راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خسارت معنوی قطعی اینترنت بیش از خسارت مادی آن بود

پنل «خسارت معنوی» در دومین روز از اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران با حضور مصطفی امیری مدیرعامل زرین پال، امیرحسین ناطقی بنیان‌گذار کوئیز اف کینگز، عطا خلیقی بنیان‌گذار پرشین بلاگ، مصطفی نقی پور‌فر مدیر آزمایشگاه نوآوری بلاکچین و مانوئل اوهانجانیانس بنیان‌گذار ایسمینار و با مدیریت آرش برهمند، سردبیر ماهنامه پیوست برگزار شد. در این پنل به خسارت‌های معنوی وارد شده به کسب‌وکارها در اثر قطعی اینترنت پرداخته شد.

مدیرعامل زرین پال در ابتدای پنل با اشاره به اینکه در زمان قطعی اینترنت به فکر مهاجرت بود، گفت: «درست است که هزینه مالی این قطعی بسیار زیاد بود ولی ازنظر معنوی خسارت به کسب‌وکارها بیشتر بود و ناامیدی که در نیروهای انسانی ایجاد شد، تأثیر بدی روی کسب‌وکارها داشت. وقتی تمامی اتفاقات پیش آمده را کنار یکدیگر قرار می‌دهم به این جمع‌بندی می‌رسم که سازمان‌ها و افرادی که قرار هست برای کسب‌وکارهای اینترنتی تصمیم‌گیری کنند، به این نتیجه رسیده‌اند که ریشه تمامی این مشکلات خود کسب‌وکارهای اینترنتی است.»

به گفته بنیان‌گذار پرشین بلاگ، ناامیدی نه تنها در تعدادی کسب‌وکار بلکه در تمام اکوسیستم اتفاق افتاد و باعث فیریز شدن کسب‌وکارها و مانع از رشد آنها شد. او گفت: «وقتی فضای ناامیدی در اکوسیستم اتفاق می‌افتد؛ کسب‌وکارها دیگر نمی‌توانند کاری انجام دهند و ایده‌ها و خلاقیت‌ها از بین می‌رود. تمام نگرانی من کوچک‌شدن اکوسیستم است چراکه روند رشد اکوسیستم برعکس شده است و با یک روند رو به پایین و با شیب منفی در حال حرکت است. به نظر من ما در هر لحظه‌ای که زندگی می‌کنیم، آن بهترین لحظه است و باید از آن نهایت استفاده را کنیم.»

نقی‌پورفر نیز با اشاره به اینکه ما در فضایی حضور داریم که جنگ روانی خیلی ساده در آن اتفاق می‌افتد، توضیح داد: «ضربه‌های معنوی که من در سال 1398 تجربه کردم، ۱۰ سال من را عقب انداخت. با قطعی اینترنت آبروی من رفت و هیچ جوره نمی‌توانیم آن را جبران کنیم چراکه مشتری خارجی خود را از دست دادیم و اعتبار و شش ماه کار ما برای قرارداد با این مشتری به هدر رفت. شانس بد به موضوعی روتین برای ما تبدیل شده است و آبروی کسب‌وکارها اصلا برای عده‌ای مهم نیست.»

اوهانجانیانس نیز با اشاره به زیاد شدن کاربران ایسمینار در مهرماه، درباره اتفاقات بعد از قطعی اینترنت گفت: «مهرماه رویداد وبینار دی را برای فرهنگ‌سازی استفاده از وبینار برگزار کردیم، بعد از این رویداد تعداد زیادی از افراد به ایسمینار آمدند و رشدی که ما از مهرماه تا قطعی اینترنت داشتیم، رشد زیادی بود ولی در زمان قطعی اینترنت ۸۰ تا ۹۰ درصد برگزارکننده‌ها وبینار خود را لغو کردند و این در حالی بود که به لحاظ فنی امکان برگزاری وبینارها را داشتیم ولی برگزارکننده‌ها این کار را انجام نمی‌دادند. تمام تیم ما کاملا ناامید شده بود و داشتیم در این ناامیدی غرق می‌شدیم.»

ناطقی نیز با اشاره به اینکه تعداد کاربران کوئیز اف کینگز در زمان قطعی اینترنت افزایش یافته بود، توضیح داد که این افزایش غیرطبیعی بود و به همین خاطر دوباره به زمان قبل از قطعی اینترنت رسیده‌ایم. او گفت: «درست است که ما دو برابر رشد در زمان قطعی اینترنت داشتیم ولی خسارات معنوی ما نیز زیاد بود و به‌شخصه نمی‌توانم تصور کنم که یک‌بار دیگر قطعی اینترنت اتفاق بیفتد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.