راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جذب سرمایه 12/9 میلیارد دلاری علی‌بابا در بزرگترین عرضه اولیه سهام این شرکت در هنگ‌کنگ

در بزرگترین عرضه اولیه سهام سال غول تجارت الکترونیکی چینی یعنی علی‌بابا قرار است 12/9 میلیارد دلار در فهرست عمومی هنگ‌کنگ به دست آورد و بازار مالی شهری را که درگیر ناآرامی‌های سیاسی و رکود اقتصادی شده، بهبود بخشد.

آغاز به کار علی‌بابا در بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ، درواقع فهرست ثانویه برای علی‌بابا به حساب می‌آید و اولین فهرست این غول چینی مربوط به سال 2014 و در بورس اوراق بهادار نیویورک است که توانست با جذب 25 میلیارد دلار، بزرگترین IPO تاریخ را رقم بزند.

به گفته علی‌بابا، هر یک از سهام این شرکت با قیمت 176 دلار هنگ‌کنگ (معادل 22/50 دلار) قیمت‌گذاری کرده است که نسبت به قیمت بسته‌شده سهامش در بورس اوراق بهادار نیویورک، یک تخفیف 2/9 درصدی شامل حالش شده است.

این قیمت بدان معنا است که علی‌بابا حداقل می‌تواند 11/3 میلیارد دلار به دست آورد و در صورتی که گرین‌شو آپشن را هم در نظر بگیرد این مبلغ می‌تواند به 12/9 میلیادر دلار نیز برسد و باتوجه به تقاضاهای بسیاری هم که برای سهام علی‌بابا وجود داشت، احتمال جذب این مقدار سرمایه چندان نامحتمل هم نیست.

این IPO که برای 26 نوامبر برنامه‌ریزی شده است، می‌تواند ثروت علی‌بابا را به 44 میلیارد دلار برساند که به گفته بلومبرگ چنین ثروتی به مراتب خیلی بیشتر از هر شرکت اینترنتی دیگر و دو برابر شرکت رقیبش یعنی تنسنت است. این عرضه اولیه بزرگترین عرضه اولیه تا به امروز در سال 2019 است و بسیار بزرگتر از عرضه اولیه 8/1 میلیارد دلاری اوبر در نیویورک و عرضه اولیه 5 میلیارد دلاری AB InBev در هنگ‌کنگ به حساب می‌آید.

البته باید گفت فهرست علی‌بابا به شدت تحت تاثیر شرکت ملی نفت عربستان، سعودی آرامکو خواهد بود که در ماه دسامبر در بورس اوراق بهادار ریاض قرار خواهد گرفت و قصد دارد 25/6 میلیارد دلار جذب کند و این اتفاق می‌تواند رکورد بزرگترین IPO تاریخ را از علی‌بابا بگیرد.

باتوجه به اینکه این شهر بعد از 5 ماه اعتراضات ضددولتی دچار رکود شده است بنابراین عرضه سهام علی‌بابا می‌تواند بازار مالی هنگ‌کنگ را بهبود بخشد و باتوجه به ادامه جنگ تجاری آمریکا و چین، دولت چین از شرکت‌ها خواست تا عرضه اولیه خودشان را در همین کشور انجام دهند و در نتیجه فهرست علی‌بابا می‌تواند به ثبات بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ کمک کند.

در یازدهمین سالگرد «سینگل دی»، که بزرگترین رویداد خرید در دنیا محسوب می‌شود، علی‌بابا توانست رکورد 38/4 میلیارد دلاری در ارزش کالای ناخالص (GMV) را طی 24 ساعت به دست آورد. باید گفت که سینگل دی رویدادی بسیار بزرگتر از دیگ روزهای تجارت الکترونیکی در ایالات متحده است و علی‌بابا توانست امسال فروش دوبرابری نسبت به جمعه سیاه سال گذشته آمریکا، سایبر ماندی و آمازون پرایم دی داشته باشد.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.