راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وضع قوانین کریپتوکارنسی ازسوی وزارت خزانه‌داری آمریکا

هدف از وضع این قوانین توقف پولشویی و کمک به شفاف‌سازی شرایط است. استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا، چند روز پیش به نمایندگان سنا گفت که دولت ترامپ قصد دارد مقرراتی برای کریپتوکرنسی‌ها وضع کند و هدف او جلوگیری از استفاده از این ارزها برای تسهیل پولشویی و سایر فعالیت‌های غیرقانونی است. به گفته منوچین این مقررات با کمک سایر نهادها و رگولاتورهای مالی برای شفاف‌سازی بیشتر در حوزه ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، در حال تدوین است.

دولت در مورد استفاده از چنین ارزهایی برای انجام معاملات غیرقانونی و دور زدن تحریم‌های آمریكا از سوی کشورهای تحت تحریم به شدت ابراز نگرانی کرده است. منوچین در جلسه‌ای درحضور کمیته مالی مجلس سنا گفت: «ما در حال بهبود برخی شرایط جدید و مهم هستیم و می‌خواهیم مطمئن شویم که حرکت تکنولوژی به سمت پیشرفت است؛ از سوی دیگر، می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که کریپتوکرنسی‌ها برای چیزی مانند بانکداری مخفی در سوئیس مورد استفاده قرار نگیرد.» او جزئیاتی از این مقررات که چه مواردی را در بر می‌گیرد ارائه نکرد. به گفته وزیر خزانه‌داری آمریکا با شفاف‌سازی بیشتر، مجریان قانون مسیر گردش پول را با دقت بیشتری نظارت می‌کنند و مطمئن می‌شوند که از ﺁن درراستای پولشویی استفاده نمی‌شود.

منوچین قبلا گفته بود که این ارزها تهدیدی برای امنیت ملی محسوب می‌شوند و درمورد استیبل‌کوین لیبرا هم به شدت ابراز نگرانی کرده بود.

ترامپ هم نسبت به این ارزها به شدت تردید دارد و سال گذشته نیز اعلام کرد که طرفدار کریپتوکرنسی‌ها نیست زیرا ارزش آنها بی‌ثبات و بی‌اساس است. او در ﺁن زمان هشدار داد که فیس بوک باید به دنبال یک منشور بانکی باشد و اگر می‌خواهد وارد عرصه کسب‌وکار پول دیجیتال شود، باید همه مقررات بانکی را رعایت کند.

از جمله اقدامات منوچین در راستای کنترل بیشتر کریپتوکرنسی‌های، جابجایی سرویس مخفی ایالات متحده از وزارت امنیت میهن به وزارت خزانه‌داری بوده است. در لایحه بودجه که کاخ سفید در این هفته منتشر کرد، دولت به اهمیت همکاری وزارت خزانه‌داری و اداره سرویس مخفی با یکدیگر برای نظارت بر استفاده از کریپتوکرنسی‌ها تاکید کرده و در این طرح از این ارزها بعنوان «تهدیدی جدید» نامبرده است.

آمریکا همچنین در حال بررسی هزینه‌ها و مزایای توسعه پول دیجیتال ملی است. در حالی که منوچین چند روز پیش گفت که به ضرورت وجود چنین ارزی تا چند سال آینده معتقد نیست، اما جروم اچ. پاول، رئیس بانک مرکزی فدرال، در جلسه دیگری در سنا اعلام کرد که بانک مرکزی در حال مطالعه برای ایجاد چنین ارز ملی است. این مزایا شاید شامل شمول مالی بیشتر، هزینه‌های کمتر و آسایش بیشتر باشد. البته خطر تقلب بیشتر و کاهش حریم خصوصی نیز وجود دارد. کارهای بسیاری برای بررسی و انجام وجود دارد. در حال حاضر، بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا در حال بررسی‌ دقیق ارزهای دیجیتال هستند و این مسئولیت بانک مرکزی است که در دانش و تفکر در مورد پول دیجیتال ملی پیشرو باشد. به گفته پاول، بسته به طراحی چنین پولی، بانک مرکزی برای ادامه کار به تایید کنگره نیاز دارد.

او گفت: «اگر به این نتیجه برسیم که در راستای پیشبرد این کار به اختیارات بیشتری نیاز داریم، از کنگره درخواست مجوز می‌کنیم.» با وجود این که وزارت خزانه‌داری در نظر دارد در مقابله با کریپتوکرنسی‌ها، رویکرد تهاجمی‌تری اتخاذ کند، اما وظیفه اصلی این اداره که مبارزه با تامین مالی غیر قانونی است، با کمبودهای طولانی‌مدتی روبرو است.

منبع the new york times
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.