راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اتصال هویت دیجیتال و کیوآرکد داینامیک، چهره جامعه را دگرگون خواهد کرد

حامد اکبری، پژوهشگر سیاست‌گذاری دولت الکترونیک و فضای مجازی / با پیشرفت‌های فناورانه در دهه اخیر و کوچ لایه‌های مختلف خدمات به بستر فضای مجازی، تغییرات بنیادین در سبک زندگی و خدمات‌رسانی جامعه پدید آمده است. می‌توان به جرات گفت کمتر موضوعی را می‌توان سراغ گرفت که یا در این سونامی دیجیتالیزه و اینترنت محور شدن گرفتار نشده باشد و یا دست کم به دنبال تکمیل زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های حضور در فضای مجازی نباشد.

نگارنده بر این باور است که دو موضوع و فناوری خاص و نوپدیدار، الباقی موانع برای همه‌گیر شدن حضور در فضا را مرتفع و در یک تجربه تاریخی چهره جامعه را دگرگون خواهد کرد.

این دو فناوری که عبارت است از «احراز هویت دیجیتال» و «کیوآرکد پویا (داینامیک)»، دو وجه مهم باقیمانده از موانع حضور در فضای مجازی را در کل رفع خواهد کرد. هویت دیجیتال، اتکاپذیری و احراز هویت و پیشینه اشخاص حقیقی (e-kyc) و اشخاص حقوقی (e-kyb) را برای ایجاد ظرفیت برای پیچیده‌ترین و امنیتی‌ترین خدمات بر بستر وب میسر خواهد کرد.

QRCode Dynamic یا کیوآرکد پویا هرگونه مانعی برای تعامل اشیاء و اماکن با اینترنت را مرتفع خواهد کرد. نفوذ و همه گیر شدن هویت دیجیتال و مکانیسم احراز آنها و همچنین، کیوآرکد داینامیک برای هویت‌دهی و اتصال به اشیاء و اماکن و هم ارکان (چیزها) را در یک شبکه قابل تعامل، ردگیری و کنترل خواهد کرد و این ظرفیت عملا هیچ خدمتی را باقی نخواهد گذاشت که نتوان بر بستر فضای مجازی ارائه کرد.

هویت دیجیتال یا UID (Uniqe Identity) هویت و فعالیت اشخاص حقیقی را در فضای مجازی نمایندگی می‌کند و احراز هویت دیجیتال، امکان شناخت و ارتباط با افراد حقیقی برای سایر نقش‌آفرینان در فضای دیجیتال را مقدور می‌سازد.

فناوری کیوآرکد داینامیک عبارت از رمزینه دو بعدی که بر خلاف مدل کلاسیک آن، که یک کیوآرکد ثابت و غیرقابل تغییر بوده، به یک پنل مدیریت پذیر متصل است و در هر لحظه می‌توان محتوای پشت آن را تغییر داد و هر فایل صوتی، تصویری، متنی و یا هر لینکی را به آن متصل کرد.

این فناوری باعث می‌شود که با اختصاص دادن کیوآرکدهای داینامیک به اماکن، اشیاء یا دارایی‌ها و اتصال محتوای پشت آن به فضای تعاملی بر بستر وب، مثلاً یک فروشگاه و یا سایت مرتبط تعاملی برای خدمات‌دهی آن مکان و یا هر محتوای دیگر، رابطه بین نقش‌آفرینان در فضای دیجیتال، اشیاء و اماکن دارای کیوآرکدهای داینامیک به صورت لحظه‌ای و دائمی برقرار شود.

حال قابل تصور است در صورتی که هر فرد دقیقی یا حقوقی دارای هویت دیجیتال و هر شی یا مکان دارای قابلیت اتصال تعاملی بر بستر فضای مجازی باشد، همه جور خدمات به همه افراد در پیچیده‌ترین حالت آن هم قابل تعریف و ارائه است.

مدعای اصلی نگارنده این است که توسعه و فراگیر شدن هویت دیجیتال UID و کیوآرکد داینامیک که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان به تازگی ایجاد و راه‌اندازی شده، در یک سال آینده چهره خدمات الکترونیک و نفوذ آن در جامعه و تنوع خدمات را کاملاً دگرگون خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.