راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیشترین قربانیان جرائم اینترنتی در کدام کشور زندگی می‌کنند؟ / سالمندان بیشترین سهم را در میان قربانیان جرایم اینترنتی دارند

هفته‌های گذشته اخباری متعددی منتشر شد مبنی بر اینکه سرقت از کارت‌های بانکی یا کلاهبرداری به شیوه‌های مختلف انجام گرفته است. رئیس پلیس فتای تهران نیز در این زمینه گفته بود که موضوع هک حساب‌های بانکی نیست، بلکه برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های مربوط به کلاهبرداری از طریق کارت‌های بانکی انجام گرفته است. اما پیام‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می شود موید این است که آمار فیشینگ افزایش یافته؛ در این میان شاید خیلی‌ها به دلیل فرصت و هزینه، از پیگیری شکایت خود سرباز می‌زنند و اگر آنها را هم به آمار موجود اضافه کنیم احتمالا با عدد قابل توجهی مواجه شویم. اتفاقا همین موضوع هم خوشایند کلاهبرداران است و آنها را ترغیب می‌کند مبالغ کم را از حساب‌های متعدد برداشت کنند.

ببینید: معرفی برخی ترفندهای جدید که کلاهبرداران فیشینگ با استفاده از آنها در کمین شما هستند

در این گزارش آمارهایی از فیشینگ ارائه می‌دهیم؛ شاید برایتان جالب باشد بدانید که فیشینگ با سن شما رابطه مستقیم دارد. صنعت پرداخت بهترین دام برای فیشینگ است. دامنه‌های HTTPS امنیت بیشتری دارد تا SSL و آمریکا کانون قربانیان جرائم اینترنتی است.

فیشینگ در پرداخت

طبق گزارشات به دست آمده از گروه عملیاتی ضد فیشینگ (APWG) بیش از ۳۸ درصد از حملات فیشینگ که در سه ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۸ رخ داده، به منظور به دست آوردن اطلاعات پرداختی کاربران صورت گرفته است. هرچند که این آمار نسبت به فیشینگ ۴۲ درصدی صنعت پرداخت در سه ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷ اندکی کاهش یافته است، اما همچنان کلاهبرداران بیشترین سود به دست آمده‌ خود را از این طریق تامین می‌کنند.

آمار فیشینگ

گزارشات منتشر شده از بخش جرایم اینترنتی اف‌بی‌آی حاکی از این موضوع است که آمریکا در میان سایر کشورهای جهان بیشترین تعداد قربانیان جرایم اینترنتی را دارد. در این بین ایالت کالیفرنیا که بیشترین جمعیت را در میان دیگر ایالات داشته و ۱۲ درصد از جمعیت کل آمریکا را در خود جای داده است، ۱۵ درصد از سهم کل قربانیان این کشور را شامل می‌شود.

سن قربانیان فیشینگ

طبق گزارشات بخش جرایم اینترنتی اف‌بی‌آی، سالمندان بیشترین سهم را در میان قربانیان جرایم اینترنتی دارند. حدود یک سوم (۳۱ درصد) از خسارات مالی گزارش شده در سال ۲۰۱۷ مربوط به افراد ۶۰ سال به بالا بود. البته لازم به ذکر است که این آمار براساس شکایات صورت گرفته تهیه شده و در برخی شکایت‌ها سن شاکی ذکر نمی‌شود. در همین راستا افراد زیر بیست سال تنها ۱ درصد از قربانیان و افراد بین ۲۰ تا ۲۹ سال ۶ درصد از قربانیان مالی فیشینگ را تشکیل می‌دهند.

سایت های فیشینگ

در طی دو سال گذشته یک تغییر عمده در نوع وب‌سایت‌هایی که فیشرها از آن استفاده می‌کنند، به وجود آمده است. کاربران اینترنت به مرور زمان آموخته‌اند که دامنه‌های HTTPS امنیت بیشتری را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورند. بنا به گزارشات ارائه شده توسط فیش‌لبز (Phishlabs) در سال ۲۰۱۶ تنها ۳ درصد از سایت‌های فیشینگ توسط پروتکل‌های HTTPS محافظت شدند. این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۲۳/۵ درصد افزایش یافت. در سال میلادی اخیر نیز حدود ۴۹/۴ درصد از کلاهبرداری‌های فیشینگ توسط این پروتکل‌ها نافرجام ماندند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.