راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ابرآمد چه سرویس‌هایی را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد؟

محمد سلطانی، مدیرعامل شرکت ابرآمد در رویداد تخصصی رایانش ابری همکاران سیستم به بررسی سرویس‌ها و فعالیت‌های ابرآمد پرداخت. شش سرویس مرکز داده مجازی ابرآمد، ابر خصوصی مجازی ابرآمد، پلتفرم ابرآمد، دسکتاپ ابرآمد، سرویس شرایط بحرانی و سرویس پشتیبانی‌گیری ابرآمد؛ سرویس‌هایی هستند که این شرکت‌ در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد.

محمد سلطانی در ابتدا درباره انتظاراتی که کسب‌وکارها از فناوری اطلاعات دارند، گفت: «کسب‌وکارها به شدت به فناوری اطلاعات وابسته هستند و انتظار دارند سرویس‌های درستی از آن دریافت کنند. همچنین انتظار این است که بخش فناوری اطلاعات چابک باشد، محرمانگی اطلاعات را حفظ کند، تداوم کسب‌وکار با تداوم سرویس‌های فناوری اطلاعات ادامه پیدا کند و درنهایت تمام اینها با هزینه کمی انجام شود.»

برای اینکه فناوری اطلاعات به درستی یک کسب‌وکار را حمایت کند به چند مؤلفه نیاز دارد. سلطانی با بیان این مطلب گفت: «مؤلفه اول تکنولوژی‌های مناسب است. مورد دیگر نیروی متخصص فنی است که بتواند از تکنولوژی‌ها نگهداری کند. مورد دیگر فرآیندهایی است که باید به درستی طراحی و پیاده‌سازی شوند. المان دیگری که IBM به این موارد اضافه کرد حوزه اطلاعات است. مدیران فناوری اطلاعات برای تصمیم درست در حوزه‌های مختلف با استراتژی موفق، نیازمند اطلاعات هستند و این اطلاعات در شاخص‌های کلان باید در اختیار آنها قرار بگیرد.»


چتری به نام مدیریت فناوری اطلاعات


او در ادامه به بررسی لایه‌های مختلفی که در حوزه فناوری اطلاعات مطرح است، پرداخت و گفت: «در پایین‌ترین لایه تجهیزات کاربران مطرح است. در سطح بالاتر، این تجهیزات باید از طریق زیرساخت‌های شبکه‌های مختلف به دیتاسنتر متصل شوند، جایی که منابع اصلی فناوری اطلاعات آنجا متمرکز شدند. لایه‌های بعدی هم منابع شبکه، منابع پردازشی و منابع ذخیره‌سازی هستند. لایه بعدی پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی هستند. ما باید امنیت را در تمام این لایه‌ها حفظ کنیم. طیف وسیعی از تکنولوژی‌ها و ابزارها در امنیت قرار می‌گیرند. لایه دیگر، مانیتورینگ و مدیریت است که این موضوع شاید جانبی دیده شود اما این لایه اطلاعات را تولید می‌کند و شکل می‌دهد. تداوم سرویس‌های فناوری اطلاعات هم اینجا مطرح می‌شود و این خود، پروتکل و ابزارهای مختلفی را شامل می‌شود. درنهایت نیز لایه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات مانند چتری تمام این لایه‌ها را دربرمی‌گیرد.»

سلطانی معتقد است ما در کشورمان چالش‌هایی داریم  و مهم‌ترین آنها این است که با صاحبان تکنولوژی به صورت مستقیم در ارتباط نیستیم و این مساله، مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند. او در ادامه به بررسی سایر چالش‌ها پرداخت و گفت: «فرآیندها و نیروهای انسانی در لایه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات هستند. در حوزه نیروی انسانی؛ جذب، آموزش و نگهداشت نیروی انسانی متخصص کار سختی است. حوزه‌های فرآیندی هم چالش دارند که باید برای مدیریت فناوری اطلاعات سازمان طراحی و پیاده‌سازی شود و سطوح بلوغ آنها افزایش پیدا کند. در این حوزه‌ها اطلاعاتی تولید می‌شود که باید بر مبنای اندازه‌گیری درست آنها تصمیم بگیریم.»

او در ادامه سرویس‌های ابرآمد را مورد بررسی قرار داد و گفت: «ما با نگاه به چالش‌هایی که کسب‌وکارها در کشورمان با آن درگیر هستند سرویس‌هایی را طراحی کردیم که پاسخگوی نیازهای واقعی آنها باشند. یکی از این سرویس‌ها مرکز داده مجازی ابرآمد است. با استفاده از این سرویس، نیازی به ایجاد سرور در شرکت نیست که هزینه زیادی را به سازمان تحمیل می‌کند. در این سرویس، لایه‌های سخت‌افزاری دیتاسنتر یعنی منابع ذخیره‌سازی، پردازشی، شبکه داخلی دیتاسنتر، لایه‌های امنیتی، سیستم‌های مانیتورینگ و مدیریت و تداوم سرویس را فراهم می‌کنیم. در این سرویس پشتیبانی و نگهداری دیتاسنتر مجازی را هم داریم.»

محمد سلطانی، مدیرعامل شرکت ابرآمد

سرویس دیگر ابرآمد، ابر خصوصی مجازی ابرآمد است. سلطانی درباره این سرویس گفت: «اگر سازمانی نخواهد مدیریت سرویس مجازی را برعهده ابرآمد بگذارد ما سرویس ابر خصوصی را برای آنها فراهم کرده‌ایم. مشتری این سرویس را در دل ابرآمد برای خود شکل می‌دهد و راهبری و مدیریت این ابر خصوصی هم برعهده مشتری و به صورت سلف سرویس است.»

سرویس سوم، پلتفرم ابرآمد است. به گفته سلطانی یکی از سرویس‌های ‌ترند، سرویس‌های پلتفرمی هستند که در این مورد، نرم‌افزار در بستر ابر توسعه پیدا می‌کند. شرکتی که در حوزه توسعه نرم‌افزار فعالیت می‌کند یا کسب‌وکارها اگر می‌خواهند نرم‌افزار یا سرویسی را تست یا پایلوت کنند می‌توانند با این سرویس، نرم‌افزار خود را عملیاتی کرده و در صورت نیاز، تغییرات را بر بستر ابر یا مرکز داده به صورت نهایی استقرار دهند. ما معتقد بودیم پلتفرم به عنوان سرویس در سرویس‌های ابری نقش مهمی ایفا می‌کند و از این رو این سرویس را راه‌اندازی کردیم.

دسکتاپ ابرآمد دیگر سرویس ماست. مدیرعامل ابرآمد درباره این سرویس توضیح داد: «در لایه تجهیزات کاربران مسائل متعددی به وجود می‌آید که یکی از سرویس‌های ابری که ارائه کرده‌ایم دسکتاپ ابری است و نیاز به تجهیزات سخت‌افزاری برای پیاده‌سازی آن وجود ندارد. هرجا که اینترنت باشد امکان دسترسی به آن هست و نیازی به حضور فیزیکی برای دسترسی به آن نیست.»

سرویس شرایط بحرانی پنجمین سرویس ابرآمد است. در این سرویس مشتریان می‌توانند دیتاسنتر دوم خود را با هزینه بسیار کمتر بر بستر ابرآمد داشته باشند تا در صورت خروج دیتاسنتر از دسترس، امکان دسترسی به دیتاسنتر دیگر هم وجود داشته باشد. دیتاسنتر اول آنها می‌تواند در محل فیزیکی شرکت خودشان باشد. لزومی ندارد شرکت‌ها همان هزینه را بکنند و دیتاسنتر دیگری داشته باشد. با این سرویس ابرآمد اگر سایت اصلی دچار مشکل شد سرویس، تداوم پیدا می‌کند و در بستر ابرآمد قابل دسترس است.

به گفته مدیرعامل ابرآمد ششمین مورد، سرویس پشتیبانی‌گیری ابرآمد است. کسب‌وکارها می‌توانند در این سرویس دیتاها را بر بستر ابرآمد در نسخه دوم یا سوم داشته باشند. مدل‌های مختلفی از این سرویس را پیاده‌سازی کردیم. درصورتی که یک کسب‌وکار، نرم‌افزار بک‌آپ داشته باشد، به‌صورت مستقیم با استفاده از همان نرم‌افزار، می‌تواند یک بک‌آپ بر بستر ابرآمد ایجاد کند.

او در پایان تصریح کرد: «یکی از تفاوت‌هایی که فکر کردیم در ابرآمد لازم است این است که تیم فنی ما با تجربیاتی که دارد کنار کسب‌وکارها قرار ‌گیرد و در یک چرخه تحلیل نیازها، برآورد منابع، ایجاد منابع در بستر ابرآمد، مهاجرت به بستر ابرآمد، نگهداری، مانیتورینگ و نگهداری KPI را مد نظر قرار دهد. این فرآیند مدام تکرار می‌شود چون مهاجرت به ابر تدریجی است و فرآیندی یکباره نیست. کسی که سرویس ابری ارائه می‌دهد باید در کنار کسب‌وکار باشد تا این مهاجرت تدریجی اتفاق بیفتد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.