راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تعامل با فین‌تک؛ چرا و چگونه؟ / رضا قربانی: فین‌تک‌ها جایگاه اینماد را کمرنگ کردند

رضا قربانی رئیس هیئت‌مدیره موسسه تراکنش اولین سخنران دومین روز از اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران بود و سخنرانی خود را با عنوان «تعامل با فین‌تک؛ چرا و چگونه» ارائه کرد. او در ابتدای صحبت‌هایش به مالیچی‌ها و سپس به خدمات مالی اشاره کرد.


مالیچی‌ها و فین‌تک


با توجه به گفته‌های قربانی، مالیچی‌ها جماعت خاصی هستند و دنیا را این‌گونه می‌بینند که مرکز دنیا هستند. در کتاب‌های مالی نیز شاهد این موضوع هستیم که سازمان‌ها را در کل دو دسته می‌دانند؛ سازمان‌های مالی و سازمان‌های غیرمالی. مالیچی‌ها ادبیات پیچیده‌ای مانند وکلا دارند و خط بدی مانند پزشکان دارند و همه ما هر چیزی که مالیچی‌ها می‌گویند را قبول می‌کنیم و هیچ‌وقت نخواستیم فکر کنیم که این افراد اشتباه می‌گویند.

او سپس با اشاره به اینکه مشکل بسیاری از کسب‌وکارها این است که درآمد و سود را یکی می‌دانند، گفت بیایید توافق کنیم که درآمد منهای سود می‌شود هزینه؛ درنتیجه سود مهم است و در هر کسب‌وکاری ابتدا باید سود خود را بردارد؛ همه کسب‌وکارهای فین‌تک حول این فرمول، بزرگ شده‌اند.

قربانی سرمایه، بهره‌وری و نوآوری را سه موضوعی دانست که رشد اقتصاد از آنها ایجاد می‌شود. او در این باره توضیح داد: «نگهداری از سرمایه و اضافه کردن سرمایه کار ساده‌ای نیست و به دانش نیاز دارد. بهره‌وری یعنی چطور بهتر کار کنیم. نوآوری نیز موضوع فین‌تک است و نوآوری خلق پیشنهاد جدید و عملی است و چیزی است که کار می‌کند. فین‌تک اپلیکیشن با UI و UX خوبی است که کار می‌کند و نوآوری بر خلاف تصورمان به‌شدت موضوع منظمی است. اگر مالیچی‌ها یک ویژگی خوب داشته باشند این است که منظم هستند.»

به گفته رئیس هیئت‌مدیره موسسه تراکنش، فین‌تک یعنی کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی است و وقتی درباره خدمات مالی صحبت می‌کنیم درواقع درباره بانک‌، بورس و بیمه حرف می‌زنیم. او در ادامه سخنرانی خود نگاهی به هر یک از این بخش‌ها داشت.


رگولاتوری


سال 2007 یک اتفاق مهم افتاد و نشان داده شد که مالیچی‌ها می‌توانند دنیا را نابود کنند و فناوری فرصتی بود که به خیلی‌ها داد تا جلوی مالیچی‌ها بایستند و عده‌ای فکر کردند که می‌توانیم بانکی داشته باشیم که بانک نباشد و این اتفاق در دنیا افتاد و در حال حاضر بانک‌هایی وجود دارد که تنها یک اپلیکیشن هستند؛ اما چیزی که بسیاری از مالیچی‌ها به آن دل خوش هستند این است که قوانین اجازه نمی‌دهد.

او صحبت‌هایش را این‌طور ادامه داد: «مهم‌ترین جایی که کسب‌وکارها برای راه‌اندازی وب‌سایت خود به آن مراجعه می‌کنند، اینماد است. یکی از کارهایی که فین‌تکی‌ها انجام دادند این بود که جایگاه اینماد را کمرنگ کردند. تا قبل از اینکه فین‌تک‌ها وجود داشته باشند هیچ شرکت پرداختی به یک کسب‌وکار وبی که نماد نداشت، درگاه پرداخت نمی‌داد ولی این اتفاق تغییر کرد. یکی از اتفاقات مهمی که افتاده این است که نهادهای رگولاتور به‌شدت از فناوری جا مانده‌اند و یکسری کسب‌وکار وجود دارد که به کسب‌وکارهای دیگر سرویس می‌دهند و خود را در چارچوب‌ها محدود نکرده‌اند. دور هم نشینی رگولاتوری‌ها خیلی جذاب است و اتفاقی که برای کسب‌وکارهای فین‌تک می‌افتد این است که رگولاتورها با هم درگیر هستند و تکلیف کسب‌وکارها خیلی معلوم نیست.»

او ادامه داد: «تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که از هر جایی که سرویس می‌دهد خودمان برخلاف روال همه دنیا نگاه کنیم ببینیم می‌توانیم با آنها کار کنیم یا خیر. خیلی از ما منطق مجوز را قبول کردیم ولی اتفاقی که در فین‌تک‌ها دارد می‌افتد این است که مجوز را کنار می‌گذارند و چارچوب روشن مشخص می‌کنند. در حال حاضر در حال گذار از مجوز به چارچوب هستیم.»


خدمات مالی؛ بانک، بورس و بیمه


قربانی به اشاره به اینکه تصور ما این است که بانک خیلی کار پیچیده‌ای انجام می‌دهند، گفت: «مهم‌ترین کاری که بانک‌ها انجام می‌دهند این است که سپرده بگیرند، تسهیلات دهند و کارهای پرداخت را تسهیل کنند. ۴۱ بانک و موسسه مالی در کشور وجود دارد.»

با توجه به گفته‌ها او، امروزه دور دور بورسی‌ها و کارگزاری‌ها است و به مردم می‌گویند که پولشان را وارد بورس کنند ولی اتفاق بدی در آینده نزدیک در این حوزه رخ خواهد داد. «108 کارگزاری و 600 شرکت فعال در حوزه بورس در کشور در حال فعالیت هستند. امروزه بورسی‌ها است به‌شدت خوشحال هستند چون در سال‌های گذشته به دلیل تورم، مردم سپرده‌هایشان را وارد بانک نکردند و وارد بورس کردند.»

قربانی با بیان اینکه کل پولی که در صنعت بیمه کشور می‌رود به‌اندازه سپرده یک بانک کوچک نیست، توضیح داد که صنعت بیمه آمریکا سال گذشته ارزش‌افزوده‌اش از صنعت بانکی بیشتر بود و یکی از دلایلی که در سال 2007 مانع از فروپاشی اقتصاد بانکی آمریکا شد، صنعت بیمه آن بود.


شرکت‌های فناوری و PSPها


قربانی در ادامه صحبت‌هایش به شرکت‌های فناوری و شرکت‌های پرداختی (PSP) نیز اشاره کرد: «شرکت‌های فناوری شرکت‌های بودند که ایده اصلی آنها تولید کربنک بود تا بانک‌ها بتوانند کار کنند سپس حوزه فعالیت خود را گسترش دادند و به شرکت‌های بزرگی تبدیل شدند. عموما شرکت‌های فناوری متمرکز در حوزه بانک‌ها بودند و یکی از معضلاتی که در حال حاضر در بورس جدی شده است، کر بورس است.»

۱۲ شرکت پرداخت در کشور فعالیت می‌کنند و کسب‌وکار دیگری نمی‌تواند به‌عنوان شرکت پرداخت در کشور فعالیت کند. قربانی با بیان این موضوع گفت: «اساسا اصل کسب‌وکار شرکت‌های PSP در بخش کارت‌خوان است ولی یکی از شرکت‌های پرداختی که موبایل را جدی گرفت و زودتر از دیگر شرکت‌ها متوجه شد که آینده متعلق به موبایل است، شرکت آسان پرداخت پرشین (آپ) بود و به‌شدت نیز رشد کرد. عموما طرز فکر شرکت‌های پرداختی، طرز فکر کارت‌خوانی است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.