راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل شرکت نوآوران امین: سامانه «آرش» ریسک شبکه بانکی را مدیریت می‌کند

به گفته علی نوروزی، سامانه «آرش» ریسک فعالیت بانک‌ها و شرکت‌های همکار آنان را ارزیابی می‌کند و به بانک‌ها پیشنهاد سرمایه‌گذاری مناسب می‌دهد.

به گزارش پیوست، این سامانه می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری و نیز مشتریان بانک‌ها را تعیین و به بانک اعلام کند که در نقطه درستی سرمایه‌گذاری کرده‌اند یا خیر. یکی از مشکلاتی که این روزها شبکه بانکی با آن مواجه است مدیریت ریسک است و با وجود دستورالعمل‌های مختلفی که بانک مرکزی در این زمینه صادر کرده است هنوز بسیاری از بانک‌های کشور در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده‌اند.

شرکت نوآوران امین با طراحی سامانه آرش به‌عنوان سامانه تخصصی بهینه‌کاوی میان‌گروهی بانک‌های کشور، به‌طور اختصاصی به‌منظور ایجاد امکان ارزیابی عملکرد استراتژیک بانک‌ها بر اساس دیدگاه مالی تهیه شده است.

مدیرعامل شرکت نوآوران امین در این رابطه گفت: «یکی از پردازش‌هایی که ما انجام می‌دهیم محاسبه شاخص‌های مالی به‌منظور ارزیابی عملکرد شرکتی است، وقتی بانک‌ها متوجه این سرویس ما شدند برای دریافت سرویس به ما مراجعه کردند و ما نیز این سرویس خود را تبدیل به یک سامانه کردیم تا بتوانند به‌صورت مستقیم بانک‌ها این سرویس را از سامانه بگیرند.»

علی نوروزی با تقسیم‌بندی سطح پردازش اطلاعات گفت: «در دنیا سه قالب برای سطح پردازش وجود دارد، سطح پردازش اول وارد کردن اطلاعات موردنیاز است تا بتوانند اطلاعاتی پاکی به مشتری ارائه کنند. سطح دوم بر اساس مدل‌های ساده یا پیچیده پردازش صورت می‌گیرد و در لایه سوم پردازش در سطح تصمیم‌گیری انجام می‌شود و سامانه آرش متعلق به این سطح از پردازش اطلاعات است.»

او ادامه داد: «در اصل به بانک‌ها اعلام می‌شود که چنین تصمیمی را اتخاذ کنند یا خیر یا میزان ریسک سرمایه‌گذاری‌شان را مشخص می‌کند و به آنها پیشنهاد می‌دهد که در آن زمینه سرمایه‌گذاری به‌صرفه خواهد بود یا ریسک سرمایه‌گذاری بالاست.»

مدیرعامل شرکت نوآوران امین با اشاره به اینکه مدل ارزیابی سامانه آرش مورد تایید شرکت‌های بین‌المللی نیز هست و از همان روش برای ارزیابی ریسک فعالیت‌ها استفاده می‌شود گفت: «ما با این رویکرد که در صورت فراهم شدن ارتباطات بین‌المللی بتوانیم این سرویس را در اختیار بانک‌ها قرار دهیم وارد این بازار شدیم و از یک شرکت بین‌المللی برای پیاده‌سازی این مدل کمک گرفتیم.»

سامانه آرش امسال از سوی شرکت نوآوران امین در جشنواره نوربخش شرکت کرد و توانست جایزه اول این جشنواره را کسب کند. شرکت نوآوران امین در گزارشی عملکرد مالی صنعت بانکی و وضعیت مالی این صنعت را مشخص کرد.

نوروزی با اشاره به قابلیت‌هایی که این سامانه در اختیار شبکه بانکی می‌گذارد گفت: «این سامانه به بانک‌ها و شرکت‌ها کمک می‌کند تا مشتری کم‌ریسک‌تری برای ارائه خدماتی مانند وام یا اعتبار انتخاب کنید. همچنین امکان رصد مشتری نیز از طریق این سامانه فراهم است. بانک می‌تواند مشتری خود را رصد کند و ببیند در چه حوزه‌هایی ممکن است با مشکل مواجه شود و از سویی کار سامانه این است که به بانک یا شرکت کمک کند تا میزان و علت ریسک را متوجه شوید.»

او ادامه داد: «سامانه به شما اطلاع می‌دهد که مشکل ایجادشده به دلیل بهره‌وری است یا نقدینگی. در اصل دلیل اصلی بروز مشکل را نیز اطلاع می‌دهد. چرا که اگر بانک متوجه بروز مشکل شود و دلایل آن را بفهمد می‌تواند سراغ مشتری خود برود آنها را برطرف کند در نهایت زیان کردن شرکت وام‌گیرنده از بانک موجب زیان خود بانک خواهد شد.»

طبق عقیده نوروزی، تمامی شرکت‌هایی که با اعتبار و ریسک مواجه هستند مانند بیمه‌ها و شرکت‌های لیزینگ می‌توانند از این سامانه بهره برند و یکی از ابزارهای آنان برای مدیریت ریسک به شمار می‌آید.

به نظر می‌رسد شبکه بانکی می‌تواند از طریق این سامانه تا حدودی ریسک‌های سرمایه‌گذاری و اعتباری خود را مدیریت و چالش‌های پیش‌رو را کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.