راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرکت‌های پرداختی چه خدماتی را در حوزه سوخت ارائه می‌دهند؟

خردادماه سال گذشته بود که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: «با نصب تجهیزات جدید از پانزدهم تیرماه اولین سری کارت‌خوان‌های جدید در جایگاه‌های توزیع سوخت رونمایی خواهد شد. این تجهیزات، از نظر حجم حافظه نیز چند برابر کارت‌خوان‌های قدیمی است و علاوه بر اینکه امنیت بالایی دارد، می‌توانند توزیع سوخت و پرداخت را به‌صورت همزمان انجام دهند.»

موسوی‌خواه با بیان اینکه نصب این تجهیزات جدید هیچ گونه هزینه‌ای برای دولت ندارد، گفت: «بروز رسانی این تجهیزات با مشارکت شبکه بانکی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های توزیع‌کننده اینترنت تحت نظارت و مالکیت شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی انجام می‌شود.»

پس از بیان این مطالب، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با فراخوانی از شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت دعوت کرد تا در نوسازی شبکه پرداخت پمپ بنزین‌ها حضور پیدا کنند. چندین شرکت پرداخت هم در این حوزه ورود کردند و در نمایشگاه‌های سوخت توانمندی‌های خود را در معرض نمایش گذاشتند.

قرار بود یک ماه پس از بیان این مطلب، استفاده از سری اول این تجهیزات آغاز شود و در یک بازه زمانی مشخص، تمامی جایگاه‌های سوخت کشور به این تجهیزات مجهز شوند اما تاکنون خبری از این موضوع نیست. گفته می‌شود تعویق در استفاده از تجهیزات سایر PSPها و شرکت‌های پرداخت، به خاطر یک بحث استراتژیک در ابعاد کلان است و موضوع مهم‌تر از آن، تاخیر در اجرای طرح هوشمندسازی کارت‌های سوخت. در این گزارش می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت چه خدماتی را در این حوزه ارائه می‌دهند و هرکدام چه توانمندی‌هایی دارند؟


مهندسی سیستم یاس ارغوانی


شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی، دستگاه پرداخت بر روی نازل سوخت (pay at the pumb)، پایانه پرداخت بهای سوخت (pay station)، دستگاه خودپرداز – خوددریافت (CRS)، دستگاه کیوسک غیر نقدی (Cashless)، سامانه مدیریت توزیع فرآورده، کنترل و مانیتورینگ مخازن (دیسپَچینگ)، سامانه جدید مدیریت مالی جایگاه سوخت، سامانه مدیریت در حوزه برندینگ (شرکت‌های برند) و نرم‌افزار همیار پشتیبان را در این حوزه ارائه داده است.

محمدرضا نمازی، مدیرعامل شرکت یاس ارغوانی در رابطه با امکانات و خدمات این شرکت در حوزه سوخت گفت: «پرداخت بر روی دستگاه‌های دیسپنسر روشی است که تقریباً از یک سال گذشته در چند جایگاه سوخت، پایلوت و عرضه شده است. علاوه‌بر آن مجوزهای شرکت پخش فرواده‌های نفتی نیز از لحاظ امنیتی اخذ شده است. همچنین این دستگاه‌های پرداخت از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آزمایش شده و اگر هماهنگی‌های لازم با سیستم‌های شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی انجام شود، این محصول راه‌اندازی می‌شود.»

او در ادامه از برنامه‌های پیش‌رو در این حوزه گفت: «ما پرداخت‌های کارتی و موبایلی را هم پیاده‌سازی کردیم. در حوزه پذیرندگی نیز محصولاتی را طراحی و تولید کرده‌ایم که مبتنی بر فضای کلود است و این امکان را به جایگاه‌دار می‌دهد که در هر نقطه‌ای از دنیا بتواند جایگاه خود را به‌صورت آنلاین مشاهده و وضعیت فروش فرآورده‌اش را رصد کند.»

محصول دیگری که شرکت یاس ارغوانی طراحی کرده، محصول دیسپچینگ است که علیرضا ترابیان، مدیر امور کسب‌وکار جایگاه‌داران سوخت شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی در این باره توضیح داد: «این محصول مانیتورینگ مخازن جایگاه، توزیع و مدیریت فراورده را به عهده دارد. این محصول دو حوزه دارد که در حوزه پایین‌تر جایگاه‌دار تنها می‌خواهد جایگاه خودش را مورد رصد و بررسی قرار دهد، اما در حوزه بالاتر برندها حضور دارند که از بازیگران جدید این عرصه هستند. در این سیستم جایگاه‌داران می‌توانند تمامی جایگاه خود را به صورت آنلاین رصد کنند.


تجارت الکترونیک پارسیان


تیرماه 1397 بود که شرکت تجارت الکترونیک پارسیان از نسل جدید کارتخوان‌های جایگاه سوخت با قابلیت استفاده هم‌زمان کارت بانکی و کارت سوخت رونمایی کرد.

عبدالعظیم قنبریان، که آن زمان مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان بود در مصاحبه با خبرنگار راه پرداخت گفت: «کارتخوان‌هایی که ما امروز رونمایی کردیم، به صورت کامل شرایط محیط باز را پاس می‌کند؛ مخصوصاً در جایگاه‌های سوخت که ممکن است روی کارتخوان‌ها سوخت بریزد و عواملی مانند بارندگی، سرما، گرما و سایر شرایط محیطی در طراحی ما مد نظر قرار گرفته است.»

در حاشیه رونمایی از نسل جدید سامانه‌های هوشمند جایگاه سوخت

سه روش پرداخت بر روی این کارتخوان‌ها پرداخت موبایلی، پرداخت بانکی و پرداخت نقدی هستند. پرداخت موبایلی با کد QR انجام می‌شود و پرداخت بانکی بر روی دستگاه کارتخوان صورت می‌گیرد.

شرکت ملی پالایش در ۱۹ تیرماه 1398 مجدداً با شرکت پرداخت الکترونیک پارسیان از نسل جدید سامانه کارت هوشمند سوخت و کارت‌خوان‌های جدید تاپ رونمایی کرد.


پرداخت الکترونیک سداد


شرکت پرداخت الکترونیک سداد دی‌ماه سال گذشته تفاهم نامه‌ای با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور به امضا رساند که طبق آن پنج هزار دستگاه کارتخوان جدید در جایگاه‌های سوخت کشور نصب کند. محمدمهدی صادق، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد با اعلام این مطلب گفت: «این تفاهمنامه هنوز به اجرا درنیامده است، زیرا شرکت پخش در حال بررسی برخی مسائل نظیر طرح‌های کنترل و نظارتی و طرح‌های پرداخت متناظر با آن؛ پروسه ادغام کارت بانکی با کارت سوخت؛ تصمیم‌گیری در مورد بستری که سامانه شرکت پخش روی آن کار کند؛ و بالاخره اینکه این سامانه در چه نواحی و با کدام سیستم رمزگذاری باید فعال شود. با مشخص شدن این قبیل موضوعات سداد نصب کارتخوان‌های چندمنظوره خود را آغاز می‌کند.»

او درباره حضور این شرکت در بخش پرداخت جایگاه‌های سوخت گفت: «طرح‌های بسیاری در این زمینه داریم. به عنوان مثال در صورت استفاده از کارتخوان های دومنظوره این شرکت در جایگاه، بلافاصله راه حل‌های پرداخت بدون حضور کارت در جایگاه‌ها قابل استفاده خواهند بود تا هم زمان صرف شده در جایگاه به حداقل برسد و هم در تجربه کاربری مشتریان بهبود ایجاد شود. یکی دیگر از کارهایی که در این حوزه در حال انجام است، تهیه دستگاه‌های کارتخوان مقاوم در برابر انفجار و حریق است، که در حال تبادل نظر با شرکت پخش برای رسیدن به معیارها و استانداردهای مورد توافق طرفین هستیم.»

همچنین فروردین ماه امسال بود که شرکت پرداخت الکترونیک سداد از کارت‌خوان چندمنظوره ویژه جایگاه‌های سوخت بهره‌برداری کرد. کارت‌خوان چندمنظوره پرداخت الکترونیک سداد با قابلیت‌هایی همچون پذیرش یکجای کارت سوخت و کارت ‌بانکی صرفاً برای جایگاه‌های سوخت طراحی شده تا معضلات رایج در فرآیند سوخت‌گیری را به شکلی هوشمندانه برطرف کند.

تیرماه امسال نیز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت‌های پرداخت الکترونیک سداد و تجارت الکترونیک پارسیان، مشارکت در استارت‌آپ فناورانه PIDO را دستمایه همکاری قرار دادند. پیدو تنها استارت‌آپ دارای زیرساخت شبکه پرداخت الکترونیکی و فناوری‌های توزیع سوخت کشور است.

این استارت‌آپ در کسب‌وکار سوخت‌رسانی آنلاین و سیار با مجوز رسمی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در زمستان ۱۳۹۶ شکل گرفت. سپس با هماهنگی و امضای تفاهم‌نامه با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به پروژه نوسازی کارتخوان‌ها و نرم‌افزار سامانه هوشمند سوخت در جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی ورود کرد.


توسن‌تکنو


توسن‌تکنو در دومین و سومین دوره از «نمایشگاه تخصصی بین‌المللی جایگاه‌های سوخت و صنایع وابسته» که اسفندماه ۱۳۹۷ و شهریورماه و مهرماه 1398 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، حضور یافت و در این نمایشگاه‌ها «راهکار همزمان سوخت‌گیری و پرداخت روی پمپ» شرکت توسن‌تکنو معرفی شد.

غزاله‌سادات طباطبایی، سرپرست فروش راهکارهای پرداخت توسن‌تکنو، درباره فعالیت‌های این شرکت در حوزه سوخت گفت: «توسن‌تکنو تأمین‌کننده راهکارهای مورد نیاز PSPها برای تسهیل فرآیند پرداخت الکترونیک بهای سوخت است و این امکان وجود دارد که این راهکار در اختیار تمام شرکت‌های پرداخت الکترونیک قرار گیرد.»

او افزود: «با توجه به امکان تولید داخلی پایانه‎های بانکی و پرداخت در سایت تولید توسن‌تکنو، می‌توان اطمینان داشت که دغدغه مربوط به تأمین و واردات پایانه‌های کارتخوان با توجه به ملی‌بودن و حجم پروژه، برای هیچ یک از سازمان‌های مرتبط وجود نخواهد داشت و این مزیتی بزرگ برای توسن‌تکنو نسبت به سایر تأمین‌کنندگان خواهد بود.»

طباطبایی همچنین اضافه کرد: «با توجه به دفاتر نمایندگی توسن‌تکنو در سراسر کشور که در بیش از 50 نقطه سرویس و در کلیه استان‌های کشور در حال ارائه سرویس است، این امکان فراهم شده است که بالاترین سطح سرویس و خدمات نگهداری و تعمیرات برای راهکار ارائه‌شده به مشتریان و پذیرندگان شرکت‌های پرداخت الکترونیک کشور و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارائه شود.»

او با بیان اینکه توسن‌تکنو، با ارائه دو مدل مختلف از محصول سخت‌افزاری و همچنین بسته‌های نرم‌افزاری مکمل، راهکار یکپارچه‌ای را به جایگاه‌داران ارائه می‌دهد، گفت: «توسن‌تکنو در سری محصولات سخت‌افزاری، محصول All In One IM30 و سری محصولات IM300، IM500 و IM700 را ارائه کرده است. در محصول IM30، همه ابعاد سخت‌افزاری به‌صورت یکپارچه در یک دستگاه قابل بهره‌برداری است و روال سوخت‌گیری و پرداخت به‌صورت کاملاً همزمان انجام می‌شود. همچنین در سری محصولات IM300، IM500 و IM700، سه قطعه صفحه کلید، نمایشگر و Reader به‌صورت جداگانه ارائه می‌شوند. محصول IM30 و سری محصولات IM300، IM500 و IM700 در حال حاضر در کشورهای دیگر به جز ایران نیز عملیاتی است و در حال ارائه سرویس است.»

مدیر پروژه سوخت توسن‌تکنو، نرم‌افزار همزمان سوخت‌گیری و پرداخت و نرم‌افزار مدیریت جایگاه سوخت را دو بسته نرم‌افزاری ارائه‌شده توسط این شرکت معرفی کرد و گفت: «در راهکار همزمان سوخت‌گیری و پرداخت، کلیه عملیات نرم‌افزاری سوخت‌گیری، محاسبه سهمیه‌بندی و پرداخت الکترونیک بهای سوخت از طریق Payment Terminal ارائه می‌شود.»

او افزود: «همچنین یک نرم‌افزار مدیریت جایگاه سوخت توسط شرکت ناب‌پرداز اکباتان و توسن‌تکنو ارائه شده که یک داشبورد مدیریتی است و اطلاعات و آمار موردنیاز جایگاه‌داران برای مدیریت بهتر جایگاه نظیر میزان تراکنش‌ها و وضعیت نازل‌ها و مدیریت شیفت‌ها را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.»


گرایش تازه کیش (جی‌اس‌اس)


جی‌اس‌اس یک پکیج کامل پرداخت شامل دستگاه‌های cashless اندرویدی و لینوکسی، دستگاه‌های CRS و Pay At Pump را در اختیار جایگاه‌داران قرار می‌دهد. در این دستگاه، کاربر با یک بار ورود کارت بانکی یا کارت سوخت خود به درون کارت‌خوان، امکان استفاده از خدمات سوخت‌گیری و خدمات پرداخت را به‌صورت همزمان خواهد داشت. همچنین دستگاه به صورتی طراحی شده تا امکان سوخت‌گیری کاربر پس از خارج کردن کارت باشد تا از فراموشی برداشتن کارت، جلوگیری شود.

امکان چاپ بارکد و خواندن بارکد، از دیگر قابلیت‌های این محصول است که به جایگاه‌داران امکان ارائه خدمات جانبی نظیر اعطای بسته‌های تشویقی و بن‌های تخفیف به مشتریان را فراهم می‌کند. این دستگاه از نظر سخت‌افزاری همه استانداردها را داراست و به پرینتر هم مجهز است.

همچنین در کنار صفحه نمایشگر دستگاه pay at pump، کلیدهایی تعبیه شده و در صورت صدور مجوز توسط رگولاتوری، امکان افزودن قابلیت‌های جدید به این دستگاه وجود دارد.


پرداخت الکترونیک سامان


حسین واعظ قمصری، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان درباره فعالیت‌های این شرکت در حوزه پرداخت سوخت، گفت: «پرداخت الکترونیک سامان در بین PSPهایی بود که سال گذشته بعد از اعلام شرکت پخش و پالایش برای حضور سایر شرکت‌های پرداخت در حوزه پرداخت سوخت فعالیت خود را آغاز کرد.»

او ادامه داد: «برنامه ما برای اجرای این فرآیند، نه پرداخت روی پمپ بلکه امکان پرداخت در ایستگاه‌های سوخت است تا از تراکنش‌های این جایگاه‌ها استفاده ‌کنیم.»

1 دیدگاه
  1. مرتضی می‌گوید

    متاسفانه همه اش در حد شعار است
    من جایگاهدارم سیستمها همه قذیمی و فشل شده اند به علت استهلاک و قدیمی بودن تقریبا ۴۰٪ نازلها غیر فعال و پایانه های پرداخت از رده خارج شده اند.
    نرم افزارها قدیمی و کسل کننده و همراه با خطاهای زیاد هستند.
    رانت آن متعلق به بانک ملت شده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.