راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ماهنامه عصر تراکنش به پله سی‌ام رسید / بانک دیجیتال یک الزام است، نه یک زنگ تفریح

سی‌امین شماره از ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد. این شماره از ماهنامه به طور اختصاصی به موضوع بانکداری در ایران پرداخته و طرح رمز دوم پویا را مورد بررسی قرار داده است. آنچه که در ادامه می‌خوانید خلاصه‌ای از چند بخش این شماره از ماهنامه است.

این ماهنامه با یادداشتی از رضا قربانی، رئیس هیات مدیره موسسه تراکنش، با عنوان «بانکداری فاجعه» آغاز شده است. قربانی از موضوع رمز دوم پویا با عنوان بانکداری فاجعه یاد کرده و از نظر او، بانکداری در ایران چالش‌های روشن و مشخص با راه‌حل‌های مشخص دارد. به اعتقاد او چیزی که بانکداری ایران نیاز دارد، شجاعت قبول مسائل و برداشتن مسئولیت است.

رئیس هیات مدیره موسسه تراکنش در این یادداشت عنوان کرده است: «در چند سال اخیر جریان‌های جدید در فضای بانکداری ایران ایجاد شده که مهم‌ترین آنها فین‌تک و بانک دیجیتال است. سال‌های پایانی دهه ۹۰ بانک‌های ایرانی به فکر تحول دیجیتال افتادند، در حالی که بانکداری مبتنی بر شعبه در ایران هنوز اصلی‌ترین نوع بانکداری است؛ منتها به نظر می‌رسد همزمان با توسعه فین‌تک و تک‌فین بانک‌ها هم باید «دیجیتال» را به آغوش بگیرند.»


سی‌امین شماره از ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد. برای خرید ماهنامه این لینک را کلیک کنید.


همچنین او در خصوص بانکداری در ایران عنوان کرده است: «چیزی که در همه این سال‌ها تغییر نکرده، مدل ذهنی بانکداری در ایران است. بانکداری در ایران مبتنی بر سرویس و ارائه خدمات مالی نیست؛ خلاصه بانکداری در ایران این است: تا جایی که می‌توانی پول جمع کن؛ چه از مردم و چه از طریق تسهیلات گران‌قیمت بانک مرکزی. بعد با این پول‌ها ملک بخر؛ یا مثلاً دلار و سکه. صبر کن قیمت ملک، دلار و سکه افزایش یابد. کیمیاگری انجام شد. بدون کوچک‌ترین درگیری با فعالیت‌های تولیدی و به‌دلیل تورم افسارگسیخته و تبدیل پول‌ها در زمان مناسب به دارایی، حالا شاهد سودهای ۲۰۰ درصدی هستیم. اندکی از این سود را هم به‌عنوان سود حساب‌های مردم به آنها بده. بقیه را هم به‌عنوان سود سهام‌داران بانک توزیع کن. برویم برای راند بعدی!»

در بخش‌ دیگر ماهنامه، درباره رمزارز اسلامی گزارشی تنظیم شده است. رئیس‌جمهور اسلامی ایران، در سفر به مالزی در جمع رهبران کشورهای اسلامی پیشنهاد ایجاد یک رمزارز مشترک میان کشورهای اسلامی را ارائه کرده که وجه رایج برای معاملات میان کشورهای اسلامی باشد.

ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی هم این پیشنهاد را پذیرفته و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از آن استقبال کرده است. این پیشنهاد تا چه اندازه عملی است؟ آیا پیشنهادهای مشابه در مورد واحدهای پول مشترک جدید تاکنون موفق بوده‌اند؟ چرا دولت‌های شرقی دنبال جایگزینی دلار در معاملات‌شان هستند؟ نویسنده این گزارش به بررسی پاسخ این سؤالات پرداخته است.

موضوع دیگری که در این ماهنامه به آن اشاره شده، بررسی راهکارهای تقلب در کارت‌های بانکی است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که با اجرای طرح‌های مختلف می‌خواهد از تقلب در کارت‌های بانکی بکاهد. جدیدترین طرحی که اکنون درصدد است آن را تا دی‌ماه امسال اجباری کند، استفاده مردم از رمز پویا برای کارت‌های بانکی است.

طرحی که زمزمه‌های آن از دو سال پیش آغاز شد، راه طولانی را در این مسیر طی کرد و حالا به ایجاد سامانه متمرکز مبتنی بر پیامک رسیده است. این گزارش به این سؤال پاسخ داده که آیا اجرای رمز پویا و اجباری‌شدن آن می‌تواند از آمار سرقت‌های اینترنتی مبتنی بر کارت بکاهد یا اشتباهی روی اشتباهات قبلی است؟

افزایش نگران‌کننده آمار فیشینگ، مهم‌ترین دلیل برای اجرایی‌کردن رمز دوم پویا خوانده شده است اما برای اینکه بدانیم آیا این موضوع یک نظر کارشناسی است یا خیر، پنلی را با حضور موافقان و مخالفان این طرح در راه پرداخت برگزار کردیم. ادیب حافظی‌گل، کارشناس حوزه پرداخت؛ محمدرضا جمالی، مدیرعامل شرکت نبض‌افزار؛ علی امیری، هم‌بنیان‌گذار زرین‌پال؛ محسن عزیزی، صاحب‌نظر حوزه پرداخت؛ محمد آجدانی، مدیرعامل سیمرغ تجارت و محمد صادقی، معاون فناوری اطلاعات بانک اقتصاد نوین میهمانان این پنل بودند و برای پاسخ به سؤالات مطرح شده به گفت‌وگو نشستند که گزارش آن در شماره 30 ماهنامه آورده شده است.


ببینید: آیا با اجرایی‌شدن رمز دوم پویا آمار فیشینگ کاهش پیدا می‌کند؟


گفت‌وگو با سیدمرتضی بکاء درباره مهاجرت معاونت فناوری اطلاعات موسسه اعتباری ملل به شرکتی مستقل به نام تجارت الکترونیک فناوری اطلاعات ملل (فام)، بخش دیگر از این ماهنامه را به خود اختصاص داده است. موسسه اعتباری ملل که از سال 1365 شروع به فعالیت کرد هم از کسب‌وکارهای حوزه فناوری جدا نبود و در هر مقطع زمانی از ابزارهای موجود استفاده می‌کرد.

بکاء در این‌باره توضیح می‌دهد: «بر همین اساس به‌تدریج در حوزه ساختار سازمانی، معاونت فناوری اطلاعات در موسسه ملل شکل گرفت، اما متوجه شدیم که گستردگی معاونت و نوع جنس فعالیت این بخش با کارهای اداری تفاوت دارد. با توجه به تلاش شبانه‌روزی که باید در حوزه ابزارهای فناوری وجود داشته باشد، این ایده شکل گرفت که اگر بخواهیم در موسسه کسب‌وکار بهتری در حوزه فناوری داشته باشیم، باید توسعه ایجاد شود و در این راستا ممکن بود جزء بدنه بانک‌بودن، مشکلاتی را ایجاد کند. از این رو بود که این بخش از بانک تفکیک پیدا کرد و شرکتی به نام تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات (فام) به وجود آمد.»

در این ماهنامه همچنین به حوزه کریپتو و بلاکچین پرداخته شده است. یکی از جذابیت‌هایی که حوزه کریپتو و بلاکچین دارد، آشنایی با تعداد بی‌شماری از افراد علاقه‌مند و باهوشی است که کارهای جسورانه و هیجان‌انگیز انجام می‌دهند. از کارآفرینان و سازندگان پردل و جرات گرفته تا متفکران الهام‌بخشی، این صنعت پر است از افرادی که در حال انجام آزمایش‌ها و برطرف‌کردن محدودیت‌ها و امتحان‌ ایده‌های جدید و بنیادی هستند. این مطلب تاثیرگذارترین‌های حوزه کریپتو و بلاکچین در سال 2019 را نام برده است.

همچنین در بخش جهان این ماهنامه، درباره یک استارت‌آپ مرموز 20 میلیارد دلاری صحبت شده که به اپل، آمازون و فیس‌بوک خدمت‌رسانی می‌کند. پاتریک و جان کالیسون پس از اینکه کدگذاری را یاد گرفتند، تصمیم گرفتند در حوزه‌ای به نام پرداخت آنلاین به فعالیت بپردازند و شرکتی به نام استرایپ را بنا نهادند. شرکت مذکور در سپتامبر 2018 یک جذب سرمایه را تجربه کرد و ارزش آن به 20 میلیارد دلار رسید. استرایپ پرداخت‌های آمازون، بوکینگ‌دات‌کام، لیفت، دلیورو، اسپاتیفای، سلزفورس و فیس‌بوک را مدیریت می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.