راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کریپتو ای‌جی، شرکت‌ تولیدکننده تجهیزات رمزنگاری، اطلاعات مشتریانش را در اختیار سیا و سازمان اطلاعاتی آلمان قرار می‌داده است

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سازمان اطلاعاتی آلمان، دهه‌ها مخفیانه صاحب «کریپتو اِی‌جی» یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید تجهیزات رمزگذاری بوده‌اند.

بوریس هاگلین یک سوئدی متولد روسیه و متخصص رمزگذاری بود که در سال ۱۹20 در شهر تسوگ سوئیس، کریپتو ای‌جی را تاسیس کرد. این شرکت از سال 1940 فروش دستگاه‌های رمزنگاری را آغاز کرد. سیا در سال 1951 طبق قراردادی این شرکت را خریداری کرد و این قرارداد در سال 1960 به صورت مخفیانه تمدید شد.

بوریس هاگلین، موسس شرکت سوئیسی رمزگذاری کریپتو ای‌جی، در دوران جنگ سرد به دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا (NSA) و بریتانیا (GCHQ) کمک می‌کرده است. او به این دستگاه‌ها اطلاع می‌داد که چه کشوری چه تجهیزاتی با چه مجهزاتی خریده است و بر حسب توصیه ناتو قدرت رمزشکنی تجهیزات هر کشور را تعیین می‌کرد.

طبق جدیدترین گزارش‌های به دست آمده تجهیزات این شرکت سوییسی به بیش از ۱۲۰ کشور فروخته شده است. این شرکت در اوج جنگ سرد توسط سازمان سیا خریداری شده بود و این سازمان به گونه‌ای دستگاه‌های رمزنگاری کریپتو ای‌جی را طراحی کرد که به راحتی بتواند تمام پیام‌هایی را که از سمت مشتریان شرکت ارسال می‌شود بخواند. در این سال‌ها، سیا بر پیشرفت فنی دستگاه‌های رمزنگاری شده کریپتو ای‌جی نظارت داشت و آنها را به دستگاه‌های الکترونیکی تغییر داد. طبق گزارش‌ها، این شرکت با زیمنس و موتورولا برای مدرن کردن تجهیزاتش قرارداد بسته بود.

نظارت سازمان سیا تا دهه 1990 و 2000 بر کریپتو‌ ای‌جی، حتی با وجود اینکه درآمد این شرکت کاهش داشته، ادامه پیدا کرد. برای کشورهایی که نگران خرید چنین تجهیزاتی از کشورهای عضو ناتو بودند، این شرکت که در سوئیس بی‌طرف واقع بود، محصولات مرغوبی داشت و گزینه مناسبی به شمار می‌آمد.

روسیه و چین هیچ‌وقت از تجهیزات این شرکت سوئیسی استفاده نکردند؛ ولی اسناد به دست آمده حاکی از آن است که جاسوسان آمریکایی با شنود ارتباطات آنان با سایر کشورها به اطلاعات بسیاری دست یافته‌اند.

یک سند طبقه‌بندی شده سیا که به دست روزنامه‌نگاران رسیده، این عملیات را کودتای اطلاعاتی قرن نام نهاده است. طبق این سند، این تجهیزات در ۴۰ درصد ارتباطات دیپلماتیک و دیگر تماس‌های بین دولت‌ها به کار می‌رفته است.

شرکت کریپتو ای‌جی در سال ۲۰۱۸ به دو شرکت «سای‌وان سکیوریتی» و «کریپتو اینترنشنال» تقسیم شد؛ یکی مسئولیت مشتریان سوئیسی را به عهده گرفت و دیگری مشتریان خارجی. بخش خارجی آن را که شرکت کریپتو اینترنشنال است، یک سرمایه‌گذار سوئدی به نام آندریاس لیند خرید. این شرکت‌ مدعی است که هیچ ارتباطی با سازمان سیا ندارد.

ارتباط شرکت کریپتو ای‌جی با دستگاه‌های اطلاعاتی غربی از سال‌ها پیش روشن شده بود؛ اما ثابت نشده بود که این نهادهای اطلاعاتی مالک این شرکت باشند. این شرکت قدیمی در طی دهه‌ها بازار فروشش را به بیش از صد کشور گسترش داده بود. سرانجام کریپتو ای‌جی در سال 2018 منحل و بین 50 تا 70 میلیون دلار فروخته شد.

منبع Business Insider
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.