راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ارسال پیامک رمز دوم پویا برای مشتریان بانک‌ها هزینه‌ دارد؟

در راستای اجرایی شدن رمز دوم پویا، بانک مرکزی دو راهکار را برای دریافت رمز دوم پویا از سوی مشتریان نظام بانکی اعلام کرده بود که یکی از آنها دریافت رمز یکبار مصرف از طریق پیامک و دیگری نصب اپلیکیشن از سوی مشتریان بانک‌ها است.

به نظر می‌رسد بیشتر کاربران بانکی راهکار دریافت رمز دوم پویا از طریق پیامک را به دلیل سهولت در این روش انتخاب کرده باشند ولی خبرهای متعددی مبنی بر اینکه هزینه پیامک از حساب کاربران بانکی کسر می‌شود، وجود دارد.

درخصوص هزینه پیامک رمز دوم پویا، بانک مرکزی اعلام کرد که ارسال و دریافت پیامک برای رمزهای دوم پویا، هیچ هزینه‌ای برای مشتریان نخواهد داشت و بانک‌ها حق ندارند بابت ارسال پیامک رمز دوم پویا، از مشتریان وجهی دریافت کنند و اگر مشتریان در این رابطه با مورد خلاف مواجه شدند، آن را اعلام کنند.

با این حال، آنطور که خبرگزاری مهر نوشته، برخی از اپراتورها، از حساب مشتریان برای ارسال پیامک رمز پویا مبالغی را کسر می‌کنند که در واکنش به این موضوع، مسعود خاتونی، معاون فناوری اطلاعات بانک ملی اعلام کرد که هزینه ارسال و دریافت پیامک حاوی رمز پویا کاملاً رایگان و بر عهده بانک‌ها و موسسات اعتباری است.


راهکار سامانه «هریم» برای رفع هزینه پیامک رمز دوم پویا


آنطور که دنیای اقتصاد نوشته، پیگیری‌ها از بانک مرکزی حاکی از آن است که دریافت پیامک رمز دوم پویا تحت عنوان سامانه هدایت رمز یکبار مصرف (هریم) که در تمامی بانک‌ها پیاده‌سازی شده، کاملاً رایگان بوده و به هیچ عنوان هزینه‌ای برای مشتریان به دنبال ندارد.

همچنین سامانه‌ای در برخی بانک‌ها علاوه بر هریم، تحت عنوان رمزنگار پیامکی ایجاد شده که به مشتری این امکان را می‌دهد تا با ارسال ۴ رقم آخر شماره کارت به یک سرشماره، رمز دوم پویا با اعتبار ۱۲۰ ثانیه را در پیامکی از سر شماره بانک دریافت کند که این سرویس نیز رایگان است.

در عین حال، ارسال پیامک اولیه از سوی مشتری به بانک یعنی پیامک چهار رقم شماره کارت دارای هزینه یک پیامک عادی بوده و مربوط به اپراتورهای تلفن‌همراه است که با اجرایی شدن طرح رمز دوم یکبار مصرف و افزوده شدن دکمه هریم برای دریافت رمز پویای رایگان به‌صورت پیامکی، این سرویس چندان مورد استقبال شهروندان قرار نخواهد گرفت.

بر همین اساس، سیستم رمز دوم پویا پیامکی از سامانه هریم با سامانه پیامکی جداگانه‌ای که در کنار هریم نیز ایجاد شده تفاوت دارد و سامانه هریم به‌صورت واحد در تمامی شبکه بانکی پیاده‌سازی شده و قرار است از زمان اجرای طرح رمز دوم یکبار مصرف، رمز دوم پیامکی رایگان در اختیار شهروندان قرار دهد؛ هزینه پیامک در سامانه هریم را بانک‌ها بر اساس بودجه ارتقای امنیت می‌پردازند و در این سرویس هیچ هزینه‌ای از شهروندان اخذ نمی‌شود.

ببینید: سامانه هریم بانک مرکزی چه مشکلاتی را در راستای اجرای رمز دوم پویا ایجاد می‌کند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.