راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا در اغتشاشات اخیر بیش از همه، بانک‌ها مورد حمله قرار گرفتند؟

پس از افزایش قیمت بنزین، در چندروز گذشته اعتراض‌هایی صورت گرفت. در این میان بانک‌ها نسبت به دیگر اموال، آسیب بیشتری دیده‌اند. در این گزارش، تصاویری از بانک‌ها و خودپردازهایی که تخریب شده‌اند، آورده شده است.

3 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    تیتر این خبر، یک سوال است در حالی که کلا پاسخ یا تحلیلی برای آن نوشته نشده است!!

    1. رضا قربانی می‌گوید

      حق با شماست. واقعیت این است که مطالب زیادی نوشتیم و پاک کردیم و دست به انتشار نزدیم. این روزها حساسیت‌ها و سوتفاهم‌ها چنان بالا گرفته است که هر صحبتی فقط سوتفاهم‌ها را بیشتر می‌کند. متاسفانه کمتر کسی تحمل شنیدن دارد چه برسد به نقد و انتقاد.
      این سوال ولی سوال مهمی است. به راستی چرا در این آشوب‌ها بانک‌ها این همه آسیب دیدند؟ همکاران من در یکی از متن‌ها نوشته بودند چرا در آشوب‌های اخیر مردم به بانک‌ها آسیب زدند؟ این جمله برای من خیلی ترسناک بود!
      آیا مردم به بانک‌ها آسیب زدند؟ روایت رسمی این است که بگوییم کسانی که به هر چیزی آسیب زدند مردم نبودند. سوال این است پس چه کسانی بودند؟ هویت خیلی از افراد برای ما روشن نیست. ریشه و خواسته‌های آنها هم شفاف نیست. چیزی که واقعیت دارد این است که بخش زیادی از شعبه‌ها آسیب دیدند ولی چیزی که روشن نیست این است که چه کسانی به این دارایی‌ها آسیب زدند.
      سوال مهم‌تر این است که واقعا چرا؟ چه مردم باشند چه کسانی که آموزش دیده‌اند و به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند چرا بانک‌ها را ویران کردند؟ آسیب زدن به بانک‌ها چه هدفی را دنبال می‌کند؟ نکته مهم این است که بانک‌ها در همه جای جهان موجودات دوست داشتنی نیستند و حتی در شلوغی‌های هنگ‌کنگ هم بانک‌ها از آسیب‌ها در امان نماندند. پس موضوع نباید چندان عجیب باشد و به نظر می‌رسد بانک‌ها در کنار بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها بخشی از حاکمیت قلمداد می‌شوند.
      ولی آیا در واقعیت چنین است؟ آیا بانک‌ها بخشی از حاکمیت هستند؟ این موضوع احتمالا تا حدودی درست است. به نظرم آسیب‌هایی که به بانک‌ها وارد شده موضوعات بسیار بسیار مهمی هستند.
      متاسفانه این روزها تمرکز بر میزان خسارت‌ها است در حالی که موضوع مهم‌تر نسبت به خسارت‌ها چرایی ماجرا است.
      به نظرم این سوال مهمی است و باید به آن پرداخت.

      1. ناشناس می‌گوید

        آقای قربانی چرا کم کار شدید؟ قبلا بیشتر می نوشتيد
        ما قلم شما رو دوست داریم.
        لطفا بیشتر بنویسین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.