راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامان قطبی: در دنیا تسویه مالی بانک حداقل 48 ساعت است

سامان قطبی، مدیرعامل شرکت شاپرک، در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان اینکه کماکان انتقال پول از طریق کارت به کارت صورت می‌گیرد و ابزارش در خارج از شعب شبکه بانکی دستگاه‌های خودپرداز (ATM) است گفت: عمده‌ تراکنش‌هایی که در خرید صورت می‌گیرد (به غیر از موارد خاص) در دنیا بعد از 48 ساعت تسویه می‌شود. لیکن بر اساس رویه ابلاغی بانک مرکزی در شاپرک طی مدت دو تا چند ساعت صورت خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: وقتی در فروشگاه خریدی را انجام می‌دهیم به خریدار رسیدی داده می شود و همان لحظه از حسابش پول کسر می‌شود و یک رسید نیز به فروشنده ارائه می‌شود عمده‌ تراکنش‌هایی که در خرید صورت می‌گیرد بر اساس رویه ابلاغی بانک مرکزی در شاپرک طی مدت دو تا چند ساعت تسویه می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در دنیا نمونه‌ای از طرح شاپرک اجرایی شده یا نه؟ گفت: شبکه پرداخت در بیشتر کشور های دنیا بصورت متمرکز توسط نهادی مشابه شاپرک مدیریت می شود لیکن مدل اجرائی شاپرک بر اساس قوانین حاکم بر کشور و تجارب چند ساله شبکه بانکی در این خصوص طراحی و پیاده سازی شده است.

وی افزود: به عنوان مثال روند اجرائی تسویه مالی بانک مربوطه با فروشندگان بطور معمول حداقل 48 ساعت است که در طرح شاپرک فعلا در بازه زمانی دو تا چند ساعت عملیاتی شده است؛ به عنوان مثال اگر خریدی در ساعت 7:30 صبح صورت گرفته باشد پول به حساب فروشگاه حدودا دو ساعت بعد از آن واریز میشود ولی اگر در ساعت هشت و نیم شب این تراکنش صورت بگیرد فردا صبح واریز پول به حساب فروشنده انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت شاپرک با بیان اینکه در ماه‌های گذشته و درروزهای پرترافیک شبکه بامشکل مواجه می‌شد اظهار کرد: به همین دلیل اصلاحاتی درروش اجرائی (فارغ از اتصال از طریق شاپرک یا از طریق بانک) بایدانجام می‌گرفت تا خدمت رسانی به دارندگان درمقاطع پرترافیک موجب کندی نشود و بدین ترتیب تسویه با پذیرندگان چه از طریق شاپرک و یا به روش قبل تنها تغییری که انجام شده این است که طی چند ساعت صورت می گیرد.

وی ادامه داد: بدین ترتیب و پس از انجام تراکنش، دستگاه رسید را صادر کرده و خرید انجام می‌شود و فروش‌های صورت گرفته تجمیع وبه حساب فروشنده واریزمی‌شود.

قطبی تصریح کرد: این امر تنها درپایانه‌های فروشگاهی (pos) و درگاه‌های فروش است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.