راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اهمیت حفاظت از اطلاعات شخصی از زبان پلیس فتا

سرهنگ علی نیک‌نفس معون تشخیص و پیشگیری پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات در تشریح برنامه‌های پلیس فتا در حوزه پیشگیری با بیان اینکه در این حوزه پلیس در دو حیطه پیشگیری کیفری و غیرکیفری فعالیت‌های خود را متمرکز کرده است، گفت: در حوزه کیفری پلیس برخورد با مجرمان و تسریع در رسیدگی پرونده‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه در حوزه پیشگیری کیفری یکی از برنامه‌های پلیس فتا، افزایش سرعت رسیدگی به پرونده‌ها است گفت: کاهش سرعت رسیدگی سبب تجری مجرمان و ارائه فرصت به این افراد می‌شود تا به ارتکاب جرایم مشابه دست بزنند.

وی با بیان اینکه با تقویت سایت‌های دستگاه‌های اجرایی امکان حضور مجرمان در عرصه فضای سایبری کاهش می‌یابد گفت: تقویت سایت‌ها باعث می‌شود، مانعی برای ارتکاب جرایم توسط مجرمان ایجاد شده و هزینه‌های ارتکاب جرایم افزایش یابد.

نیک‌نفس با بیان اینکه در رویکرد پیشگیری اجتماعی پلیس مبتنی بر آگاه‌سازی عمومی و اطلاع‌رسانی عمل می‌کند گفت: عمده آسیب‌هایی که قربانیان در فضای سایبری می‌بینند به دلیل ناآگاهی است.

معاون تشخیص و پیشگیری پلیس فتای ناجا با بیان اینکه هر اندازه آگاهی افراد در زمینه فضای سایبر افزایش یابد، تهدید کمتری در فضای سایبری آنان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد گفت: طبق آمار جهانی افرادی که از فضای سایبری استفاده می‌کنند یک به چهار شانس قربانی‌شدن دارند.

وی با بیان اینکه از هر چهار کاربر در فضای سایبری، یک تن قربانی می‌شود، گفت: از آنجایی که اینترنت فضایی بدون مرز است و احتمال قربانی‌شدن افراد نیز زیاد است، آگاهسازی می‌تواند تهدیدها را تا حد زیادی کاهش دهد.

نیک‌نفس با توجه به پویا بودن فضای وب، گفت: به دلیل این پویایی نمی‌توان یک سایت قدرتمند طراحی کرد و پس از آن، آن را رها کنیم و مطمئن باشیم که مورد حمله و آسیب قرار نمی‌گیرد. باید به فناوری اطلاعات به صورت پویا توجه داشت و مدام نگران امنیت سایت‌ها بود تا با به روز کردن امنیت آن، از هجوم هکرها و آسیب‌ها در امان بماند. یکی از موضوعات مورد تاکید پلیس فتا که با جلب مشارکت با سازمان‌ها در میان گذاشته شد این است که بسیاری از سازمان‌ها حوزه امنیت IT آنان درون واحد فناوری اطلاعات قرار دارد. نیک‌نفس ادامه داد: در این سازمان‌ها کسانی که عملیات فناوری اطلاعات سازمان را انجام می‌دهند خود را مسئول امنیت و IT می‌دانند. این مساله از لحاظ امنیتی آسیب‌پذیری زیادی به همراه دارد چرا که افراد در قبال مسئولیت امنیتی پاسخگو نیستند و پرده ناظری نیز وجود ندارد، چرا که ناظران این سازمان‌ها همان همکاران IT هستند که این موضوع باید حل شود و دستگاه‌ها حتما ناظر امنیتی در حوزه IT باید داشته باشند تا موضوعات امنیتی حل و فصل شود.

اس ام اس بانک و «توُکن» راه حل کاهش سرقت‌های اینترنتی از بانک

نیک نفس در مورد امنیت بانک‌ها گفت: موضوع امنیت بانکداری الکترونیک در جلسات متعددی با حضور مسئولان بانک مرکزی پیگیری شد. موضوعاتی همچون اس ام اس بانک، تقویت سایت‌ها از نظر نوع ورود اطلاعات و انجام اقداماتی همچون تحویل «توُکن» مورد پیگیری قرار گرفته است.

نیک‌نفس افزود: متاسفانه عمده برداشت‌های غیر مجاز از طریق انتشار اطلاعات حساب افراد که به نوعی از روش‌های سرقت اطلاعات است انجام می‌شود. اگر بانک‌ها اقداماتی همچون اس ام اس بانک یا در اختیار گذاشتن «توکن» را انجام دهند سطح جرایم به شدت کاهش می‌یابد با این حال افزایش آگاهی‌های عمومی شرط اصلی است.

نیک‌نفس با بیان اینکه بخش زیادی از برداشت‌های مالی مبتنی بر سرقت اطلاعات افراد به دلیل عدم‌آگاهی مالباختگان است، به ایجاد یک درگاه مشترک اشاره کرد و گفت: ایجاد این درگاه مشترک در مکاتبات از سوی پلیس فتا به عنوان پیشنهادی به بانک مرکزی ارائه شد. بر اساس این طرح تنها یک درگاه مشترک ایجاد می‌شود و اقدامات مربوط به نقل و انتقال از این طریق ایجاد شده که پیاده‌سازی این طرح علاوه بر کاهش فیشینگ، کنترل را برای بانک‌ها علی‌الخصوص بانک مرکزی آسان‌تر می‌کند که این موضوع نیز در پیگیری‌های بانکی مدنظر قرار گرفته است.

بانک‌های خصوصی در حوزه امنیت فعال‌تر هستند

وی در پاسخ به این سوال که کدام یک از بانک‌های کشور از ضریب امنیت بالاتری برخوردار هستند گفت: عمدتا بانک‌های خصوصی در حوزه امنیت فعال‌تر هستند و هماهنگی بیشتری با پلیس دارند اما باید توجه داشت که آسیب‌ها به نسبت مساوی در بانک‌ها ایجاد می‌شود. اما در زمینه همکاری بانک‌های خصوصی همکاری بیشتری دارند با این حال پلیس موضوعات کلی را از طریق بانک مرکزی پیگیری می‌کند و امیدواریم بانک مرکزی دستورالعمل‌ها و پیگیری‌های مربوطه را انجام دهد که از این طریق بتوانیم امنیت بانکداری را تامین کنیم.

وی در مورد تعامل پلیس فتا با بانک مرکزی گفت: تعاملات در قالب جلسات مشترک دنبال می‌شود و تاکنون مشکل خاصی نداشتیم اما پروسه انجام اطلاعات امنیتی سیستم‌ها، طولانی مدت است که امیدواریم این امر تسریع یابد.

در امنیت بانکی علاوه بر سرمایه، حریم خصوصی افراد هم خدشه‌دار می‌شود

نیک‌نفس گفت:  در امنیت بانکداری تنها مسائل مالی مطرح نیست و توجه پلیس به امنیت بانک‌ها به این دلیل است که حریم خصوصی افراد نیز مورد هجمه قرار می‌گیرد چرا که اطلاعات شخصی افراد برای وی مورد اهمیت است و این که یک هکر به راحتی اقدام به دستیابی به این اطلاعات کند به هیچ وجه قابل قبول نیست.برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی بیشترین حجم پرونده‌ها را در پلیس فتا به خود اختصاص داده است.

تاکید بر اصل محرمانه بودن اطلاعات (سرقت اطلاعات محرمانه در پله سوم، بیشترین جرایم)

معاون تشخیص و پیشگیری پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا با بیان اینکه گاهی افراد به دلیل ترس از ارائه شکایت خودداری می‌کنند، گفت: افراد مطمئن باشند که اطلاعات این افراد محرمانه نزد پلیس نگهداری می‌شود و نظارت شدیدی نیز بر محرمانگی اطلاعات خصوصی فرد وجود دارد.

وی در مورد قدرت کشف پلیس فتای ناجا، به عمر کوتاه این پلیس تخصصی اشاره کرد و گفت: کارآگاهان این پلیس قدرت کشف 60 درصد پرونده‌ها را دارند که این درصد از میزان کشفیات پلیس‌های دیگر زیادتر است.

نیک‌نفس در پاسخ به این سوال که در مواردی مردم تصور می‌کنند که پلیس اقدام به چک‌کردن ایمیل یا صفحات آنان در شبکه‌های اجتماعی می‌کند، گفت: همان‌گونه که گشت کلانتری یا پلیس آگاهی در کف خیابان اقدام به رصد فضای عمومی حقیقی می‌کند پلیس فتا نیز با جرم عمومی برخورد می‌کند.

وی با بیان اینکه سرقت اطلاعات سومین جرمی است که در پلیس فتا به آن رسیدگی می‌شود، گفت: این دسته از پرونده‌ها تقریبا پنج درصد جرایم را به خود اختصاص می‌دهند.

هک و نفوذ، خط قرمز پلیس فتا

نیک نفس با بیان اینکه هک و نفوذ جرایمی هستند که در مراتب بعدی قرار دارند، گفت: با اینکه این جرم درصد کمی را به خود اختصاص داده است، اما از آنجایی که وسعت آسیب زیادی دارد، خط قرمز پلیس فتا محسوب شده و به شدت با آن برخورد می‌شود.

وی در ادامه به تامین امنیت آنلاین در خانواده‌ها تاکید کرد و گفت: به طور کلی نظارت بر فضای سایبری از کوچکترین مجموعه‌ها و نهادهای اجتماعی (خانواده) شروع می‌شود و اگر خانواده علاوه بر نظارت، حمایت و نزدیکی با فرزندانشان در هنگام استفاده از اینترنت داشته باشند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

منبع: ایسنا

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.