راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی 10 کریپتوکارنسی که بیشترین سرمایه بازار را در سال 2020 دارند

طوفان ارزهای رمزنگاری‌شده، دنیای خدمات مالی را دربر گرفته است. پیشتر مسئله درباره بقای این کریپتوکارنسی‌ها بود که آیا می‌توانند در بازار باقی بمانند یا نه اما الان این سوال با میزان تکامل و توسعه این ارزها جایگزین شده است. سوالی که نگرانی بدبینان به این ارزها را بیش از پیش در مورد موضوعاتی همچون نوسانات شدید در صنعت خدمات مالی، غیرمتمرکزسازی و پتانسیل پول‌شویی و غیره نگران ساخته است.

ارزهای رمزنگاری‌شده یک مگاترند پیش‌رونده است

با وجود ممنوعیت استفاده از این ارزها توسط برخی از شرکت‌ها، رشد سریع و پذیرش گسترده آن به ویژه توسط شرکت‌ها و موسسات نام‌آوری همچون فیسبوک، جی‌پی مورگان، مایکروسافت، شاپیفای و تسلا، باعث شده امروز، شاهد حضور پررنگ‌تر چنین ارزهایی در جامعه مالی باشیم.

اما کدام ارزهای رمزنگاری‌شده نبض بازار را در دست دارند؟ در این مطلب، لیستی از برترین ارزهای رمزنگاری‌شده بر اساس میزان سرمایه آن‌ها در بازار روز ارائه شده است.

توجه داشته باشید که رقم‌های ذکر شده در این گزارش، به دلیل نوسانات بالای بازار، ممکن است با رقم واقعی و زنده آن تفاوت داشته باشد.


برترین ارزهای رمزنگاری‌شده بر اساس میزان سرمایه ن‌ها در بازار روز


بیت‌کوین (156.52 میلیارد دلار)

بیت‌کوین را همه به عنوان اولین ارز رمزنگاری‌شده‌ای می‌شناسیم که پس از ظهورش در سال 2009 میلادی، همچنان در صدر بازار باقی مانده است. ارزی که اساسا واسطه را حذف کرده و وظیفه نقل و انتقال ارزی را به فناوری پیشرفته بلاکچین محول کرده است. حدود سه چهارم از کل بیت‌کوین‌ها تا به امروز استخراج شده‌اند و این بدان معنا است که در سال‌های پیش رو، ارزش این ارز رمزنگاری‌شده قابل پیش‌بینی‌تر خواهد بود.

یک رایانه استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده در مقابل لوگوی بیت‌کوین، برترین ارز رمزنگاری‌شده جهان

اتریوم (17.5 میلیارد دلار)

این ارز با فاصله زمانی بیشتری نسبت به بیت‌کوین به بازار معرفی شد. اتریوم در سال 2015 میلادی قدم به عرصه بازار گذاشت و مفهوم قراردادهای هوشمند را نیز پوشش می‌دهد (قراردادهایی که به کاربر اجازه می‌دهد شرایط خاصی را برای انجام تراکنش لحاظ کند). اتریوم، موارد استفاده بسیار گسترده‌ای دارد و برای افرادی که به دنبال انجام کارهایی بیشتر از صرفا تراکنش‌های مالی هستند، گزینه جذابی است.

ایکس‌آر‌پی ریپل (9.80 میلیارد دلار)

ریپل نیز یک ارز رمزنگاری‌شده دیگر است که عملا هیچ‌گاه به چشم جایگزینی برای پول دیده نشده است و عموما توسط موسسات بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد تا توسط افراد. ارسال سکه‌های ریپل از یک کیف پول به کیف پول دیگر تنها چند ثانیه طول می‌کشد؛ با این حال، فرایند مورد استفاده برای این تراکنش‌ها به مراتب متمرکزتر از رقبا است چرا که ریپل لبز، عرضه ایکس‌آرپی را کنترل می‌کند.

ریپل لبز، ایکس‌آرپی را کنترل می‌کند، پس چندان هم نمی‌توان این ارز را غیرمتمرکز نامید!

بیت‌کوین کش (5.76 میلیارد دلار)

بیت‌کوین کش که گاهی اوقات تحت عنوان بی‌کش نیز شناخته می‌شود، یکی از مشتقات بیت‌کوین است که توسط ماینرها و توسعه دهندگان بیت‌کوین ساخته شده است. بیت‌کوین کش حاصل ایجاد یک شکاف در بلاکچین بیت‌کوین است که در نتیجه آن، بیت‌کوین اصلی باقی مانده و بیت‌کوین کش ساخته شده است. کارمزد نقل و انتقال بیت‌کوین کش به مراتب کمتر از بیت‌کوین است و سرعت تراکنش‌های آن نیز بالاتر است و به همین دلیل نیز از محبوبیت بالایی در میان سرمایه‌گذاران برخوردار است.

بیت‌کوین اس‌وی (5.51 میلیارد دلار)

بیت‌کوین ساتوشی ویژن یا به اختصار بیت‌کوین اس‌وی، یکی از جدیدترین بازیگران عرصه ارزهای رمزنگاری‌شده است که اخیرا نیز سعی دارد گوی سبقت را از رقیب خود بیت‌کوین کش برباید. بیت‌کوین اس‌وی حاصل ایجاد یک شکاف در بلاکچین بیت‌کوین کش است. آن‌چه که توسعه دهندگان این ارز رمزنگاری شده می‌خواستند این بود که پروتکل اصلی بیت‌کوین را بازیابی کنند تا این‌که تحت بلاکچین بیت‌کوین کش ادامه کار بدهند. وجه تمایز بین بیت‌کوین، بیت‌کوین کش و بیت‌کوین اس‌وی، در اندازه بلوک‌های آن‌ها است. بیت‌کوین کش اندازه بلوک را تا 32 مگابایت افزایش داده است در حالی که اندازه بلوک‌ها در بیت‌کوین اس‌وی، چهار برابر این رقم یعنی 128 مگابایت است.

تتر (4.11 میلیارد دلار)

تتر از آن جهت با بیت‌کوین تفاوت دارد چونکه یک استیبل‌کوین است. به این معنی که این ارز رمزنگاری‌شده، توسط یک ذخیره ارزی پشتیبانی می‌شود و ارزش آن‌ نیز در رقم یک دلار ثابت نگه داشته شده است. این ارز، در سال 2014 میلادی به منظور تسهیل استفاده از ارزهای فیات (دلار کانادا، روپیه هند و یوروی اروپا) به صورت دیجیتال راه‌اندازی شد و در حقیقت، اولین پلتفرم مبتنی بر فناوری بلاکچین است که استفاده دیجیتال از ارزهای سنتی را میسر می‌سازد.

تصویری از وب‌سایت تتر

لایت‌کوین (3.57 میلیارد دلار)

در سال 2011 میلادی، یک هاردفورک بیت‌کوین را به دو قسمت تقسیم کرد: بیت‌کوین و لایت‌کوین. فاکتورهای اصلی متمایز کننده لایت‌کوین از بیت‌کوین، سرعت تراکنش‌ها و پاداش به ازای هر بلوک است. سرعت تراکنش لایت‌کوین چیزی در حدود چهار برابر بیشتر از بیت‌کوین است و در مقایسه با بیت‌کوین، با 12.5 پاداش به ازای هر بلوک، 25 پاداش ارائه می‌دهد.

ای‌او‌اس (3.42 میلیارد دلار)

ارز رمزنگاری‌شده ای‌او‌اس در سال 2017 راه‌اندازی شده است. ارزی که علیرغم این‌که سایر کریپتوکارنسی‌ها برای تراکنش‌های همتا به همتا طراحی شده‌اند، مختص استفاده در اکوسیستم ای‌اواس است، درست مانند اتریوم. پلتفرم قراردادهای هوشمند این ارز به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند در کسری از ثانیه، میلیون‌ها تراکنش را بدون هیچ کارمزدی مدیریت کند و برای توسعه دهندگانی که به دنبال طراحی قراردادهای هوشمند یا اپلکیشین‌های خود هستند ایده‌آل‌ترین انتخاب است.

بایننس کوین (2.62 میلیارد دلار)

باینسس یک صراف جهانی ارزهای رمزنگاری‌شده است که بیش از 100 ارز رمزنگاری‌شده از سراسر جهان را پشتیبانی می‌کند و طراحی شده تا خریداران و فروشندگان را برای دادوستد به همدیگر متصل کند. این شرکت، از سال 2019، با همکاری پردازنده پرداخت سیمپلکس، امکان خرید بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین و ایکس‌آرپی ریپل را از طریق کارت‌های اعتباری و نقدی فراهم کرده است. همچنین امکان سپرده‌گذاری و برداشت رایگان نیز در این سیستم برای کاربران میسر شده است.

مونرو (1.12 میلیارد دلار)

با وجود این‌که حجم استخراج مونرو نسبت به رقیب گردن کلفتش بیت‌کوین، بسیار کندتر است، اما ساده بودن الگوریتم استخراج آن، که با استفاده از رایانه‌های معمولی نیز امکان‌پذیر است، باعث شده تا این ارز، به پایگاه کاربری گسترده‌ای دسترسی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که این ارز را به لیست بهترین ارزهای رمزنگاری‌شده آورده است، قابلیت‌های امنیتی و حریم خصوصی آن است که تراکنش‌ها را محرمانه و غیرقابل ردیابی می‌کند. مونرو از رمزنگاری برای حفظ امنیت آدرس‌های فرستنده و گیرنده و صد البته مقادیر تراکنش‌ها استفاده می‌‌کند.

منبع Businessinsider
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.