راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در دوزادهمین جشنواره وب و موبایل ایران چه گذشت؟

اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره «وب و موبایل»  پس از برگزاری در هفت شهر 24 و 25 بهمن‌ماه در پژوهشگاه نیرو برگزار شد. در این رویداد، بهترین وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های مختلف از نگاه هیات داوران و آرای مردمی معرفی شدند. شرکت پرداخت الکترونیک سداد حامی اصلی این رویداد بود.


تعیین تکلیف‌های بسیار در کنار عدم پاسخگویی


در این مراسم رضا الفت‌نسب، دبیر اجرایی جشنواره وب وموبایل گفت: «بیش از ۱۶ نهاد به صورت مستقیم برای کسب وکارهای آنلاین تعیین تکلیف می‌کنند اما در زمان مشکلات هیچ نهادی پاسخگو نیست.»

الفت‌نسب به مشکلات کسب‌وکارها در داخل کشور اشاره کرد و گفت: «قطعی اینترنت، متهم شدن کسب‌و‌کارهای پلتفرمی به بستر فساد و گرانفروشی از جمله این مسائل است اما علاوه بر مشکلات داخلی، تحریم نرم‌افزارها، محدودیت دامنه‌ها و احتمال ایجاد موانع جدی بر سر راه اینترنت بین‌المللی هم مشکلات خارجی برای فعالیت کسب ‌وکارهای آنلاین هستند.»


انتخاب برترین‌ها با حضور 28 داور


در ادامه شایان شلیله، یکی از بنیانگذاران جشنواره وب و موبایل با اشاره به اینکه از انتقادها استقبال می‌کنند گفت که امسال ۲۸ داور به صورت محرمانه به انتخاب وب‌سایت‌ها و اپلکیشن‌ها پرداختند.

میلاد احرام ‌پوش، یکی دیگر از بنیانگذاران جشنواره وب و موبایل از حضور حدود ۲‌هزار نفر در رویداد هفت شهر خبر داد و گفت: « سال گذشته تصمیم گرفتیم که رویداد ۷ شهر را به جشنواره اضافه کنیم‌ و وظیفه خود دانستیم تا از بزرگان اکوسیستم دعوت و به شهرها سفر کنیم تا به معضلات و چالش‌های کسب‌وکارهای شهرهای دیگر بپردازیم.»

در اولین روز اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران مقصود فراستخواه، جامعه‌شناس، گفت: «جامعه به تکنولوژی وابسته است و تکنولوژی، به خصوص ICT و فناوری اطلاعات، فقط یک ابزار ساده و فنی نیست؛ بلکه می‌تواند نگاه‌ها، عادت‌ها و ارزش‌های ما را دگرگون سازد و اصولا مدل ذهنی و الگوی عمل را تغییر دهد.»

«از سوی دیگر، کسب‌وکار و بیزینس پلن شما در یک اکوسیستم شکل‌گرفته و توسط شما اتفاق می‌افتد که تحت تاثیر اکوسیستم بزرگتر اجتماعی، فرهنگی و بومی است.» این جامعه‌شناس با بیان این مطلب خطاب به کسب‌وکارها اظهار کرد که بر اساس درک و فهمی که از محتوای جامعه دارید می‌توانید توسعه پیدا کنید.

برای خواندن متن کامل گفته‌های فراستخواه در این رویداد، اینجا را کلیک کنید.

همچنین مهدی ناصری، تحلیلگر داده کافه بازار، با نشان دادن نموداری که مربوط به میزان عرضه کالاهای دیجیتال در دسته‌های مختلف، در سال‌های ۱۳۹۰ تا پاییز سال ۱۳۹۸ بود، گفت: «تعداد فروشنده‌ها در سال ۱۳۹۴ رشد خیلی خوبی داشته و در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ تثبیت می‌شود. به طور کلی گویا در سال ۱۳۹۶ بیزینس مدل‌ها دارند تثبیت می‌شوند و همچنین کسب‌وکارها با وجود تلاشی که داشتند شکست خوردند، تا سال ۹۸ از بازار خارج شدند.»

او ادامه داد: «میزان ذائقه عرضه‌کننده‌ها در گروه‌های مختلف هم تفاوت پیدا کرده و اوایل در بخش برنامه‌ها، سرگرمی و شخصی‌سازی سهم بیشتری را در اپلیکیشن‌های فروشنده‌ داشتند، آموزش، کاربردی و کتاب و منابع از ابتدا سهم خوبی داشتند و تاکنون سهم خود را نیز توانستند حفظ کنند. همچنین در بخش بازی‌ها، معمایی و اکشن در سال‌های ابتدایی از سهم خوبی برخوردار بودند ولی در سال‌های آخر، بیشترین سهم را بازی‌های اکشن به خود اختصاص داده‌‌اند.»

برای مطالعه متن کامل سخنرانی ناصری در جشنواره وب و موبایل ایران، اینجا را کلیک کنید.

رضا قربانی رئیس هیت مدیره موسسه تراکنش اولین سخنران دومین روز از جشنواره وب و موبایل ایران بود. او سخنرانی خود را با عنوان «تعامل با فین‌تک؛ چرا و چگونه» ارائه کرد.

قربانی سرمایه، بهره‌وری و نوآوری را سه موضوعی دانست که باعث رشد اقتصادی می‌شوند. به گفته او نوآوری موضوع فین‌تک است و نوآوری خلق پیشنهاد جدید و عملی است و فین‌تک یعنی کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی.

او به رگولاتوری اشاره کرد و توضیح داد که دور هم نشینی رگولاتوری‌ها خیلی جذاب است و اتفاقی که برای کسب‌وکارهای فین‌تک می‌افتد این است که رگولاتورها با هم درگیر هستند و تکلیف کسب‌وکارها خیلی معلوم نیست.

متن کامل سخنرانی رضا قربانی را در اینجا بخوانید.

در این رویداد همچنین پنل «خسارت معنوی» با محوریت بررسی خسارت‌هایی که قطعی اینترنت در آبان ماه بر کسب‌وکارها گذاشت، برگزار شد. در این پنل مصطفی امیری مدیرعامل زرین پال، امیرحسین ناطقی بنیانگذار کوئیز اف کینگز، عطا خلیقی بنیانگذار پرشین بلاگ، مصطفی نقی پور‌فر مدیر آزمایشگاه نوآوری بلاکچین و مانوئل اوهانجانیانس بنیانگذار ایسمینار حضور داشتند.

امیری در ابتدای پنل با اشاره به اینکه با قطعی اینترنت، ناامیدی در نیروهای انسانی ایجاد شد گفت: «درست است که هزینه مالی این قطعی بسیار زیاد بود ولی از نظر معنوی خسارت به کسب‌وکارها بیشتر از اینها بود و ناامیدی ایجاد شده، تاثیر بدی روی کسب‌وکارها داشت.»

به گفته خلیقی، ناامیدی در تمام اکوسیستم اتفاق افتاد و باعث فیریز شدن کسب‌وکارها و البته مانع از رشد آنها شد.

نقی‌پورفر با اشاره به اینکه ضربه‌های معنوی که من در سال ۹۸ تجربه کردم، ۱۰ سال من را عقب انداخت، گفت: «شانس بد به موضوعی روتین برای ما تبدیل شده است و آبروی کسب‌وکارها اصلا برای عده‌ای مهم نیست.»

برای خواندن گزارش کامل پنل، اینجا را کلیک کنید.

همچنین در دومین روز از دوازدهمین جشنواره وب و موبایل، جواد سید حمزه مدیر محصول دیجی پی درباره زیست‌بوم مینی‌اپ‌ها در دیجی پی و اینکه این زیست‌بوم به سمت مینی‌اپ‌های نیتیو می‌رود صحبت کرد‌.

سید حمزه در مورد ساختار کنونی فعالیت مینی‌اپ‌ها گفت: «در ساختار الان ما مینی‌اپ تحت وب است. یک مینی‌اپ برای اینکه بتواند با سرعت بالا و هزینه پایین پیش برود مبتنی بر وب بالا می‌آید و از طریق ای‌پی‌آی باز به مشتری و داده‌های ما دسترسی پیدا می‌کند و باید یک سری استانداردها هم دریافت کند.»


برترین‌های دوازدهمین جشنواره وب و موبایل در حوزه مالی و پرداخت


  • تندیس دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران در گروه اپلیکیشن ‌نوآور به «آپ» اهدا شد.
  • تندیس دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران در گروه اپلیکیشن پیشرونده به موبایلت  «بانک سامان» اهدا شد.
  • تندیس بهترین ناشر در زمینه کتاب‌های کارآفرینی به انتشارات «آریانا قلم» اهدا شد.
  • در زمینه زیرساخت ابری و هاستینگ، وب‌سایت «ابرآروان» به عنوان بهترین سایت برگزیده شد.
  • همچنین «ابر آروان» جایزه بهترین وب‌سایت در حوزه ویراستاری و درست‌نویسی زبان فارسی را به خود اختصاص داد.
  • جایزه بهترین وب‌سایت گروه مالی، بانکی، بیمه آنلاین و پرداخت جشنواره وب و موبایل ایران به «ایرانی کارت» و جایزه بهترین اپلیکیشن این حوزه به «تومن» رسید.
  • تندیس دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران در گروه بانک و بیمه به وب‌سایت «پرتال بانک پاسارگاد» اهدا شد و برنده مردمی به «باشگاه مشتریان بانک ‌ایران‌زمین» رسید.

حواشی رویداد


پیش از برگزاری رویداد، انتقاداتی به چگونگی انتخاب برگزیدگان مطرح می‌شد از جمله اینکه چرا داوران تیم‌های خود را راهی شرکت در این جشنواره می‌کنند. پیش از برگزاری رویداد و در نشست خبری دوازدهمین جشنواره وب و موبایل شایان شلیله، در پاسخ به این سؤال راه پرداخت مبنی بر اینکه آیا انتقادات به داوری‌ها باعث شده تغییری در روند انتخاب‌های جشنواره ایجاد کنید یا خیر، گفت: «در بخش داوری از کسانی که در حوزه‌های مختلف مانند رسانه یا ادبیات تجربه دارند دعوت به حضور کردیم. امسال حدود چهار نفر از اعضای شورای داوری تصمیم گرفتند که در جشنواره شرکت نکنند. با این حال سعی کردیم شورای داوری از کسانی تشکیل شود که تقریباً هشت سالی تجربه کاری داشته‌اند.»

او ادامه داد: «در سال آینده در بخش داوری سعی می‌کنیم بازخوردها را در نظر بگیریم. باید مطمئن شویم که کسب‌وکارهایی که کاندیدا شدن برای آنها مهم است در جشنواره شرکت کنند، اما نمی‌توانیم این قانون را برای داوری تعیین کنیم که آنها اثرشان در جشنواره نباشد.»

اما از جمله نکات مثبت قابل توجه این رویداد که در شبکه‌های اجتماعی مورد تاکید کاربران قرار گرفته بود، انتخاب سخنران‌های جشنواره بود. سخنرانی مقصود فراستخواه، جامعه‌شناس، محمد موسوی، مدیرعامل کارخانه فیروز، جواد عامل، بنیانگذار نشان و … توجه حاضرین را جلب کرده بود.

پیش از برگزاری رویداد، گفته شده بود هیچ مقام دولتی در این رویداد حاضر نیست. برخی نیز همین موضوع را نکته جالب جشنواره وب و موبایل امسال تلقی کرده بودند. هرچند محمدجواد آذری جهرمی در توییتی اعلام کرد دعوتنامه جشنواره را دریافت کرده اما امکان حضور در این رویداد را ندارد.

در گالری زیر تصاویری از دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران را مشاهده ‌می‌کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.