راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون فروش هلدینگ جی‌اس‌اس خبر داد / سرمایه‌گذاری هفت میلیون یورویی GSS در فناوری هوش مصنوعی

علیرضا نوبخت ضمن بیان کاربردهای هوش مصنوعی در بانکداری، برنامه‌های آینده هلدینگ جی‌اس‌اس در زمینه هوش مصنوعی را تشریح کرد.

طبق توضیحات علیرضا نوبخت معاون فروش هلدینگ جی‌اس‌اس، از آنجائی که این شرکت همواره با شعار نوآوری و تمرکز در ارائه جدیدترین دستاوردها در صنعت بانکی و صنعت IT در جهت تحقق اهداف خود تلاش می‌کند، گامی بلند در تلفیق فناوری هوش مصنوعی و صنعت بانکی برداشته است.

نوبخت در این گفت‌وگو اشاره کرد: «با بهره‌برداری از تکنولوژی هوش مصنوعی و ترکیب ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دانش با انواع سرویس‌های بانکی، ارائه خدمات متنوع و آسان به مشتریان فراهم خواهد شد و تمایل و رغبت کسب‌وکارهای مالی در ارایه آسان خدمت، بیش از پیش فراگیر می‌شود.»

او اشاره کرد: «در شرایط کنونی که رقابت تنگاتنگ و یکنواخت در ارتقای خدمات بانکی به مشتریان، فضای این بخش از صنعت بانکی را محدود کرده است، یک جهش و تغییر رویکرد در فضای حاکم، دروازه‌های تعاملات بخش‌های مختلف صنعت IT و کسب‌وکارهای مالی را فتح خواهد کرد.»

نوبخت گفت: «استفاده از هوش مصنوعی، صنعت بانکداری را در مقیاس جهانی، بیش از هر صنعت دیگری تحت تأثیر قرار داده است. بانک‌ها و سازمان‌هایی که در صنعت بانکداری فعال هستند، به طور فزاینده‌ای برای تثبیت جایگاه و توسعه بازار به استفاده از هوش مصنوعی در تمامی لایه‌های عملیاتی خود روی آورده‌اند.»

به گفته نوبخت، رویکردهای متعددی در حوزه استفاده از هوش مصنوعی و صنعت بانکداری، جهت بالا بردن سطح بررسی و نتایج دقیق و تکنیک‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها در صنعت بانکی ارایه می‌شود و سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، بیشترین موفقیت را در ارایه نمونه‌های اولیه اجرای موفقیت‌آمیز کسب کرده‌اند که می‌توان به سیستم ارزیابی عملکرد منطبق با این دانش اشاره کرد.

او گفت :«این مجموعه از سیستم‌ها به منظور توسعه توانایی هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری، (Machine Learning) از پوسته شبکه عصبی (Neural Networks) استفاده می‌کنند.»

نوبخت همچنین توضیح داد: «در فرایند استفاده از فناوری هوش مصنوعی، ارائه انواع سرویس‌های بانکی در کنار طیف وسیع خدمات موردنیاز جامعه نیز فراهم خواهد شد. او تشریح کرد: «همچنین طبق آمارهای به دست آمده، اکثر بانک‌های بزرگ در سرتاسر دنیا، در حال انتقال قوانین مبتنی بر سیستم‌های نرم‌افزاری به سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند. سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، از الگوریتم‌های ضدپولشویی قوی‌تر و هوشمندانه‌تری استفاده می‌کنند. در طول سال‌های آینده، این سیستم‌ها با توجه به نوآوری‌های مداوم و پیشرفت‌های حوزه هوش مصنوعی، دقیق‌تر و سریع‌تر عمل خواهند کرد.»

معاون فروش هلدینگ جی‌اس‌اس گفت: «واحدهای تحلیل و توسعه بازار این شرکت پس از 16 ماه تلاش، تحقیق و ارزیابی در حوزه‌های مختلف فناوری هوش مصنوعی، طرح قابل دفاع و عملیاتی را به مدیران ارشد مجموعه ارائه کردند که نتیجه آن سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی گسترده در جهت انعقاد چند قرارداد بزرگ با شرکت‌های خارجی و دارای تکنولوژی شد.»

نوبخت توضیح داد: «با بررسی بانک‌های کوچک‌تر در دنیا، می‌توان به وضوح دید که آنها شدیدا تلاش می‌کنند خود را به رقابت با بانک‌های بزرگ برسانند. بانک‌های بزرگ با استفاده از تیم‌های داخلی متخصصین داده‌ها از تکنیک‌های هوش مصنوعی برای تحلیل و ارزیابی ریسک، تجزیه‌وتحلیل مالی، مدیریت نمونه کارها، روند تأیید اعتبار و سیستم‌های نوآور استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، بانک‌ها می‌توانند از هوش مصنوعی برای دستیابی به کارایی عملیاتی و تعاملات بهتر با مشتری بهره ببرند.»

به گفته نوبخت، برخی از برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی که بانک‌ها می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، عبارتند از «پیشنهاد‌های دقیق محصولات و بسته‌های بانکی با استفاده از موتورهای پیشنهاد»، «تشخیص تقلب با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین» و «تعامل بهتر مشتری با استفاده از ربات‌های چت».

او افزود: «در نتیجه واضح و مبرهن است که هوش مصنوعی بر صنایع گوناگون تأثیر زیادی می‌گذارد. صنعت بانکداری یکی از پیشگامان این عرصه است. این روند احتمالا در آینده افزایش خواهد یافت و چنین احتمال می‌رود شرکت‌هایی که هوش مصنوعی را به مجموعه خود اضافه کنند، سریع‌تر به اهداف و برنامه‌ریزی خود دست یابند.»

به گفته معاون شرکت جی‌اس‌اس، از آنجائی که بخش عمده‌ای از پروژه‌های جاری و در دست اجرای این مجموعه علاوه بر صنعت بانکداری، مشتریان غیر بانکی و نهادهای دولتی نیز هستند، سرویس‌ها و خدمات فزاینده‌ای به منظور سهولت در چرخه این فعالیت‌ها، توسط فناوری هوش مصنوعی پیاده‌سازی و ارائه شده است.

نوبخت گفت: «کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی آشنایی و انتقال دانش و فناوری هوش مصنوعی و جایگاه این تکنولوژی در ایران و جهان توسط واحد آموزش این شرکت در حال تدوین و مستندسازی است تا امکان شرکت و بهره‌برداری در این دوره‌ها برای دوستان و علاقه‌مندان فراهم شود.»

او افزود: «این شرکت با فراخوان عمومی از تمامی استارت‌آپ‌های موجود در حوزه هوش مصنوعی یا در حال شکل‌گیری، به دنبال سرمایه‌گذاری داخلی گسترده جهت توسعه بیشتر و استفاده جامع‌تر از داده‌ها و تلفیق صنایع گوناگون با صنعت بانکداری است.»

او همچنین توضیح داد: «فاز اول پیاده‌سازی این پروژه چندمنظوره طی ماه آینده در ایران عملیاتی و به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین فازهای بعدی این طرح بر اساس اولویت‌های اعلام شده از سوی نهادهای مختلف و ذی‌ربط در دستور کار قرار گرفته است که گزارش و روند اجرای آن متعاقبا به سمع و نظر دوست‌داران و فعالان این حوزه خواهد رسید.»

منبع: روابط عمومی شرکت جی‌اس‌اس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.