راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برای آینده / شرکت‌های آی‌تی چگونه خود را با تغییرات فناوری هماهنگ می‌کنند؟

بررسی‌های جهانی نشان می‌دهد قدرت هوش مصنوعی در سراسر جهان روندی رو‌به‌رشد داشته و در سطح جهانی نیز کسب‌وکارها و دولت‌ها روندی مثبت را در حوزه هوش مصنوعی در پیش گرفته‌اند؛ به نحوی که سرمایه‌گذاران حدود 47 درصد بیشتر در این حوزه حضور پیدا کردند. ورود و سرمایه‌گذاری کلان به حوزه هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین تصمیمات شرکت جی‌اس‌اس در سال‌های اخیر بوده است.

ماهنامه عصر تراکنش شماره 28 / این سال‌ها انسان‌ها بیش از هر زمان دیگری از غلبه ربات‌ها بر خود به هراس افتاده‌اند؛ فیلم‌های سینمایی اکشن که روی پرده می‌روند، جز نابودی انسان توسط ربات‌ها، ماجرای دیگری را روایت نمی‌کنند، اما در پایان تمام این فیلم‌ها دست آخر یک نفر پیروز می‌شود؛ «انسان».

در سال‌های اخیر هوش مصنوعی جای خود را در زندگی جامعه جهانی باز کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت‌ها بیش از گذشته به استفاده از این فناوری علاقه نشان می‌دهند و سرمایه‌گذاری هم در این حوزه رشد بیشتری داشته است. شرکت‌های فعال در حوزه آی‌تی، پیشتازان فناوری‌های نوین هستند و شرکت جی‌اس‌اس یکی از مشهورترین آنها در ایران است.

جی‌اس‌اس که اصول خود را بر پایه «راهکارهای نوآورانه» و «انجام پروژه‌های ملی» بنا نهاده بود، به‌دلیل توسعه روزافزون فناوری در بخش‌های نرم‌افزاری در سال‌های اخیر، به سمت استفاده از هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف هم کشیده شده؛ به نحوی که موفق شده در بخش‌های مختلف از جمله ربات‌ها، کش‌لس‌ها، کیوسک‌های بانکی خاص، گواهینامه هوشمند، شناسنامه هوشمند، گذرنامه هوشمند و… جزء برترین‌های بازار باشد.

این شرکت در گذشته‌ای نه‌چندان دور تمرکز خود را بر ارائه نوآوری در حوزه سخت‌افزار قرار داده بود، اما تغییرات فناوری و سبک زندگی طی سال‌های اخیر باعث شد به حوزه نرم‌افزار نیز سوق پیدا کند. امروزه فعالیت شرکت در حوزه راهکارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقریبا نصف شده و بیشتر پروژه‌ها بر بستر هوش مصنوعی پایه‌گذاری می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و استراتژی شرکت جی‌اس‌اس (مهرداد محرابیان) با بیان اینکه در حال حاضر 50 درصد فعالیت‌های شرکت در حوزه نرم‌افزار متمرکز شده، می‌گوید: «جی‌اس‌اس حالا خودش را بیشتر راهکارمحور می‌داند تا یک شرکت نرم‌افزاری ـ سخت‌افزاری. حدود پنج سال است که به‌طور جدی در حوزه نرم‌افزارهای خاص (فرودگاهی، حفاظتی و بانکی) ورود کرده‌ایم و موفقیت‌های قابل توجهی به دست آورده‌ایم.

محصولاتی که در این مدت به بازار عرضه شده نیز متنوع بوده‌اند. برای مثال نرم‌افزارهای خاص روی ادوات بانکی از جمله ای‌تی‌ام‌ها، کش‌لس‌ها و… نصب شده تا بتوانند نیاز صنعت فین‌تک را برآورده کنند. در مقوله هوش مصنوعی و ربات‌ها نیز به‌طور جدی ورود کرده‌ایم و در حال حاضر تنها ارائه‌دهنده این فناوری لبه (EDGE) هستیم. پروژه حسابداری متمرکز اسوه را با همکاری همکاران فهیم و توانمند شرکت سداد و بانک معظم ملی به سرانجام رساندیم که برای بسیاری از همکاران انجام این پروژه در سطح 3300 شعبه تعجب‌برانگیز بود و همچنین راهکار پیش‌فروش سکه (اسوه) نیز که توسط بانک ملی انجام شد، جزء فعالیت‌های موفق گروه به حساب می‌آید.»

پروژه فروش مکانیزه سیم‌کارت همراه اول نیز یکی دیگر از مهم‌ترین فعالیت‌های گروه جی‌اس‌اس در حوزه نرم‌افزاری بوده که محرابیان درباره آن می‌گوید: «آخرین مورد استفاده از این محصول در مراسم بزرگ اربعین امسال بود. به این معنی که تمام زائران می‌توانستند از طریق تبلت، احراز هویت شوند و سیم‌کارت رجیسترشده دریافت کنند. این پروژه‌ها طی چند سال فعالیت مداوم متخصصان شرکت به نتیجه رسیده است.»

پلتفرم‌های ارائه سرویس
اپلیکیشنی مانند ۶۰ که سرویس‌های ارزش‌افزوده ارائه می‌دهد یا اپلیکیشنی مانند آنی‌پی که یک زیرساخت پرداخت ایجاد می‌کند، پلتفرم‌هایی برای ارائه سرویس هستند و شرکت‌ها و استارت‌آپ‌هایی که به‌دنبال ارائه راهکار در سایر صنایع هستند، می‌توانند از این زیرساخت‌ها استفاده کنند.


جی‌اس‌اس چرا تاسیس شد؟


راه‌اندازی کارخانه یا تاسیس شرکت‌های تولیدی در اقتصادهای دولتی همواره با ریسک بالا برای بخش خصوصی همراه است. علت اصلی آن، پیش‌بینی‌ناپذیر بودن آینده بازارهای مختلف در اقتصادهای دولتی است. ایران نیز سال‌هاست که با اقتصاد دولتی دست‌وپنجه نرم می‌کند و اگر تعهد برخی کارآفرینان بخش خصوصی نبود، حالا اثری از شرکت‌ها و کارخانه‌های غیردولتی باقی نمانده بود.

در چنین فضایی، هدف کارآفرینان از تاسیس یک شرکت خصوصی بیش از هر چیز اهمیت پیدا می‌کند. اینکه در یک اقتصاد دولتی آشفته، برطرف‌کردن کدام‌یک از نیازهای جامعه می‌تواند آنها را به سوددهی برساند و در نتیجه به توسعه اقتصاد کشور منجر شود؟ دارای اهمیت است.

این مهم برای شرکت جی‌اس‌اس در «نوآوری» و «انجام پروژه‌های ملی» خلاصه می‌شود. معاون برنامه‌ریزی استراتژی شرکت می‌گوید: «چشم‌انداز شرکت در همان ابتدای تاسیس در اوایل دهه 60، نوآوری و انجام پروژه‌هایی بود که بتوان به‌عنوان پروژه‌های ملی از آنها یاد کرد. ما کارمان را با حدود 40، 50 نفر شروع کردیم و اولین پروژه بزرگ‌مان هم کارت ملی بود. تقریبا به موازات آن در سال‌های 1371 و 1372 گواهینامه رانندگی تحت استاندارد جهانی را عرضه کردیم. این محصولات توسط نیروهای فنی داخلی با کمک تیم‌های ژاپنی، فرانسوی و کره‌ای که خط تولید کارت ملی توسط آنها تهیه شده بود، تولید شد.»

در حال حاضر گروه شرکت‌های جی‌اس‌اس بیش از 890 نیروی متخصص دارد که عمده‌شان مهندسان نرم‌افزار، سخت‌افزار، الکترونیک و فناوری اطلاعات هستند. نتیجه کار این نیروها باعث شده تا شرکت جی‌اس‌اس در بین شرکت‌های بزرگ آی‌تی ایران، در جایگاه برتر قرار بگیرد و جزء انتخاب‌های اول برای انجام پروژه‌های بزرگ ملی باشد.

مهرداد محرابیان با بیان اینکه حدود پنج، شش شرکت بزرگ آی‌تی در ایران وجود دارد که در حوزه بانکی فعالیت می‌کنند، درباره میزان سهم بازار داخلی شرکت جی‌اس‌اس می‌گوید: «به‌طور دقیق نمی‌توان تخمین زد، اما با توجه به حجم پروژه‌هایی که انجام می‌دهیم، می‌توانم بگویم بخش عمده‌ای از بازار داخلی پروژه‌های نوآور در صنعت فناوری اطلاعات در اختیار ماست. شرکت جی‌اس‌اس در بین سه شرکت اول ایران در حوزه آی‌تی بانکی قرار دارد.»

حفظ امنیت اطلاعات مشتریان؛ اصول شرکت جی‌اس‌اس
مدیران شرکت جی‌اس‌اس می‌گویند حفظ و امنیت اطلاعات مشتریان بانکی اولویت اصلی متخصصان و کارشناسان این شرکت است، به همین دلیل همه دستگاه‌های موبایل پوز شرکت با برند LYNX پس از بررسی و تست‌های متعدد از قابلیت و پشتیبانی لایه‌های امنیتی بالا به‌ویژه DUKPT برخوردار شده‌اند.


دوست داریم اولین باشیم


فعالیت اقتصادی بدون رقابت معنا ندارد؛ شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف برای رسیدن به جایگاه‌های برتر و دستیابی مشتری‌های بیشتر باید روزبه‌روز بر کیفیت خدمات خود اضافه و نیازهای بیشتری را رفع کنند. لازمه دستیابی به این موفقیت، افزایش دانش و آموزش‌دیدن و مجهزشدن به امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری روز دنیاست.

این مهم اما بدون شکل‌گیری رقابت بین شرکت‌های یک حوزه به دست نمی‌آید. رقابت در فعالیت اقتصادی اما به هیچ‌وجه به معنای ایجاد اخلال در کار شرکت‌های رقیب نیست؛ بلکه همزمان می‌توان با تبادل دانش، راه را برای دسترسی به خدمات با کیفیت بیشتر و سود بالاتر هموار کرد.

مریم امیری، معاون فروش شرکت جی‌اس‌اس با بیان اینکه نگاه شرکت جی‌اس‌اس به شرکت‌های هم‌حوزه در سال‌های اخیر، نگاهی رقابتی نبوده است، می‌گوید: «ما معتقدیم که باید با همکاری فعالیت‌ها را پیش ببریم. به این دلیل که در ایران چند شرکت بزرگ بیشتر وجود ندارد که در حوزه آی‌تی بانکی فعالیت می‌کند. ما همه را همکار خودمان می‌دانیم. در بعضی موارد دانش همکاران‌مان از ما بیشتر است و در موارد دیگر دانش ما. بنابراین سعی می‌کنیم از تجربه‌های همدیگر استفاده کنیم.»

تسهیل پرداخت عوارض
شرکت جی‌اس‌اس در سال 1395 با تجهیز فرودگاه امام خمینی به دستگاه‌هایCashless ATM  زمینه تسهیل پرداخت عوارض را فراهم کرده است. طبق گفته مدیران شرکت در حال حاضر در بیش از ۸۰۰ نقطه از ایران دستگاه‌های Cashless ATM  نصب‌ شده و عوارض خروج روی تمام آنها قابل پرداخت است.

معاون فروش شرکت جی‌اس‌اس، نقطه قوت شرکت در این «رقابت رفاقتی» را نوآوری و تولید محصولات کاربردی می‌داند و می‌گوید: «عمده جلسات شرکت ما از نوع brainstorming است. در این جلسات ساعت‌ها درباره نیاز جامعه حال و آینده ایرانی در حوزه فناوری و چگونگی استفاده از محصولات متنوع و جدید کشورهای توسعه‌یافته صحبت می‌شود تا به یک خروجی کاربردی برای جامعه‌مان برسیم. گاهی اوقات این جلسات خیلی طولانی می‌شود و تا نیمه‌های شب طول می‌کشد، اما در نهایت ما را به هدف‌مان می‌رساند.»

هدف تمام متخصصان شرکت جی‌اس‌اس، تولید محصولی است که بتواند حرف اول را در بازار نوآوری بزند. مریم امیری ادامه می‌دهد: «بعد از طرح ایده، طراحی محصول، تولید نمونه اولیه، تغییرات مورد نیاز مشتری و سرانجام تولید در سطح تجاری و کسب سهم بازار مورد نظر انجام می‌شود و شرکت‌های دیگر در این حوزه وارد می‌شوند و شروع به تقلید از طرح‌های موجود می‌کنند، سپس جی‌اس‌اس نسبت به ارائه محصول نوآور بعدی اقدام می‌کند. عمده نگاه‌مان این است که بتوانیم اولین در حوزه نوآوری باشیم و بخش عمده‌ای از بازار را در اختیار بگیریم و بعد از آن به‌دنبال ارائه یک محصول جدید برویم.»


پروژه‌های بزرگ انجام‌شده


شرکت جی‌اس‌اس به انجام پروژه‌های ملی تاکید زیادی دارد. عمده فعالیت‌های این شرکت نیز در سال‌های اخیر در این مسیر بوده است. مریم امیری می‌گوید: «صدور آنی کارت در شعبه‌های بانکی یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های شرکت ما بود. بعد از این پروژه،‌ نسل اول کیوسک‌های بانکی را عرضه کردیم که مردم می‌توانستند با استفاده از کیوسک‌های بانک شهر در شهرنت‌ها کارت هدیه دریافت کنند. در نتیجه به این رسیدیم که دنیا به سمت اپلیکیشن موبایل حرکت می‌کند و ما هم باید کمی قدم‌هایمان را محکم‌تر برداریم. یکی از مشکلات دریافت حضوری کارت هدیه این بود که وقت زیادی از مردم هدر می‌رفت.

قابلیت‌های کش‌لس‌های جی‌اس‌اس
نسل سوم دستگاه‌های خودپرداز غیرنقد شرکت جی‌اس‌اس، با هدف امکان ارائه خدمات و سرویس‌های متنوع و کارمزدمحور روانه بازار شده است. این دستگاه علاوه بر ارائه کلیه خدمات بانکی، سطح گسترده‌ای از سرویس‌های ارزش‌افزوده کارمزدمحور را به‌صورت شبانه‌روزی به مشتریان ارائه می‌دهد.

در جلسات‌مان این پرسش را مطرح کردیم که ما باید چه کار کنیم تا مردم برای دریافت کارت هدیه، وقت کمتری صرف کنند و آرامش بیشتری داشته باشند؟ این کار را به نرم‌افزارهای موبایلی منتقل کردیم؛ به این معنی که اکنون شما با استفاده از خدمات شرکت جی‌اس‌اس می‌توانید از طریق یک اپلیکیشن به‌راحتی کارت هدیه‌تان را با هر مدلی که می‌خواهید، انتخاب و یک کد QR دریافت کنید و هر زمانی که پای کیوسک‌های بانکی بروید، می‌توانید انتخاب کنید که چاپ کارت هدیه، دستی یا از طریق QR از پیش تعیین شده باشد. فقط کافی است هزینه‌اش را با کارت بانکی بپردازید، آن وقت ۲۰ ثانیه بعد شاهد چاپ کارت هدیه خواهید بود. این قبیل پروژه‌ها را حدود دو سالی می‌شود که آغاز کرده‌ایم.»

خودپردازهای غیرنقد یا همان کش‌لس‌ها هم مورد دیگری است که برای شرکت جی‌اس‌اس جذابیت داشته؛ به نحوی که بخش مهمی از خدمات‌شان در این حوزه متمرکز شده است. مریم امیری توضیح می‌دهد: «سرویس ای‌تی‌ام‌ها و کش‌لس‌ها هر کدام قیمت‌های خودشان را دارند، اما طبیعتا کش‌لس‌ها ارزان‌تر هستند. سه سال پیش در تحقیق بازار متوجه شدیم که بیشتر اوقات مردم کارهایی با ای‌تی‌ام‌ها انجام می‌دهند که نیازی به دریافت وجه نقد نیست، اما این مساله باعث می‌شود که صف طولانی پشت ای‌تی‌ام‌ها شکل بگیرد.

از این رو به سمت کش‌لس‌ها حرکت کردیم که مردم با استفاده از آنها، تمامی خدمات ای‌تی‌ام را انجام می‌دهند؛ در حالی که نیازی به دریافت پول ندارند. این روش به‌دلیل اینکه هزینه پایینی دارد، حجم مشتریان شعبه را از بین می‌برد و همچنین به مردم کمک می‌کند که رفاه بیشتری را تجربه کنند. وقتی شما به جامعه و نیاز مردم توجه کنید، می‌توانید محصولاتی که شرایط را بهبود ببخشد، تولید کنید.»


ورود جی‌اس‌اس در حوزه نرم‌افزارهای هوش مصنوعی و تمرکز بر ربات‌ها


ورود و سرمایه‌گذاری کلان در حوزه هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین تصمیمات شرکت جی‌اس‌اس در سال‌های اخیر بوده است. بررسی‌های جهانی نشان می‌دهد قدرت هوش مصنوعی در سراسر جهان روندی رو‌به‌رشد داشته و در سطح جهانی نیز کسب‌وکارها و دولت‌ها روندی مثبت را در حوزه هوش مصنوعی در پیش گرفته‌اند؛ به نحوی که سرمایه‌گذاران حدود 47 درصد بیشتر در این حوزه حضور پیدا کردند.

بررسی دیگری هم پیش‌بینی کرده هوش مصنوعی تا سال 2020 باعث اشتغال‌زایی برای حدود 2.3 میلیون نفر می‌شود. تمام این اعداد و ارقام از یک تغییر بزرگ در سبک زندگی مردم جهان در آینده خبر می‌دهد. در نظر داشتن این تغییر، یکی از مهم‌ترین اصول شرکت‌های فعال در حوزه آی‌تی است.

شرکت جی‌اس‌اس هم در سال‌های اخیر توجه جدی به بخش هوش مصنوعی داشته و فعالیت‌های خود را در این حوزه گسترش داده و تنها در سال 2018 بیش از 12 میلیون یورو در حوزه جهانی این صنعت سرمایه‌گذاری کرده است.

محرابیان می‌گوید: «سال 1396 در جلسات‌مان بحث کردیم حالا که دنیا دارد به سمت هوش مصنوعی حرکت می‌کند، ما باید چه رویکردی داشته باشیم؟ آیا وارد این بازار شویم؟ نوآوری سخت است، چون قبلش هیچ تجربه‌ای وجود ندارد. پس باید دقت در کار بالا باشد. پیش از اینکه ما وارد حوزه هوش مصنوعی شویم، جلسه‌های زیادی داشتیم تا متوجه شویم چگونه باید حرکت کنیم تا این سرمایه‌گذاری و پروژه موفق شود؟»

معاون برنامه‌ریزی و استراتژی شرکت جی‌اس‌اس توضیح می‌دهد: «نگاه ما این بود که همزمان فرهنگ‌سازی کنیم و با دنیا جلو برویم. در نمایشگاه‌های مختلف خارج از کشور که حضور داشتیم، می‌دیدیم که چقدر کاربرد هوش مصنوعی بر بستر ربات تولید شده و چه محصولات جدیدی در حال عرضه به بازار است.

پس ما هم می‌توانیم این فناوری را بومی کنیم و این دستاورد را تولید کشور خودمان کنیم. نمونه‌های مختلفی آوردیم و بررسی کردیم تا ببینیم ربات‌های مختلف چه امکاناتی دارند و ما چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟ هدف‌مان این بود که بتوانیم ربات را برای خودمان بومی‌سازی کنیم. شرکت‌ها و کارخانجات مختلف هر کدام نیاز خاص خودشان را دارند. اگر می‌خواستیم وارد بحث ربات شویم، باید یک تیم فنی ۳۰، ۴۰ نفره را به پروژه می‌آوردیم و بنا به درخواست هر کدام از آن شرکت‌ها، نرم‌افزار مخصوص‌شان را می‌نوشتیم.»

هوش مصنوعی و مشتری
علاوه بر کاربرد تجزیه‌وتحلیل پیشرفته برای صرفه‌جویی هزینه، سازمان‌های پیشرو در به‌کارگیری هوش مصنوعی به‌دنبال چگونگی استفاده از تجزیه‌وتحلیل پیشرفته برای بهبود عملکرد و ابتکارات بر اساس تجربه مشتری هستند.

«تصمیم گرفتیم بستر اصلی این ربات را به‌صورت کامل آماده کنیم. سپس تا جایی که امکان داشته باشد، کنار مشتری بمانیم و نیازهایش را برطرف کنیم. مثلا برخی می‌خواهند از ربات در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی، بعضی دیگر در حوزه حفاظت فیزیکی و بعضی دیگر در حوزه اطلاع‌رسانی استفاده کنند.

مجموعه مسائل باعث شد تصمیم بگیریم پلتفرم اصلی و زیرساخت عملکردی هوش مصنوعی ربات را آماده کنیم. ما به تمام مشتری‌هایمان که عمدتا شرکت‌های نرم‌افزاری دانش‌بنیان در این حوزه است، می‌گوییم تا انتهای پروژه در کنار شما هستیم و هر کمکی بخواهید انجام می‌دهیم. تمام نرم‌افزارهای زیرساختی و هوش مصنوعی بر بستر ربات تماما توسط همکاران فنی و تخصصی گروه طراحی تولید و پیاده‌سازی شده است.»

ببینید: ویدئویی از ربات جی‌اس‌اس در جیتکس ۲۰۱۹ که با برند یوبی‌تک (ubtech) تولید می‌شود


چند درصد ربات تولیدشده ایرانی است؟


راهکار ربات ارائه‌شده توسط شرکت جی‌اس‌اس حدود 80 درصد با مدلی که مشابه آن است، تفاوت دارد. محرابیان با بیان این موضوع می‌گوید: «راهکارهای مختلفی را بر بستر هوش مصنوعی طراحی و تولید کرده‌ایم و هر تغییری را که لازم بود از نظر نرم‌افزاری و بومی‌سازی رویشان اعمال کردیم.

از لحاظ سخت‌افزاری هم یک پایه سخت‌افزاری خارجی وجود داشت، اما محصول نهایی حدود 80 درصد با مدل مشابه آن، تفاوت دارد. به همین دلیل به این ربات افتخار می‌کنیم که یک ربات ایرانی در بازارهای جهانی قابل رقابت با برندهای صاحب‌نام است. در حال حاضر خط تولید این سخت‌افزار ربات در کارخانه گروه راه افتاده است. قرار است این ربات بر اساس نیازهای مختلف، کارهای زیادی انجام دهد.»

یکی از مکان‌های استفاده از ربات علاوه بر سیستم بانکی در صنعت هوانوردی و در فرودگاه‌هاست. خدمات متنوع مانند راهنمای مسافران به سمت گیت پرداخت عوارض خروج از جمله مزیت‌های این ربات به حساب می‌آید.

تسهیل خدمات بیمه‌ای و مسافرتی
امکان فروش انواع بلیت لجستیک شامل هواپیما، قطار و اتوبوس، ارائه کلیه خدمات مسافرتی شامل هتل‌های خارجی و داخلی، ارائه کلیه خدمات بیمه‌ای در انواع و طرح‌های مورد نظر شرکت‌های بیمه‌ای‌، امکان ارائه کلیه خدمات درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی و… از قابلیت‌های نسل سوم خودپردازهای غیرنقد شرکت جی‌اس‌اس است.

محرابیان توضیح می‌دهد: «رباتی که ما در حال حاضر داریم در سی‌آی‌پی فرودگاه‌ها نصب شده است. شما می‌توانید با استفاده از آن عوارض خروج‌تان را پرداخت کنید و همچنین عملیات بانکی انجام دهید. ربات ما قابلیت صدور کارت هدیه هم دارد که در هیچ کجای دنیا نمونه‌اش دیده نشده است. در واقع مثل یک کیوسک هوشمند بانکی عمل می‌کند. ویژگی جالب توجه دیگر ربات شرکت جی‌اس‌اس این است که می‌تواند مسافران را بعد از پرداخت عوارض خروج به سمت گیت راهنمایی کند و برگردد.»

نگاه مدیران شرکت جی‌اس‌اس به حوزه هوش مصنوعی و ساخت ربات، یک نگاه بلندمدت است. آنها سعی کرده‌اند نیازهای نسل آینده را شناسایی و تامین کنند. محرابیان می‌گوید: «ما ربات را بیشتر با نگاه به نسل آینده آورده‌ایم، نه نسل قدیمی‌تر جامعه. ما می‌خواهیم نوآور باشیم تا به نسل آینده کمک کنیم. نسلی که همه‌شان از همین بدو تولد با موبایل سروکار داشته‌اند و ما دیگر نمی‌توانیم این نسل را با وسیله‌های معمولی و روتین راضی کنیم؛ چون خواسته‌ها و نگاه‌شان متفاوت است.»

مهرداد محرابیان، معاون برنامه‌ریزی و استراتژی شرکت جی‌اس‌اس

معاون برنامه‌ریزی و استراتژی شرکت جی‌اس‌اس ادامه می‌دهد: «روی ربات برای بچه‌ها، بازی هوشمند تعبیه شده است. نگاه ما این بود که کودکان شش سال به بالا، بتوانند از این ربات استفاده کنند. همزمان برای قشر مسن‌تر جامعه هم مواردی را در نظر گرفته‌ایم.

مثل اینکه با استفاده از سرویس‌های هوشمند تعبیه‌شده بر بستر ربات همراهی‌شان کنند که از کدام گیت بروند و به‌طور کلی تمام سرویس‌هایشان را به علاوه تمامی سرویس‌های بانکی به‌صورت تماما هوشمند در اختیار داشته باشند. البته از آنجا که ما عمده فعالیت شرکت در حوزه راهکارهای سیستم بانکی، هوانوردی و اپراتورهای موبایل است، تمام تلاش‌مان را کرده‌ایم که با تلفیق این صنایع سرویس‌های نوینی را به‌صورت کاملا هوشمندانه به مشتریان این حوزه ارائه دهیم.»


علت حضور مداوم در نمایشگاه‌های خارجی چیست؟


شرکت جی‌اس‌اس تاکید زیادی بر نوآور بودن محصولات خود دارد. حدیث رزاقی، مدیر بازاریابی و تبلیغات جی‌اس‌اس می‌گوید حضور پیوسته در نمایشگاه‌های مختلف خارجی نیز در همین راستا و برای آشنایی بیشتر با فناوری روز دنیا، افزایش سطح دانش و عرضه محصولات به‌طور منظم از سوی شرکت پیگیری می‌شود. رزاقی نتیجه تمام این فعالیت‌ها را برای رسیدن به یک هدف می‌داند؛ «برطرف‌کردن نیاز نسل آینده Z Generation».

ایران به‌دلیل تحریم‌ها با محدودیت‌هایی در حوزه‌های مختلف از جمله فناوری‌های نوین روبه‌روست. یکی از دلایل اصلی ایجاد شکاف بین ایران و کشورهای توسعه‌یافته در زمینه‌های فناوری‌های روز دنیا نیز همین موضوع است. حضور پیوسته در نمایشگاه‌های خارجی اما می‌تواند به تقویت ارتباط طرفین منجر شود و میزان آشنایی با فناوری‌های به‌روز دنیا را در سطح مناسب نگه دارد.

جایگاه هوش مصنوعی در حوزه خدمات مالی
در تحقیقات شرکت دیلویت در حوزه خدمات مالی، بیش از ۲۰۰ مدیر خدمات مالی و بانکی که از قبل شروع به استفاده از فناوری هوش مصنوعی در خدمات خود کرده بودند، مورد پرسش واقع شدند. در این بررسی‌ها استفاده از هوش مصنوعی در وجه‌های مختلف برنامه‌ریزی مورد تاکید واقع شد.

عرضه محصولات تولیدشده در مقابل دید هزاران نفر از فعالان حوزه آی‌تی نیز مزیت دیگری است که فقط با حضور پیوسته در نمایشگاه‌های خارجی به دست می‌آید. شرکت جی‌اس‌اس با توجه به این موارد، حضور پیوسته‌ای در مجامع جهانی دارد.

رزاقی می‌گوید: «علت اصلی ما برای شرکت مداوم در نمایشگاه‌های خارجی حوزه آی‌تی بانکی، آشنایی با محصولات روز دنیا، تبادل دانش با طرف‌های خارجی و عرضه محصولات‌مان به آنهاست. ایران در حوزه آی‌تی بانکی نسبت به کشورهای توسعه‌یافته با دانایی و توانایی بالایی که دارد، به‌صورت پیشرو در کشورهای خاورمیانه مطرح است.

فناوری چیزی نیست که بگوییم فقط ما داریم؛ بلکه باید از به اشتراک گذاشتن آن استقبال کنیم. قطعا اگر در مجامع بین‌المللی حضور پیوسته و منظم نداشته باشیم، نمی‌توانیم درباره نوآوری حرف بزنیم و محصولات جدید تولید کنیم. ضمن اینکه شرکت جی‌اس‌اس محصولات خود را در نمایشگاه‌ها در معرض دید هزاران نفر قرار می‌دهد و همیشه افتخار کرده‌ایم که توانمندی‌ها و راهکارهای هوشمند تولیدشده بر اساس نیاز بازارهای کشورمان توسط متخصصان فنی داخلی را به رخ رقبای جهانی این حوزه می‌کشیم.»

حدیث رزاقی با بیان اینکه محصولات شرکت جی‌اس‌اس برای مشتریان خارجی بسیار جذاب است، ادامه می‌دهد: «سرعت تصمیم‌گیری‌ها در حوزه صنعت بانکداری الکترونیک و پرداخت و حجم و وسعت و پهناوری کشورمان و نیز محدودیت‌های تحریمی در ایران باعث شده محصولاتی در حوزه آی‌تی تولید شود که شرکت‌های خارجی در عین نیاز، چندان به فکر تولید آنها نیستند. آنها وقتی با این قبیل تولیدات روبه‌رو می‌شوند، شگفت‌زده می‌شوند.»

راهکارهای خلاقانه بانکی از جمله راهکار‌ آنی بانک از بارزترین تولیدات شرکت بوده که مورد استقبال خارجی‌ها قرار گرفته است. او در ادامه می‌گوید: «در تعدادی از نمایشگاه‌ها، راهکارهای مبتنی بر ادوات بانکی راه‌اندازی کرده‌ایم که مشتری‌ها می‌توانستند از طریق آن بیت‌کوین خریدوفروش کنند. صدور آنی کارت هم یکی دیگر از اقدامات قابل توجه بود که در حدود 22 هزار شعبه بانکی ایران انجام شده است. در حال حاضر محصولات شرکت جی‌اس‌اس در کشورهای امارات، عمان، عربستان، لبنان، اردن، مصر، تانزانیا، مراکش، عراق و افغانستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

فعالان حوزه آی‌تی بانکی در ایران معتقدند محدودیت‌هایی که در حوزه‌های امکانات و برخی مسائل اقتصادی از جمله تحریم‌ها وجود دارد، باعث شده دست شرکت‌های تخصصی در زمینه آی‌تی بانکی در مواردی بسته باشد که این مساله امکان رقابت با شرکت‌های بزرگ خارجی و توسعه محصولات را از شرکت‌های ایرانی کمرنگ می‌کند.

او در این خصوص می‌گوید: «زمانی که می‌خواهیم نوآوری جدیدی در حوزه صنعت بانکداری داشته باشیم و بخشی از یک دستگاه جدید را به دستگاه‌های خودمان اضافه کنیم، همواره بحث منابع انسانی کارآمد، تحقیق و توسعه، مسائل اقتصادی، تعرفه‌ها و تحریم‌های خارجی که وجود دارد، سرعت ما را پایین می‌آورند. این در حالی است که اگر این مسائل از بین برود، خیلی راحت می‌توانیم به سطح فناوری بالاتری از کشورهای توسعه‌یافته دست یابیم.


آموزش و تخصص؛ بزرگ‌ترین چالش‌ها


ایران دو هزار و 640 واحد دانشگاه دارد که حدود پنج‌برابر تعداد دانشگاه‌ها در کشورهای پیشرفته دنیاست، اما هیچ‌کدام از این خیل عظیم دانشگاه‌ها نتوانسته‌اند در بین برترین دانشگاه‌های دنیا جای بگیرند. بر اساس آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا (کیو اس) در سال 2020، طبق 13 شاخص از جمله اعتبار جهانی و منطقه‌ای پژوهش‌ها، انتشارات، تعداد مقالات پراستناد، همکاری‌های بین‌المللی و کنفرانس؛ بهترین دانشگاه ایران، دانشگاه صنعتی شریف است که رتبه‌ای بالاتر از 407 به دست نیاورده است.

این در حالی است که 30 دانشگاه آمریکا در بین 100 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که جامعه ایرانی با کمبود نیروی متخصص روبه‌رو شده و احتمالا این روند طی سال‌های آینده با شیب صعودی بیشتری همراه خواهد شد. در این شرایط شرکت‌های تخصصی بیش از همه لطمه می‌خورند. آنها وقتی نیروهای متخصص خود را بنا به دلایل مختلف از جمله مهاجرت از دست می‌دهند، باید به فکر جایگزین باشند، اما معمولا مدت‌ها طول می‌کشد تا بتوانند نیروی مناسبی پیدا کنند.

روند رو به رشد دستگاه‌های مصرف‌کننده متصل به هم
مدت‌هاست که در محیط‌های صنعتی، تجهیزات مجهز به حسگرها  حضور دارند، اما در سال‌های آتی شاهد افزایش قابل توجه تعداد دستگاه‌های مصرف‌کننده متصل به هم خواهیم بود. نفوذ و رواج وسایل موجود (مثل  ماشین‌ها، تلفن‌های هوشمند و ساعت‌های هوشمند) به‌سرعت افزایش خواهد یافت و به دسته‌های جدید و روبه‌رشدی مانند پوشاک، لوازم خانگی، وسایل پزشکی، کفش و… می‌رسد.

محرابیان با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های شرکت جی‌اس‌اس در تولید محصولات نوآورانه جذاب، نیروی انسانی متخصص و ماندگار ترازاول است، متاسفانه به‌دلیل شرایط اقتصادی موجود و عدم تراز دریافتی نیروی متخصص در این حوزه نسبت به پرداخت‌های خارج از مرزهای کشورمان خیلی از این نیروها در حال مهاجرت هستند و شاهد کاهش شدید منابع انسانی کارآمد در حوزه جذب همکاران و انباشت نیروهای انسانی غیرمتخصص در سطح کشور هستیم.

با این همه نمی‌توان متوقف ماند. شرکت‌ها برای بالا بردن سطح تخصص نیروهای خود همواره باید آموزش منظم را در دستور کار خود داشته باشند. این موضوع در شرکت جی‌اس‌اس هم به‌طور جدی دنبال می‌شود.

محرابیان در این‌باره می‌گوید: «سعی کرده‌ایم سه فاکتور انسانیت، تخصص و وفاداری را در نیروهایمان داشته باشیم. برای به‌روز بودن آنها، کلاس‌های آموزشی منظم برگزار می‌کنیم. همچنین بعضا متخصصانی را از کشورهای صاحب فناوری دعوت کرده‌ایم تا آموزش‌های لازم را به نیروهایمان بدهند. این موضوع یک اتفاق روتین در مجموعه ترازاول دنیاست».

البته افزایش وحشتناک نرخ ارز که طی دو سال اخیر رقم خورد و قیمت آن را حداقل سه‌برابر گران‌تر کرد و همچنین موانع بازدارنده سیاسی ناشی از تحریم‌ها باعث ایجاد محدودیت‌هایی در دعوت از متخصصان خارجی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی شده است.

معاون برنامه‌ریزی و استراتژی شرکت می‌گوید: «مسائل اقتصادی و تغییر نرخ ارز باعث شد تا هزینه‌های دعوت از متخصصان خارجی چهار، پنج برابر رشد کند و همزمانی آن با افزایش تحریم‌ها، فرایند آموزش را با سختی‌هایی مواجه کرده است. با این حال نباید هیچ‌وقت آموزش و یادگیری از دستور کار خارج شود، چون لازمه رسیدن به تولیدات نوآورانه و کاربردی، تخصص به‌روز است.»

قابلیت‌های دستگاه‌های vtm شرکت جی‌اس‌اس
مکانیسم و عملکرد تمامی دستگاه‌های VTM تقریبا مشابه یکدیگر است، اما برند EDGE ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که از جمله آنها می‌توان به افتتاح حساب، صدور و دریافت چک، اسکن پاسپورت، اسکن اثرانگشت، پرینت صورت‌حساب و بسیاری سرویس‌های دیگر اشاره کرد.


هدف جی‌اس‌اس برای آینده چیست؟


اهداف شرکت جی‌اس‌اس از ابتدای تاسیس تاکنون تغییر نکرده است؛ نوآوری، انجام پروژه‌های خلاقانه ملی و عرضه راهکارهای نوین مبتنی بر فناوری اطلاعات در کشورمان به سایر کشورها مهم‌ترین اهدافی است که مدیران شرکت بر آن تاکید دارند.

محرابیان می‌گوید: «تمام تلاش ما این است که محصولی کاربردی و نوآورانه تولید کنیم تا شرایط راحت‌تری برای زندگی مدرن امروزی فراهم شود. نگاه شرکت به نسل آینده (Z Generation) و حضور در عرصه‌هایی که شاید برای نسل کنونی چندان ملموس نباشد، مانند هوش مصنوعی، هم نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی‌های شرکت جی‌اس‌اس در راستای نوآوری تدوین شده است.»

محرابیان با بیان اینکه شکست در قاموس شرکت جی‌اس‌اس نمی‌گنجد، تاکید می‌کند: «ما 100 درصد خصوصی هستیم؛ بنابراین باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که انرژی متخصصان‌مان صرف کارهای بیهوده نشود و پروژه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به بهترین شکل به نتیجه برسد تا افتخار پیروزی‌ها شوق و شعف همکاران‌مان را برای نوآوری‌های آینده بیشتر کند.

رعایت این موارد است که ما را از سایر شرکت‌ها متمایز می‌کند. نوآوری فناورانه بر بستر انسانیت، تخصص، وفاداری و صبوری باعث آن شده است که از ابتدای تاسیس شرکت تاکنون تمامی پروژه‌های شرکت کاملا باموفقیت طراحی، تولید و پیاده‌سازی شوند و مفتخریم که توانسته‌ایم سهمی در ارتقا و رشد صنعت بانکداری کشورمان در مقابل غول‌های جهانی این حوزه داشته باشیم.» حسن ختام صحبت‌های محرابیان درباره نوآوری سخنی از استیو جابز بود با این مضمون؛ «نوآور بودن مرزی است برای اینکه پیشرو باشیم، نه دنباله‌رو».

نویسنده: یزدان مرادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.