راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از بلاکچین تا تحقق یک رویا

سید ولی الله فاطمی، مدیرعامل ققنوس / آن روز که در زمستان سال 96 با جمعی از باهوش‌ترین جوانان این مرز و بوم نیت کردیم که در حوزه اقتصاد هوشمند با تکیه بر فناوری نوظهور دفترکل توزیع شده (DLT)، که در میان عامه مردم بیشتر با ادبیات بلاکچین ظهور و بروز یافته است، و در قالب یک کنسرسیوم فناورانه خدمتی به مردم عزیز میهن اسلامی‌مان کنیم، شاید حتی تصور نمی‌کردیم محصول این تلاش‌ها در اندک زمانی آنقدر اهمیت پیدا کند که در معرض نظر مهم‌ترین ارکان اقتصادی کشور قرار گیرد.

اکنون که نزدیک به دو سال از تشکیل کنسرسیوم و 10 ماه از تشکیل شرکت «ققنوس» می‌گذرد، به عنوان یک خدمتگزار خداوند را شکر می‌کنم که اتفاقات خوبی برای کشور دوست داشتنی‌مان رقم خورده و لازم می‌دانم گزارشی از این اتفاقات خوب به عموم مردم ارائه دهم.

  1. در زیست بوم فناوری کشور، شاید تشکیل شرکتی فناورانه با حضورموثر، و نه تشریفاتی، پنج هلدینگ شاخص فناوری اطلاعات و ارتباطات با تخصص خاص بانکی و پرداخت بی‌نظیر باشد.
    هلدینگ‌های سداد (به نمایندگی از بانک ملی)، بهسازان ملت (به نمایندگی از بانک ملت)، داده‌پردازی پارسیان (به نمایندگی از بانک پارسیان)، فناپ (به نمایندگی از بانک پاسارگاد) و تکوست (هلدینگ توسن) که حجم بالایی از تراکنش‌های امروز کشور، تحت راهبری این هلدینگ‌ها پردازش می‌شود، علی‌رغم رقابت‌های جدی در صنایع مختلف دست به دست هم داده‌اند تا در حوزه فناوری دفترکل توزیع شده صرفاً در چارچوب ققنوس به ارائه خدمت به مردم عزیزمان بپردازند.
  2. در شرایط سخت اقتصادی کشور و زیر بار تحریم‌های ظالمانه، که بسیاری از فعالان اقتصادی حتی مجموعه‌های دانشی سرمایه‌گذاری خود را محدود به موضوعات سنتی و غیرمولد مانند زمین و ارز کرده‌اند، سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های نوظهور انصافاً در خور تحسین است. مجموعه کنسرسیوم ققنوس با نگاه بلندمدت و ارائه خدمتی متمایز مبتنی بر فناوری تشکیل شده و دست‌اندرکاران آن با نگاهی بلند دل در گروی یک تحول پایدار، و نه بهبود محدود دارند.
  3. گلایه درست بسیاری از اقتصاددانان در خصوص سیل نقدینگی در بازارهای مختلف و آوار شدن آن، وقتی از یک سو ابزاری برای سرمایه‌گذاری خرد تمهید نشده باشد و از سوی دیگر دارایی‌های سرشار و غیر مولد بانک‌ها و مجموعه‌های عظیم اقتصادی عرضه نشود، به نتیجه مناسبی منجر نخواهد شد.
    ققنوس نیت کرده تا با توکنایز کردن دارایی‌ها و به عبارتی دیجیتال کردن آنها، امکان سرمایه‌گذاری خرد در این توکن‌ها و تبادل آنها با هم را برای عامه مردم فراهم آورد. ارائه این رویکرد تحولی مبتنی بر فناوری نوظهور توسط مجموعه‌ای دانش‌بنیان و منطبق بر مبانی اقتصاد مقاومتی، می‌تواند ابزاری کارآمد برای اقتصاد کشوری باشد که شعار وزیر اقتصاد آن به درستی «اقتصاد هوشمند» است. در مراحل بعدی همه دارایی‌ها از زعفران و زیره گرفته تا سکه طلا و حتی برند و وقت اشخاص می‌تواند توکنایز شده و به راحتی قابل تبادل شود.
  4. در اقتصاد هوشمند علاوه بر توکنایز یا دیجیتال کردن دارایی‌ها که ققنوس مدعی پیشگامی در آن است، هویت دیجیتال یک زیرساخت اساسی است. برای همه پلتفرم‌های دوسویه از اسنپ و تپسی گرفته تا دیوار و دیجی‌کالا، شناخت افرادی که بر روی هر دو سوی این پلتفرم‌ها فعال هستند، هم برای نهادهای نظارتی و هم برای استفاده‌کنندگان از این نوع پلتفرم‌ها، بسیار حیاتی است.
    ققنوس به پشتوانه سال‌ها فعالیت پدیدآورندگانش در این حوزه و با یک معماری فناورانه غیرمتمرکز روش قابل اعتمادی را برای به اشتراک‌گذاری احراز هویت، و نه استعلام از نهادها، پیشنهاد کرده است.

خداوند را بسیار سپاسگزارم که این توفیق را داد تا در کنار همراهان عزیزم و با پشتیبانی ویژه پدیدآورندگان ققنوس، قدمی برای اعتلای کشور و هموطنان برداریم. ارائه‌های ممتد همراهان ما در ققنوس در بسیاری از نهادهای خصوصی، دولتی و حاکمیتی و انتشار سپیدنامه شبکه ققنوس باعث شد به جز متخصصان این حوزه، نهادهای رگولاتوری و نظارتی و دست‌اندرکاران اقتصاد کشور نیز با وقت گذاشتن بر روی ارائه‌ها و خواندن خط به خط سپیدنامه و برگزاری حجم زیادی از جلسات کارشناسی با زوایای مختلف فناوری جدید و تاثیرات تحولی آن آشنا شوند.

گرچه هنوز هم نگاه تهدید محوری نسبت به فناوری‌های نوظهور در اندکی از مسئولان امر مشاهده می‌شود؛ اما قاطبه دلسوزان کشور با همراهی و همدلیان مقدمات شروع به‌کار این بازار تهاتری جدید را، ولو در حد محدود جهت تست، فراهم خواهند کرد. با شناخت بیشتر این فناوری جدید در قالب یک محیط تست و تمهید تدابیری برای برخی مخاطرات احتمالی، استفاده از مزایای این فناوری جدید به صورت گسترده در اختیار مردم عزیزمان قرار خواهد گرفت؛ ان شاء الله.

همیشه در پی موفقیت قهرمانان و دانشمندان هسته‌ای، موشکی و حوزه نانو در حسرت موفقیت متمایزی در عرصه نظام پولی و مالی برای کمک به موفقیت ایران عزیزمان بودم. این احساس با ظهور فناوری دفترکل توزیع شده، و به ویژه بلاکچین، بسیار تقویت و به یک رویای صادق نزدیک شد.

به امید خداوند اطمینان دارم که با این فناوری، نظام پولی و مالی نیز می‌تواند لوح افتخار و عنوان قهرمانی را برای رهایی اقتصاد ایران از سلطه دلار و در جنگ اقتصادی با استکبار جهانی دریافت کند.

در این جنگ چند لایه اقتصادی، وظیفه بخش خصوصی کمک صادقانه به بانک مرکزی است، به ویژه در زمینه‌هایی که به دلیل تحریم امکان استفاده از فناوری‌های نوین برای دولت مهیا نیست. معتقدم بخش خصوصی وظیفه دارد در چارچوب فرماندهی بانک مرکزی، برنامه‌های سیاست‌گذار و رگولاتور را برای نجات اقتصاد کشور عملیاتی کند.

نیک به یاد دارم که در زمان نوشتن سپیدنامه شبکه ققنوس، تهدید آقای ترامپ مبنی بر تحریم متخصصان حوزه بلاکچینی که در کشور ایران محصولات و خدمات خود را ارائه دهند، باعث نشد همراهان ما قدمی به عقب بکشند و البته هیچ موقع هم انتظار نداشتند که نهادهای رگولاتوری یا نظارتی در داخل خود کشور نگاه تهدید به این فناوری‌های نوظهور داشته باشند.

شهادت می‌دهم به یاری خداوند بسیاری از جوانان متخصص ما در زمان کنونی، که به هیچ وجه نباید از دستش داد، در نزدیکی به لبه فناوری دفترکل توزیع شده پیشتاز در جهان هستند و ان شاء الله با حمایت مردم و مسئولان این پیشتازی، قبل از دیر شدن و از دست دادن فرصت، در سفره مردم ظهور و بروز اقتصادی پیدا کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.