راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل شرکت زنجیره‌های زرین هوشمند آینده: در تحول دیجیتال به شناسه‌دهی و هویت‌بخشی اشیا توجه داریم

دنیای آینده دنیای ارتباط درست و مدیریت‌شده انسان با اشیا و اشیا با اشیاست. بدیهی است لازمه این ارتباط داشتن هویت روشن و بی‌مناقشه طرفین آن است

ماهنامه عصر تراکنش شماره 31 و 31 / اینترنت اشیا از آن فناوری‌هایی است که در لحظه اول ورودش افراد، سازمان‌ها و کسب‌وکارها خیلی برایش هیجان‌زده نشدند و یک مسیر رشد طبیعی هرچند با سرعت بالا را تجربه کرد. کم‌کم شاهد بروز استفاده خلاقانه از این فناوری‌ برای پاسخ به مسائل و نیازهای اساسی در صنایع مختلف هستیم و جزء معدود فناوری‌‌هایی است که تقریبا در هر صنعتی می‌توان به شکلی از آن بهره برد.

با توسعه اینترنت اشیا، یکی از مسائل پیرامون آن بحث اصالت هویت اشیا و چگونگی ارتباط بین آنهاست. در همین راستا، شرکت زنجیره‌های زرین هوشمند آینده از شرکت‌های زیرمجموعه گروه توسن، با تمرکز بر فعالیت در امور مربوط به شناسه‌دهی و هویت‌بخشی الکترونیکی به اشیا شکل گرفت تا به توسعه این فناوری‌ در صنایع مختلف کمک کند. سیدحمید خیام‌زاده، مدیرعامل شرکت زنجیره‌های زرین هوشمند آینده در یک گفت‌وگوی کوتاه با ما درباره این شرکت، ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کند و آینده آن برای ما گفت. متن این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

شرکت زنجیره‌های زرین هوشمند آینده با چه هدفی شکل گرفته است؟

شرکت زنجیره‌های زرین هوشمند آینده با نام تجاری «زربد» در نیمه دوم سال 1397 با تمرکز بر فعالیت در امور مربوط به شناسه‌دهی و هویت‌بخشی الکترونیکی به اشیا تشکیل شد. ایده اولیه تاسیس این شرکت مربوط به سال 1396 بوده که در اتاق فکر «ارزیابی و بهره‌گیری از فناوری‌‌های نو» در گروه توسن طرح و تدوین شده، سپس با جذب سرمایه‌گذاران از حوزه‌های مالی و فنی ساختار یافت و مستقر شد. شرکت سرمایه‌گذاران فناوری تکوستا آرمان متعلق به گروه توسن، گروه توسعه مالی و اقتصادی سامان از مجموعه بانک سامان و شرکت ایده تک‌پارمیس از مجموعه‌های برجسته تولیدی کشور در حوزه فناوری‌های نو سهام‌داران اصلی این شرکت هستند.

منظور از شناسه‌دهی و هویت‌بخشی الکترونیکی به اشیا چیست و چگونه کار می‌کند؟

دنیای امروز دنیای نسبتا پیچیده روابط انسان و اشیاست؛ اشیایی که توسط خود انسان به‌طور منظم و روزافزون خلق و تولید شده، رواج یافته و مورد استفاده قرار می‌گیرند. دنیای آینده دنیای ارتباط درست و مدیریت‌شده انسان با اشیا و اشیا با اشیاست. بدیهی است لازمه این ارتباط داشتن هویت‌ روشن و بی‌مناقشه طرفین آن است.

سامانه زربد اولین سامانه شناسه‌دهی، هویت‌بخشی و تسهیل شناسایی مطمئن اشیا در ایران است. در سامانه زربد، هر شیء دارای ارزش مادی، معنوی یا کارکردی، به درخواست مالک آن ابتدا در بسته‌بندی هوشمند قرار داده شده و سپس پلمب امن می‌شود. این بسته‌بندی دارای امضای یکتا و منحصربه‌فرد بوده و شناسنامه گواهی‌شده شامل مشخصات شیء دربر گرفته، بسته‌بندی، عرضه‌کننده و تاریخچه صدور را در خود دارد. این شناسنامه گواهی‌شده در پایگاه داده زربد نیز ثبت شده و قابل استعلام است.

با توجه به اینکه سال 1398 اولین سال فعالیت رسمی زربد محسوب می‌شود، مهم‌ترین دستاوردهای قابل عرضه‌ای که در این سال حاصل کرده‌اید، کدام‌اند؟ 

دستاوردهای قابل عرضه زربد در سال 1398 را که با تلاش مستمر همکاران فنی و اقتصادی به دست آمده‌اند، به‌طور کلی در سه دسته می‌توان خلاصه کرد.

اولین دستاورد بسته‌بندی هوشمند زربد است که در شکل کارت هوشمند زربد آماده ارائه به مشتریان است. این کارت‌ها در ابعاد کارت بانکی و با ضخامت قابل تغییر امکان دربرگیری اشیایی تا ابعاد 32 در 32 میلی‌متر را در اشکال گوناگون بر اساس سفارش در خود دارد. پلمب ویژه و چندلایه این کارت‌ها که با فرایند حرارت‌دهی و پخت برنامه‌ریزی‌شده انجام می‌شود، به‌ همراه نقوش منحصربه‌فرد امنیتی که با بهره‌گیری از جوهرهای خاص مرئی و نامرئی به دست آمده‌اند، از جمله ویژگی‌های کارت‌های هوشمند زربد است. همچنین عناصر امنیتی قابل کنترل و قابل مشاهده توسط ابزارهای خاص در این کارت‌ها تعبیه شده‌اند.

دستاورد دوم راه‌اندازی پایگاه داده زربد بود که دربرگیرنده شناسنامه تمامی کارت‌های صادره مستقر و آماده خدمت‌رسانی به عرضه‌کنندگان و مشتریان است.

سومین دستاورد نیز راه‌اندازی اپلیکیشن زربد با قابلیت نصب در موبایل و کامپیوترهای شخصی برای خواندن کارت‌های هوشمند زربد و استعلام آنلاین اصالت اشیاست که اکنون نیز آماده خدمت‌رسانی به مشتریان است.

مهم‌ترین چالش‌هایی که در سال 1398 با آن مواجه بودید، چه بودند؟

به‌کارگیری فناوری‌های نو همواره با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است. مطالعه و شناخت درست فناوری‌های هویت‌بخشی دیجیتال، تدوین کاربردهای مفید و موثر برای آنها، جذب همکاری و مشارکت عناصر درست و ایجاد ساختار مدیریتی مناسب از مهم‌ترین چالش‌های اولیه این فعالیت بوده‌اند.

تامین مالی و تامین و استقرار تجهیزات مناسب و پیشرفته برای بهره‌برداری از این فناوری‌ها، طراحی و توسعه سامانه نرم‌افزاری شناسه‌دهی و ثبت، طراحی و توسعه اپلیکیشن‌های استعلام اصالت و عملیاتی‌سازی پذیرش اشیا و صدور کارت‌های هوشمند زربد برای عرضه‌کنندگان، از دیگر چالش‌های مهم ما در سال 1398 بوده که با موفقیت پشت سر گذاشته شده‌اند.

با توجه به اینکه در سال 1399 موضوع تحول دیجیتال و بانکداری دیجیتال در اولویت رویکردی بسیاری از بازیگران صنایع مالی قرار می‌گیرد، تاثیر فعالیت شما به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم، در این حوزه چه خواهد بود؟

شناسه‌دهی و هویت‌بخشی اشیا یکی از مهم‌ترین گام‌های اساسی در حوزه تحول دیجیتال است. برقراری ارتباط و توان گفت‌وگو و تعامل با این اشیا گام اساسی بعدی در این تحول است. ورود باصرفه به بازار و رواج گردش و به‌کارگیری این اشیای هوشمند نیز گام مهم بعدی در این حوزه است که تاثیری چشم‌گیر بر تغییر و ارتقای رفتارهای رایج و سوق‌دادن آنها به سمت بهره‌گیری بیشتر از گردش دیجیتال اشیا خواهد داشت.

در این شرایط هویت یکتا، دیجیتالی و قابل تعامل امن اشیا، امکان گردش سریع، امن و مدیریت‌شده آنها را خصوصا برای اشیای گرانبها در بازارهای مالی فراهم می‌کند. این ویژگی‌ها همچنین امکان ارائه خدمات امانت‌گیری مطمئن برای مجموعه‌های ذی‌ربط و امانت‌گذاری با طیب خاطر برای دارندگان اشیای گرانبها را در فازهای بعدی پیش روی بازارهای مالی و اقتصادی قرار می‌دهد.

قابلیت تبدیل بسته‌های هوشمند زربد به معادل الکترونیکی یکتا در فرایند امانت‌گیری نیز فرصت بی‌نظیری برای تسهیل گردش و ایجاد و توسعه بازار مبادلات این اشیا در فضای مجازی را پیش روی بازیگران بزرگ و کوچک آن قرار می‌دهد.

برنامه کلی حرکت شرکت شما برای سال 1399 چگونه است؟ در سال 1399 قصد دارید به چه اهدافی دست پیدا کنید؟

توسعه بازار و جامعه مشتریان مهم‌ترین هدف شرکت زنجیره‌های زرین هوشمند آینده برای سال 1399 خواهد بود. همچنین جذب همکاری بازیگران مهم اقتصادی کشور شامل بانک‌ها و موسسات مالی و اقتصادی، بیمه‌ها، صنوف فعال در حوزه‌های اشیای دارای ارزش معنوی و مادی، همچنین کنشگران فعال و علاقه‌مند در حوزه فناوری‌های نو از اهداف مهم دیگر شرکت خواهد بود. علاوه بر این، ارتقای قابلیت‌ها و امکانات سامانه زربد و کاهش هزینه‌های خدمات ارائه‌شده به مشتریان در این سامانه از برنامه‌های آتی این شرکت خواهد بود.

مهم‌ترین روند یا فناوری که در سال 1399 روی آن تمرکز ویژه خواهید داشت، کدام‌اند و چه برنامه‌ای دارید؟

معرفی محصولات و توانایی‌های بالقوه به‌کارگیری این محصولات بر کیفیت و کمیت گردش امن اشیای هوشمند در بازارها، همچنین فرصت‌هایی که رواج این محصولات پیش روی مصرف‌کنندگان، عرضه‌کنندگان و صنوف فعال در حوزه اشیای گرانبها و نهادهای مالی و اقتصادی ذی‌ربط می‌گذارد، از بخش‌های مورد توجه و تمرکز شرکت در سال 1399 خواهد بود.

توجه داشته باشید فعالیت ما هویت اشیا را از توصیف‌شدن با یک عنوان کلی که به همه نمونه‌های یک محصول اطلاق می‌شود، به هویتی دقیق و منحصربه‌فرد برای تک‌تک نمونه‌های آن محصول ارتقا می‌بخشد. همچنین به هر نمونه امکان معرفی خود و امضای مخصوص به خود می‌دهد. این ویژگی‌ها تغییرات شگرفی را در تثبیت ارزش‌های ذاتی، ارزش‌های معنوی و ارزش‌های ناشی از زمان و سابقه پیش روی همه ذی‌نفعان بازارهای عمومی و تخصصی اشیا در بخش‌های تولید، عرضه، نگهداری و مبادله قرار می‌دهد.

در همین ارتباط بهینه‌سازی و توسعه فرایندهای پشتیبانی و ارتباط با مشتریان نیز از بخش‌های مورد توجه و تمرکز شرکت در سال آینده خواهد بود، اما به‌طور خاص و خلاصه در جواب سوال شما، فناوری‌های بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، محورهای تمرکز ما در مباحث مرتبط با فناوری هستند.

در پایان به‌عنوان سوال آخر، بودن عضوی از هلدینگ گروه توسن، چه مزایا و فرصت‌هایی را به‌عنوان یک شرکت برای شما فراهم کرده است؟

دسترسی به تجارب گرانبهای فنی و توسعه‌ای گروه توسن، همچنین بهره‌گیری از مجموعه امکانات و ارتباطات این گروه که حاصل دو دهه حضور مستمر و پراثر آن در بازار دیجیتال و فناوری اطلاعات در حوزه‌های مالی و اقتصادی کشور بوده است، از مزایای مهم و فرصت‌های مغتنم فعالیت به‌عنوان عضوی از این گروه است که این شرکت از آن برخوردار بوده است.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره 31 و 32
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.