راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کوین‌بیس عضو اصلی ویزا شد و می‌تواند مستقیما کارت نقدی بیت‌کوین صادر کند

مایکل دل کاستیلو / فوربس / ویزا، برای اولین بار حق عضویت اصلی خود را به یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات کریپتوکارنسی اعطا کرده است. این حق عضویت در دسامبر سال گذشته به صرافی کوین‌بیس اعطا شده، ولی اخبار آن تا تاریخ 19 فوریه امسال به شکل عمومی اعلام نشده بود. در نتیجه اقدام مذکور، نقش واسطه‌ پرهزینه از فرآیند صدور کارت نقدی حذف می‌شود و کاربران می‌توانند در هر جایی که ویزاکارت پذیرش شود، بیت‌کوین، اتر و XRPهایشان را مصرف کنند.

نکته مهم‌تر این است که کوین‌بیس با دریافت این حق عضویت، به اولین شرکت ارائه‌دهنده خدمات کریپتوکارنسی تبدیل می‌شود که از قدرت صدور کارت نقدی به دیگر شرکت‌های جدید و سنتی این حوزه برخوردار است. ویزا این اعلام حق عضویت خود به کوین‌بیس را تایید کرده و در راستای شفاف‌سازی بیشتر، اظهار داشته پس از اجرایی شدن پروژه در سال جاری میلادی، خود شرکت ویزا از قابلیت دریافت ارز رمزنگاری شده برخوردار نخواهد بود.

صرافی کوین‌بیس عنوان کرده به این زودی‌ها برنامه‌ای برای صدور کارت برای دیگر شرکت‌ها ندارد، ولی تبدیل شدن به یکی از اعضای اصلی ویزا، پتانسیل ایجاد جریان درآمدی جدیدی را برای کوین‌بیس به همراه می‌آورد. این در حالی است که طبق برآورد فوربس، طی سال گذشته میلادی، درآمد صرافی مذکور با 40 درصد کاهش روبرو بوده است. با اجرایی شدن این اقدام، فرآیند پرداخت از طریق ارز رمزنگاری شده تسهیل خواهد شد و فارغ از این‌که آیا فروشنده از ارز رمزنگاری شده استفاده می‌کند یا خیر، خریداران قادر خواهند بود در هر مکانی که ویزا مورد پذیرش قرار می‌گیرد، ارزهایشان را خرج کنند. این امر زمینه را برای استقبال زیاد از ارز رمزنگاری شده فراهم کند.

زیشان فروز، مدیر عامل صرافی کوین‌بیس مستقر در بریتانیا، که این عضویت را دریافت کرده است، می‌گوید: «دارایی‌های بیت‌کوینی شما هیچ‌گاه ماهیت نقدی نداشته‌اند، شما همیشه مجبور بودید آن‌ها را به فروش برسانید، یک فرآیند مشخص را طی کنید، پول را تحویل بگیرید و سپس خرج کنید. این عملیات تاکنون هیچ‌گاه به شکل آنی انجام نگرفته و شما هیچ‌گاه نتوانسته‌اید با فروش بیت‌کوین، در لحظه یک فنجان قهوه خریداری کنید.»

وی افزود:

در حال حاضر، این دیدگاه در ذهن‌ها وجود دارد که کریپتو، اندوخته‌ای مخفی است، دسترسی به آن دو روز به طول می‌انجامد و پس از صرف این زمان است که کاربر تازه می‌تواند ارز رمزنگاری شده‌اش را خرج کند. با صدور کارت نقدی بیت‌کوینی، این ذهنیت از میان برداشته خواهد شد.

زیشان فروز، مدیر عامل صرافی کوین‌بیس مستقر در بریتانیا

به همت شرکت تابعه کوین‌بیس بریتانیا که دفتر اصلی آن در لندن واقع است و چند دفتر دیگر نیز در شهر دوبلین دارد، ساکنان 29 کشور جهان، خواهند توانست به شکل خودکار، ارز رمزنگاری شده خود را به ارز مورد پذیرش فروشنده تبدیل کنند. دانمارک، استونی، فرانسه، آلمان، ایرلند، ایتالیا، هلند، نروژ، پرتغال، اسپانیا، سوئد و بریتانیا نمونه‌هایی از این 29 کشور هستند. لازم به ذکر است، ساکنان ایالات متحده به خدمات کارت نقدی کوین‌بیس ویزا دسترسی نخواهند داشت.

9 دارایی از طریق این کارت قابل دسترسی هستند که شماری از آن‌ها عبارتند از: بیت‌کوین، لایت‌کوین، بیت‌کوین کش،BAT یا همان بریو، REP یا همان آگور، ZRX یا همان زیروایکس و لومن استلار. در کنار تسهیل فرآیند استفاده از ارزهای رمزنگاری شده، یکی دیگر از مزایای کارت نقدی کوین‌بیس ویزا این مورد خواهد بود که به احتمال زیاد، کاربران از پرداخت مالیات بر عواید سرمایه‌ای معاف خواهند شد. این نوع از مالیات بسیار سنگین است و در پایانه فروش از کاربر کسر می‌شود. برخلاف ایالات متحده، در اتحادیه اروپا نیازی نیست کاربران به دلیل اختلاف قیمت ارز رمزنگاری شده در زمان خرید و فروش، بابت خرج کردن آن مالیات پرداخت کنند.

فروز معتقد است دسترسی مستقیم به شبکه ویزا، باعث می‌شود کوین‌بیس دست بازتری در پیاده‌سازی مدل‌های کسب‌وکاری داشته باشد. کارت قبلی کوین‌بیس ویزا، در آوریل سال 2019 توسط یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی به نام پی‌سیف گروپ هولدینگز لیمیتد صادر شده بود. شرکت مذکور، در ازای دریافت کارمزد، امکان استفاده از کارت را برای مشتریانش فراهم می‌کند. شرکت سولدو و اپلیکیشن بانکداری موبایلی لونار نمونه‌هایی از مشتریان پی‌سیف هستند. فروز می‌گوید: «اگر ما هم این کار را می‌کردیم، ناخواسته از سطح ریسک‌پذیری و مدلی که شرکت دیگر برای کسب‌وکارش در پیش می‌گرفت، تاثیر می‌گرفتیم؛ ولی عضویت مستقیم باعث شده کنترل برنامه صدور کارت به شکل کامل در دست خودمان باشد.»

کارمزدی که فروشندگان به طور معمول، در ازای بهره‌مندی از سرویس پذیرش کارت اعتباری و کارت نقدی به بانک‌ها پرداخت می‌کنند، به هنگام استفاده از کارت نقدی جدید کوین‌بیس ویزا نیز کسر خواهد شد. علاوه بر آن، کوین‌بیس خودش هم کارمزدهایی دارد که در نتیجه عضویت در ویزا، از مبلغ آن‌ها کاسته خواهد شد.

در حال حاضر، کوین‌بیس برای تمامی تراکنش‌های داخلی، فارغ از مبلغ، 2.49 درصد کارمزد کسر می‌کند، ولی احتمال دارد کارمزدهای دیگری نیز وجود داشته باشد. در صورتی‌که عضویت مستقیم کوین‌بیس در ویزا، به کاهش کارمزدها منجر شود، دارندگان فعلی کارت کوین‌بیس نیز بدون نیاز به دریافت کارت جدید، از همین مزیت بهره‌مند خواهند شد.

فروز اظهار داشت با بررسی الگوهای مصرف کارت قبلی، دریافتیم بریتانیا، بزرگترین و فعال‌ترین بازار برای کارت‌های نقدی کوین‌بیس به شمار می‌رود، به طوری که حدود نیمی از بریتانیایی‌های دارنده کارت، به شکل فعالانه‌ای از آن استفاده می‌کنند. بازه ارزش تراکنش‌ها بسیار گسترده است و از چند هزار یورو برای کالاهای گران‌قیمت گرفته تا چند پوند برای خرید قهوه را شامل می‌شود. ایتالیا، اسپانیا و فرانسه در رده‌های بعدی هستند. فروز افزود: «شاهد گسترش روز افزون استفاده از این کارت هستیم.»

طی سالیان گذشته، درآمد صرافی‌های کریپتوکارنسی از قبیل کوین‌بیس، به شکل مستقیم به قیمت ارز رمزنگاری شده وابسته بوده است، به‌طوری‌که با افزایش قیمت ارز رمزنگاری شده، رقم کارمزد کسر شده به ارز فیات بیشتر شده و با افت قیمت ارز رمزنگاری شده، شاهد کاهش مبلغ کارمزدها بوده‌ایم.

به عنوان نمونه، طی سال گذشته میلادی، درآمد کوین‌بیس به نسبت 1.3 میلیارد دلار سال 2018، حدود 40 درصد کاهش پیدا کرد. دلیل آن است که در سال 2018، قیمت بیت‌کوین به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده بود. فوربس تخمین می‌زند درآمد کوین‌بیس در سال جاری میلادی به 800 میلیون دلار برسد.

برای رسیدن به یک دیدگاه کلی، اشاره می‌کنیم طبق گزارش شرکت تحقیقاتی آی‌بی‌آی‌اس ورلد، صنعت صدور کارت اعتباری، طی سال 2019 میلادی، از مسیر دریافت کارمزد از شرکت‌هایی مانند کوین‌بیس، 107 میلیارد دلار درآمد داشته و 24 میلیارد دلار سود کرده است. در کنار همکاری اخیر پی‌سیف با کوین‌بیس، بانک تجاری متروپولیتن نیز به تازگی یک ویزا کارت را برای شرکت‌های بیت‌کوینی بیت‌پی و کریپتودات‌کام صادر کرده است. همچنین دی‌پاکت لیمیتد که یک شرکت اروپایی است و در زمینه پول الکترونیک فعالیت می‌کند، برای شرکت وام‌دهی رمزنگاری شده نکسو، مسترکارت صادر می‌کند.

منبع Forbes
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.