راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوران‌امین، ریسک شرکت‌ها را برای ورود به بازار سرمایه مشخص می‌کند

ذات نوآوری، با ریسک همراه است و وقتی این نوآوری در سازمان‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ صورت می‌گیرد، در صورتی که مدیریت درستی روی آن صورت نگیرد، ممکن است با بروز فاجعه همراه باشد. در شبکه نوآوری ارتباط فردا، شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت پردازش اطلاعات مالی بازار سرمایه کشور سعی در ارزیابی ریسک شرکت‌ها به شکل سیستماتیک جهت ورود به بازار سرمایه دارد.

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲ / شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت پردازش اطلاعات مالی بازار سرمایه کشور با مجوز رسمی از سازمان بورس و اوراق بهادار از سال 1392 تاکنون در حوزه‌های پردازش اطلاعات، مشاور سرمایه‌گذاری، سبدگردانی، مشاور عرضه (تامین مالی) و مشاور پذیرش در حال فعالیت است.

به گفته علی نوروزی، مدیرعامل ارتباط نوآوران امین، همکاری این شرکت با شبکه بانکی از حدود پنج سال پیش با معرفی سامانه «ارزیابی عملکرد بانکی» آغاز شد که با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد و در حال حاضر بزرگ‌ترین بانک‌های خصوصی و دولتی کشور از این سامانه استفاده می‌کنند. این سامانه، تنها سامانه تخصصی بهینه‌کاوی میان‌گروهی بانک‌های کشور است که به‌طور اختصاصی به‌منظور ایجاد امکان «ارزیابی عملکرد استراتژیک» بانک‌ها بر اساس دیدگاه مالی منطبق بر متدلوژی CAMELS تهیه شده است.»

مدیرعامل ارتباط نوآوران امین در ادامه گفت: «به‌دنبال همکاری‌های شکل‌گرفته با بانک‌ها و با توجه به حرکت کلی صنعت بانکداری بین‌المللی به سمت مدل‌های پیش‌بینی‌کننده به جای مدل‌های ارزیابی‌کننده یا مدل‌های گذشته‌نگر، بر اساس دانش بازار سرمایه به تحقیق و توسعه در شناسایی موقعیت‌های خطرناک اعتباردهی و ریسک‌های شدید شرکتی پرداختیم که منجر به ایجاد تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت نوآوران امین و پرومتیا برای انتقال دانش فنی مربوط به مدل‌های ارزیابی ریسک شد.»

او افزود: «حاصل این همکاری خلق سامانه ارزیابی ریسک شرکتی (آرش) است که خوشبختانه توانست در سال گذشته در جشنواره دکتر نوربخش رتبه برتر سامانه‌های درون‌بانکی را به خود اختصاص دهد. در واقع این سامانه یک مدل اندازه‌گیری ریسک نکول بر اساس وضعیت و عملکرد مالی برای بخش شرکتی (اشخاص حقوقی) است.»

نوروزی ادامه داد: «یکی از مشکلاتی که این روزها شبکه بانکی با آن مواجه است، مدیریت ریسک است و با وجود دستورالعمل‌های مختلفی که بانک مرکزی در این زمینه صادر کرده است، هنوز بسیاری از بانک‌های کشور در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده‌اند.»

نوروزی در این رابطه گفت: «یکی از پردازش‌هایی که ما انجام می‌دهیم محاسبه شاخص‌های مالی به‌منظور ارزیابی عملکرد شرکتی است. وقتی بانک‌ها متوجه این سرویس ما شدند، برای دریافت سرویس به ما مراجعه کردند و ما نیز این سرویس خود را به یک سامانه تبدیل کردیم تا بانک‌ها بتوانند به‌صورت مستقیم این سرویس را از سامانه بگیرند.»



نوروزی با تقسیم‌بندی سطح پردازش اطلاعات گفت: «در دنیا سه قالب برای سطح پردازش وجود دارد، سطح پردازش اول وارد کردن اطلاعات مورد نیاز است تا بتوانند اطلاعات پاکی به مشتری ارائه کنند. سطح دوم بر اساس مدل‌های ساده یا پیچیده پردازش صورت می‌گیرد و در لایه سوم پردازش در سطح تصمیم‌گیری انجام می‌شود و سامانه آرش متعلق به این سطح از پردازش اطلاعات است.»

او ادامه داد: «در اصل به بانک‌ها اعلام می‌شود که چنین تصمیمی را اتخاذ کنند یا خیر؛ یا میزان ریسک سرمایه‌گذاری‌شان را مشخص می‌کند و به آنها پیشنهاد می‌دهد که در آن زمینه سرمایه‌گذاری به‌صرفه خواهد بود یا ریسک سرمایه‌گذاری بالاست.»

همچنین نوآوران امین به‌منظور تکمیل خدمات ظرفیت‌سنجی شبکه بانکداری کشور، امسال توانست الگوریتم سنجش سلامت سبد اعتباری بانک‌ها را ارائه کند. سامانه سنجش سلامت سبد اعتباری (سین)، بر مبنای یک فرایند تحقیق و توسعه بلندمدت و با انجام مطالعات دقیق علمی در حوزه تامین مالی شرکتی، حسابداری مدیریت و سرمایه‌گذاری ایجاد شده است.

این نظام با وجود بهره‌گیری از یک الگوریتم پیچیده تحلیل آماری که بر مبنای بیش از 15 سال تجربه ارزیابی شرکتی بنا شده است، ارزیابی شرکت‌ها، گروه‌های شرکتی و کل سبد اعتباری را در کل، در حوزه‌های مختلف و در تک‌تک شاخص‌های عملکردی، در قالبی بسیار آسان و قابل فهم به استفاده‌کنندگان ارائه می‌کند.

به گفته مدیرعامل نوآوران امین؛ مهم‌ترین مزایای این سامانه عبارتند از: «رتبه‌بندی، امتیازدهی و ظرفیت‌سنجی وضعیت و عملکرد مالی شخصیت‌های حقوقی»، «سنجش اثر حوزه‌های عملکرد مالی شرکت بر ظرفیت کلی اعتباری شرکت‌ها»، «سنجش اثر شاخص‌های عملکرد مالی شرکت بر حوزه‌های عملکرد مالی» و «یادگیری مستمر الگوریتم از تغییرات صنعت».

علی نوروزی در پایان گفت: «در انتها امیدواریم ظرفیت اعتباری نظام بانکداری کشور با بهره‌گیری از نظرات خبرگان این صنعت در توسعه این قبیل سامانه‌ها در خدمت اقتصاد ملی افزایش یابد.»

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.