راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحلیل داده و هوش مصنوعی در تحول دیجیتالی چه کاربردی دارند؟

در دومین روز از سومین کنفرانس تحول دیجیتالی ایران، مصطفی صالحی، دانشیار دانشکده علوم و فنون نوین درباره پایش و تحلیل هوشمند فضای مجازی در راستای تبدیل داده به دانش و تصمیم صحبت کرد. همچنین حسین زینلی استادیار دانشگاه امیرکبیر از نقش پردازش گفتار و هوش مصنوعی در تحول دیجیتال گفت.

صالحی در ارائه خود ضمن تشریح مفاهیم مرتبط با پایش هوشمند فضای مجازی، فعالیت‌های بانک رفاه کارگران را به‌عنوان یک نمونه موردی در یک سال اخیر در فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت.



او در ابتدا بیان کرد که ما با کلان‌داده ای در فضای مجازی روبه‌رو هستیم که سه ویژگی دارد؛ حجم زیاد، سرعت بالا در تولید و تنوع زیاد در داده‌ها. برای مثال در هر دقیقه یک میلیون لاگین در فیس‌بوک صورت می‌گیرد.

صالحی با پنج مفهوم داده؛ جمع‌آوری آنلاین، پردازش و تحلیل هوشمند اطلاعات، گزارش‌گیری و استخراج دانش و تصمیم سازی اشاره کرد و گفت: «انسان به‌وسله محرک‌های حسی خود داده‌ها را در فضای مجازی دریافت می‌کند، این داده‌ها بر اساس فرایندی تبدیل به اطلاعات می‌شود. پس از آن از اطلاعات به مفهوم دانش می‌رسیم. بر مبنای دانش و فرایند پردازشی که انجام می‌شود هم به خرد می‌رسیم.»


تحلیل وضعیت بانک رفاه در فضای مجازی


او در ادامه به رصد و تحلیل فضای مجازی بانک رفاه پرداخت و توضیح داد: «حدود دو هزار پست اینستاگرامی بانک رفاهدر بازه زمانی 14 آذرماه 1397 تا آذرماه 1398 تحلیل شد. طبق این تحلیل در 50 درصد از 10 پست محبوب یک سال اخیر توسط برخی چهره‌ها و سلیبریتی‌ها شماره حسابی از این بانک برای کمک‌های انسان دوستانه ارائه شده است.»

صالحی به روند انتشار توئیت‌های منتشر شده با موضوع بانک رفاه طی یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: «فضای توئیتر بیشتر متوجه نقدها به شبکه بانکی بوده و نگاه کاربران به این بانک جنبه تبلیغاتی نداشته و بالعکس نگاه انتقادانه بوده است.»

به‌گفته او به‌دلیل متفاوت بودن فضای بستر تلگرام با توئیتر، نوع پست‌های مورد توجه و پربازدید در این بستر بیشتر از هر موضوعی، خبری و مربوط به استخدام هستند. فضای تلگرام برای بانک رفاه فضای مثبت است.

صالحی درباره تحلیلی که در فضای توئیتر بانک رفاه انجام شده گفت: «انتشار خبرهایی که برای بانک حاشیه به‌وجود می‌آورد، باعث ایجاد موجی از توئیت‌ها درفضای توئیتر می‌شود.»


کاهش هزینه‌ها با به‌کارگیری سیستم‌های هوشمند مبتنی بر گفتار


در ادامه زینلی مباحث مرتبط با به‌کار بردن سامانه‌های هوشمند مبتنی بر گفتار در تحول دیجیتال را بیان کرد و گفت: «دلایل استفاده از سامانه‌های هوشمند مبتنی بر گفتار این است که نیاز به تماس بصری ندارد و در کنار کارهای دیگر قابل استفاده است. همچنین طبیعی‌ترین راه ارتباط برقرار کردن انسان‌هاست. بازشناسی گفتار (تبدیل گفتار به متن) و سنتز گفتار (تبدیل متن به گفتار) از روش‌هایی است که در سیستم‌های هوشمند از آن استفاده می‌شود.»

او به کاربردهای مختلفی که اینگونه سامانه‌ها می‌توانند داشته باشند اشاره کرد و توضیح داد: «منشی هوشمند در ادارات، سامانه خدمات به مشتریان هوشمند، ربات‌های اجتماعی و تخصصی برای پاسخ دادن به مراجعه کنندگان و انجام کارهای بانکی به‌صورت گفتاری از جمله این کاربردهاست.»

به‌گفته زینلی در ایران سامانه 118 در سال حدود 500 میلیون تماس را پاسخ می‌دهد که با به‌کارگیری سامانه‌های هوشمند هزینه این تماس‌ها بسیار کاهش می‌یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.