری که در معاملات خود از رمزارز استفاده می‌کنند، در حال افزایش است و نیاز به یک برنامه مدیریت دارایی‌های دیجیتال برای شرکت‌ها و موسسات تجاری، روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

«جیسون هسو»، نماینده پارلمان تایوان که به‌دلیل فعالیت‌هایش در زمینه توسعه استفاده از بلاکچین و رمزارزها در تایوان به لقب «نماینده کریپتو» شناخته می‌شود و سخنگوی شورای قانون‌گذاران سیاست‌های جهانی بلاکچین در آسیا و اقیانوس آرام است، در داووس در زمینه لزوم افزایش نظارت بر پولشویی در حوزه رمزارزها سخن گفت.

«هسو» در حال حاضر دو پروژه بزرگ OpenVasp و گروه کاری مشترک مستقل (JWG) را پیگیری می‌کند. این دو کارگروه قرار است تا با همکاری ارائه‌دهندگان خدمات دارایی‌های مجازی (VASP) برای اجرای استانداردهای کارگروه اقدام مالی (FATF) جهت مبارزه با پولشویی همکاری کنند. گروه کاری مشترک مستقل (JWG) محصول تفاهم‌نامه‌ای است که گلوبال دیجیتال فایننس (GDF) و IDAXA به‌عنوان دو انجمن بزرگ حوزه دارایی‌های دیجیتال با یکدیگر امضا کرده‌اند.

بر اساس این تفاهم‌نامه، همکاری دو انجمن برای ایجاد استانداردهای واحد صنعت مالی دیجیتال و صدای واحد برای صنعت جهانی دارایی‌های دیجیتال ادامه می‌یابد. این دو انجمن پیش از این در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن تفاهم‌نامه موقتی امضا کرده‌ بودند، اما بر اساس تفاهم‌نامه جدید همکاری‌های آنها فراتر از سال ۲۰۱۹ در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

نشست‌های متعدد دیگری هم در حوزه رمزارزها و بلاکچین در حاشیه اجلاس داووس امسال برگزار شد. «شورای جهانی کسب‌وکارهای بلاکچین» برای چهارمین سال متوالی نشست مرکزی بلاکچین داووس را برگزار کرد. در این نشست بسیاری از مدیران ارشد از موسسات شناخته‌شده حوزه رمزارز و بلاکچین همچون Coindesk, Consensys, Diginex, Everledger و Hyperledger Libra سخنرانی کردند.

منبع فوربس ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲
نویسنده / مترجم لورنس وینتر مایر مهرو ساعی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.