راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در پنجاهمین مجمع جهانی اقتصاد مطرح شد: پول نقد از بین رفته است، زنده باد پول دیجیتال

بی‌.اس کوهلی مشاور اقتصادی ایالت پنجاب در هند در مجمع اقتصاد جهانی داووس گفت که پول فیزیکی از بین رفته است و موتانا غریبه وزیر اقتصاد دیجینال و کارآفرینی اردنی نیز با حرف او کاملا موافق بود. به گفته غریبه، امسال اردنی‌ها دیگر نمی‌توانند برای سرویس‌های دولتی، از مالیات گرفته تا رسیدهای بیمارستانی، پول نقد پرداخت کنند و باید به سراغ استفاده از سیستم‌های پرداخت الکترونیکی مانند نقل و انتقالات بانکی یا کیف پول‌های موبایلی بروند.

او با اشاره به جمعیت فقیر کشور که دسترسی سرویس‌های مالی و بانکی ندارند گفت: «این تغییر و تحول بسیار سختی خواهد بود. پناهندگان می‌توانند با استفاده از کارت‌های شناسایی آژانس پناهندگان سازمان ملل خود، کیف پول‌های موبایلی دریافت کنند. ما باید جلوی چاپ اسکناس را بگیریم و درعوض تمرکزمان را روی حساب‌های موبایلی یا بانکی قرار دهیم.»

برخلاف خیلی‌های دیگر، غریبه معتقد بود که سال‌هاست وابسته کردن دینار اردن به دلار، خدمات بسیاری برای ملت‌های کوچکتر به همراه داشته است. به گفته غریبه هیچ نیازی به اختراع مجدد پول نیست فقط باید ویژگی‌های ناشناخته آن را حذف کرد و دلیل این کار را هم جلوگیری از فرار مالیاتی عنوان کرد.

یول نوح هراری نویسنده کتاب معروف «بشریت»، که اتفاقا میان افراد جامعه بیت‌کوینی نیز شناخته‌شده است، می‌گوید که نسبت به بیت‌کوین بدبین است و توضیح داد: «پول در مسیر جلب اعتماد بیشتر حرکت می‌کند در حالی که بیت‌کوین مبتنی بر بی‌اعتمادی است. درواقع بدان معنا است که به دوران طلا بازگردیم.» همچنین پیش‌بینی هراری بر این بود که حذف کامل حریم شخصی مالی موضوعی است که به سرعت اتفاق خواهد افتاد و چشم‌انداز کاملا خطرناکی است.

اما اگر از هراقتصاددان، بانکدار یا سیاست‌مدار حاضر در مجمع اقتصاد جهانی درباره حریم شخصی مالی سوال کنید تقریبا همه معتقدند که جمع‌آوری بیشتر داده و نظارت‌های منفعل به نفع جامعه خواهد بود.

دایانا پارودز کارشناس رگ‌تک که در حال حاضر به‌عنوان مدیرعامل استارت‌آپ Suade Labs مشغول به کار است، باتوجه به نظرات مشتریانش در بخش‌های دولتی و خصوصی، کاملا با این نظر موافق است که پول نقد از بین رفته است. هرچند که در ادامه عنوان کرد: «البته این برعهده سیاست‌گذاران است تا از منافع مصرف‌کنندگان حمایت کنند.»

به گفته پارودز، آنچه ما باید انجام بدهیم رگولاتوری حریم شخصی در مورد پرداخت‌های الکترونیکی است و ادامه داد: «من می‌خواهم داده‌های خودم را در اختیار داشته باشم. این داده‌ها باید متعلق به من باشد نه بانک.»


بیت‌کوین در داووس


البته تمامی اعضای داووس به‌دنبال اقتدارگرایی ارزهای فیات الکترونیکی نیستند و هستند کسانی که به شکوفایی و ادامه حضور بیت‌کوین امیدوارند. کوهلی با تعریف و تمجید از استانداردهای انطباق که پیشتر توسط بانک‌های سوئیسی تایید و حمایت شده‌اند گفت: «بیت‌کوین تا زمانی که رویش نظارتی وجود داشته باشد، ایده کاملا خارق‌العاده‌ای است.»

برونو لو مر وزیر ارایی فرانسه نمونه‌ای از یک سیاستمدار دوستدار بیت‌کوین است. او در صحبت‌هایش در داووس گفت دارای‌های دیجیتال غیرمتمرکز تا زمانی در آینده فرانسه نقش خواهند داشت که استارت‌آپ‌هایی مانند «لجر» و «ACINQ» مالیاتشان را پرداخت کنند و از استانداردهای انطباق مرسوم حمایت کنند.

لو مر می‌گوید که آنها دلشان نمی‌خواهد شرکت‌های دیجیتال، مانند ایالت‌های مستقل، ارزهای مختص خودشان را صادر کنند و با این حرفش طعنه‌ای هم به لیبرا زد و ادامه داد: «اما بر این باوریم که ارزی مانند بیت‌کوین می‌تواند هزینه و تاخیر در پرداخت‌های بین‌المللی را کاهش دهد. ما به شدت به فین‌تک باور داریم.»

همچنین مریم الموحیری از بنیاد دولتی «دوبی فیوچر» می‌گوید که تیمش در سال جاری تمام وقتش را صرف چگونگی حمایت از شرکت‌هایی می‌کند که می‌خواهند از دارایی‌های دیجیتال استفاده کنند.

پارودز در صحبت‌هایش درباره بیت‌کوین گفت که بهترین راه برای محافظت از قابلیت‌های بیت‌کوین، آموزش به رگولاتورها درخصوص موارد کاربردی است که می‌توانند بدون به خطر انداختن ارزش پروژه‌ها، قوانین و معیارهای انطباق تهیه و تنظیم کنند.


زمینه‌های مشترک


بیشتر افراد با سابقه در حوزه کریپتو در مجمع اقتصاد جهانی هم درست به اندازه بانکدارها درباره ارزهای دیجیتالی بانک‌های مرکزی شوق و هیجان داشتند. برای مثال الیزابت روسیلو مدیرعامل «آزا فایننشیال» گفت که درباره صدور ارز دیجیتالی توسط بانک مرکزی چین واقعا هیجان‌زده است.

از طرف دیگر رون کریستنسن مدیرعامل بنیاد «مکر دی‌ای‌او» معتقد است که این اقدام برای دیجیتالی کردن اقتصاد، ایده بسیار خوبی است و گامی در جهت پذیرش و استفاده بیشتر از بلاکچین به حساب می‌آید. به گفته کریستنسن پروژه استیبل‌کوین DAI او می‌تواند زمانی به ستون اصلی نقدینگی ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی تبدیل شود.

جان گراهام کومینگ مدیر ارشد فناوری «کلودفلر» گفت که شرکت زیرساخت‌های اینترنتی او در حوزه پیشبرد مقاومت در برابر سانسور، رویکردهای کنشگرایانه‌ای اتخاذ کرده است؛ حتی با وجود اینکه تیمش از مشتریانی ازجمله بانک‌ها و موسسات و سازمان‌های مشابه در بخش‌های دولتی پشتیبانی می‌کند.

از نظر گراهام کومینگ، بیت‌کوین تجربه تاثیرگذاری است چرا که بدون توجه به چالش‌های فنی و سیاسی موجود، همچنان به کار و فعالیت خودش ادامه می‌دهد و توضیح داد که تمرکز بیشتر کسب‌وکار او روی اتریوم قرار دارد.

کومینگ در صحبت‌هایش توضیح داد: «وقتی به مسائل مربوط به قراردادهای هوشمند نگاه می‌کنید همه اینها مربوط به زبان برنامه‌نویسی می‌شود. ما فکر می‌کنیم که یک نفر قرار است با استفاده از اتریوم چیز جالبی بسازد و امیدواریم در این مسیر خدمات و سرویس‌های ما مفید و کارساز باشد. تنها راه برای محافظت از حریم خصوصی در دنیای پول نقد دیجیتال، ترکیبی از سیاست‌های نظارتی خوب و بست پرکتیس‌های استانداردی است که امنیت را در معماری اکوسیستم ارتقا می‌بخشد.»

منبع: Coindesk

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.