راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در صورت اختلال در شبکه شاپرک یا شتاب چه کنیم؟

در پی ایجاد اختلال در شبکه شتاب در روزهای گذشته موجب تاثیراتی در شاپرک نیز شده و اختلالاتی را در سرویس دهی شاپرک به وجود آورده بود هر چند که به سرعت مشکل برطرف شد اما باید دید آیا در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شده تا زمانی که شبکه شتاب دچار اختلال می‌شود در شاپرک مشکلی به وجود نیاید؟

توقف تسویه آنی با فروشندگان از طریق بانک‌ها به دستور بانک مرکزی از روز پانزدهم آذر ماه متوقف شده است که این موضوع در حالی موجب اعتراض فروشندگان شده است که مدیران بانک مرکزی عنوان می‌کنند این امر موجب کاهش بسیاری از مغایرت‌ها و اختلالات در پرداخت‌ها می‌شود.

مدیرعامل شاپرک در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پرداخت آنی که توسط بانک‌ها با فروشنده‌ها صورت می‌گرفت ربطی به شاپرک ندارد و یک روش تسویه است که از حدود یک سال ونیم گذشته توسط بعضی بانک‌ها و برخلاف رویه معمول تسویه در سیستم‌های پرداخت فعال شده بود که از روز پانزدهم آذر ماه با توجه به دستور بانک مرکزی بسته شد.  اجرای طرح شاپرک ضمن تسهیل پرداخت‌ها با استفاده از کارت‌های بانکی، بانک مرکزی را قادر می‌کند نظارت دقیق‌تری بر مقررات حاکم بر عملکرد شرکت‌های عرضه کننده خدمات پرداخت داشته باشد.

قطبی با بیان این‌که درطول شبانه روز، هفت بار کار تسویه پول از سوی بانک‌ها با فروشندگان صورت می‌گیرد، گفت: احتمال دارد گاهی یکی از این سیکل‌ها بدلیل بروز مشکلات در طول روز انجام نشده و در سیکل بعدی اجرا شود لیکن در هر صورت چندین مرحله واریز صورت خواهد گرفت همچنین در صورت بروز مغایرت، بطور معمول ظرف 48 ساعت این مشکل حل و مغایرت برطرف می‌شود.

 

آیا تمهیداتی برای پرداخت آنی پول( از طرف بانک به فروشنده )درنظرگرفته‌ و یا نرم افزاری برای این‌کار خاص تعبیه شده؟

 

قطبی گفت: سامانه شاپرک قابلیت ارائه این سرویس را دارد لیکن بر اساس قواعد و مقررات این سرویس در حال حاضر به صورت دسته‌ای در طول روز صورت می‌گیرد. وی با بیان اینکه کارتسویه پول ازسوی بانک‌ها با فروشندگان انجام می‌شود گفت: در این خصوص فروشندگان مطمئن باشند که همانند قبل کلیه وجوه رسیدها مورد تعهد و پرداخت است و در صورتیکه سئوال یا مشکلی دارند می‌توانند از شرکت های طرف قرارداد خود پیگیری کنند.

قطبی با بیان این که کماکان انتقال پول ازطریق کارت به کارت درخارج ازشعب شبکه بانکی توسط دستگاه‌های خودپرداز(ATM ) صورت می‌گیرد گفت: عمده ‌تراکنش‌هائی‌ که درخرید صورت می‌گیرد (به غیرازموارد خاص) دردنیا بعداز48 ساعت تسویه می‌شود. لیکن براساس رویه ابلاغی بانک مرکزی درشاپرک طی مدت دوتاچند ساعت صورت خواهد گرفت.

 

در صورت قطعی شبکه شتاب یا شاپرک چه کنیم؟

 

مدیرعامل شرکت شاپرک با بیان اینکه درماه‌های گذشته و در روزهای پرترافیک شبکه با مشکل مواجه می‌شد اظهارکرد: با اصلاحات صورت گرفته خدمت رسانی به دارندگان کارت درمقطع پرترافیک هفته جاری بدون کندی و مشکل عمومی بود.

گفتنی است؛ تمامی فروشندگان دارای دستگاه کارتخوان می‌توانند در صورت بروز مشکل با شماره تلفن‌های مندرج برروی دستگاه کارتخوان خود تماس گرفته و در صورتیکه شرکت مربوطه از پاسخگویی مناسب خودداری کرد،شکایات خود را جهت پیگیریهای بعدی،به شماره پیامگیر 29954855 بانک مرکزی با ذکرشماره حساب و نام بانک متصل به پایانه اعلام کنند.

همچنین در طی چند روز گذشته برخی از فروشندگان، برای پرداخت پول از دستگاه کارت خوان به مشتری خدماتی ارائه نداده و معتقدند پول به حساب آنها با یک بازه زمانی دیرتری برگشت داده خواهد شد و همین دیرکرد موجب بروز مشکلاتی برای آنها می‌شود، اما می‌بینیم که آنها در پایان همان روز پول خود را به بانک منتقل نمی‌کنند که این دیر کرد برای آنان موجب ایحاد مشکلاتی شود.

منبع: ایسنا

6 دیدگاه
  1. شی می‌گوید

    سلام من سایت شاپرک بازنمیشه تابتونم کارتم روثبت کنم چکارکنم

    1. رامینا می‌گوید

      سلام برای منم ثبت نمیشه سه روز اینطوری شده باید چکارکرد؟؟

  2. مجید پیری می‌گوید

    سلام کارت به کارت انجام نمیشه لطفا اقدام نمایید تشکر

  3. حمید می‌گوید

    مشکل به وجود آمد بازگشت به برنامه بعداز ثبت کارت نمیشه

  4. محمد می‌گوید

    شاپرک باز نمی شود چکار کنم برای ثبت کارت

  5. اسماعیل بیات می‌گوید

    سلام گوشی شیائومی رد می نت 12 گرفتم چهار ماه هست هرکار میکنم شاپرک برای ثبت کارت بانکی باز نمیشه، اپلیکیشن تاپ رو دارم. آیا مشکل از تاپ هست یا شاپرک؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.