راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنجاهمین مجمع جهانی اقتصاد سه روز دیگر در داووس برگزار می‌شود

پنجاهمین مجمع جهانی اقتصاد (World Economic Forum) از بیست‌ویکم تا بیست‌وچهارم ژانویه (اول بهمن تا چهارم بهمن ماه) با عنوان «ذی‌نفعان جهان پایدار و منسجم» در شهر داووس سوئیس برگزار می‌شود. اجلاس سالانه مجمع حهانی اقتصاد مهمترین اقدام و تلاش خلاقانه برای تعامل بیشتر رهبران برتر جهان در فعالیت‌های مشترکی است که در راستای شکل‌دهی به برنامه‌های جهانی، منطقه‌ای و صنعت در ابتدای هر سال میلادی عنوان می‌شود.

برنامه‌ها و حوزه‌های اصلی که در مجمع امسال به آنها پرداخته می‌شود شامل چگونگی حفظ سیاره زمین، جامعه و آینده کار، فناوری برای همیشه، اقتصادهای منصفانه، کسب‌وکارهای برتر، آینده سالم و فراتر از ژئوپلیتیک خواهد بود. بخش جدیدی که در پنجاهمین دوره برگزاری این مجمع به آن اضافه خواهد شد «Davos Manifesto» است که درواقع مجمعه‌ای از اصول اخلاقی است که برای هدایت و راهنمایی شرکت‎ها در دوران انقلاب صنعتی چهارم ارائه می‌شود.

سه هزار شرکت‌کننده‌ای که از 117 کشور مختلف دنیا در این مجمع حضور خواهند داشت شامل رهبران سیاسی، کسب‌وکاری، جامعه مدنی، آکادمیک، رسانه و هنر هستند که قرار است همگی در این نشست سالانه در داووس گرد هم جمع شوند.


مجمع امسال درباره چیست؟


همانطور که گفتیم موضوع امسال «ذی‌نفعان جهانی منسجم و پایدار» است که تمرکزش را بر تجدید مفهوم سرمایه‌داری ذی‌نفعان برای غلبه بر نابرابری درآمدی، تقسیم جامعه و بحران آب‌وهوا قرار داده است. در این نشست شش زمینه اصلی فعالیت مورد بحث قرار خواهد گرفت: اکولوژی، اقتصاد، جامعه صنعت، فناوری، ژئوپلیتیک. نزدیک به 400 جلسه و کنفرانس مختلف درباره این زمینه‌ها برگزار می‌شود.


چه کسانی در مجمع حضور دارند؟


از رهبران سیاسی که در برنامه امسال حضور دارند می‌توان به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، هان ژنگ معاون جمهوری خلق چین، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، جوزپه کنته نخست‌وزیر ایتالیا، پرنس چارلز شاهزاده ولز، اورسلا ون در لین رئیس کمیسیون اروپا، پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا، سیمونتا سوماروگا رئیس کنفدراسیون سوئیس، محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان و بسیاری دیگر از کشورهای اوکراین، تونس، سنگاپور، سنگال، لهستان، پاکستان، نروژ و غیره حضور دارند.

از رهبران سازمان‌های بین‌المللی هم می‌توان به کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا، کریستالینا جورجیوا رئیس صندوق بین‌المللی پول، آنجل گوریا دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی و توسعه اشاره کرد. همچنین افراد شناخته‌شده دیگری از حوزه‌های فرهنگی، فعالان محیط‌زیستی و جامعه مدنی نیز در مجمعه جهانی اقتصاد داووس شرکت خواهند کرد.

از سخنرانی‌هایی که قرار است در این مجمع چهار روزه برگزار شود می‌توان به «از دارایی توکن تا اقتصاد توکنی»، اشاره کرد که در اولین روز به این موضوع می‌پردازد که چطور توکنیزاسیون می‌تواند دارایی‌های غیرقابل تبدیل به پول را بدون اینکه ریسک‌های مالی جدید ایجاد کرد، بیشتر از قبل در دسترس قرار داد؟ در همان روز سخنرانی دیگری با عنوان «شکل‌دهی آینده اقتصاد دیجیتال» با محوریت سه سوال اصلی تشکیل می‌شود: چشم‌انداز رقابتی چطور از سال پیش تاکنون تغییر کرده است؟ اصلی‌ترین فرصت‌ها و چالش‌های کسب‌وکاری در سال 2020 چه خواهد بود؟ اولویت‌های استراتژیک دهه آینده چه خواهد بود؟

کلاس شواب بنیان‌گذار و رئیس هیئت مدیره مجمع جهانی اقتصاد

«ایجاد از دیجیتال معتبر و قابل اعتماد» عنوان سخنرانی دیگری است که با حضور افرادی ازجمله دیوید مارکوس، در سومین روز مجمع به این سوال پاسخ می‌دهد که چه روندهایی آینده ارزهای دیجیتال را شکل می‌دهند. همچنین «چشم‌انداز امنیت سایبری جهانی» هم از دیگر موضوعات مطرح‌شده در مجمع جهانی اقتصاد 2020 است که به روندهای شکل‌دهنده امنیت سایبری در آینده‌ای نزدیک اشاره دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.