راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرپرست ماشین‌های بانکی شرکت توسن‌تکنو عنوان کرد / مردم همچنان به اسکناس نیاز دارند

رضا امیرزاده / ماشین‌های بانکی با سیستم فعلی تا چند سال دیگر جوابگوی نیازمندی‌های جامعه هستند و آیا در حال حاضر می‌توان این ماشین‌ها را جوابگوی همه نیازها و مقرون به صرفه دانست؟ این سؤالی بود که میثم هاشمی، سرپرست ماشین‌های بانکی شرکت توسن‌تکنو در آغاز کارگاه «راهکار نرم‌افزار ماشین‌های بانکی» مطرح کرد و در ادامه با ارائه آمار و راهکارهایی که در این حوزه وجود دارد، به آن پاسخ داد.

به گزارش «راه پرداخت»، میثم هاشمی، سرپرست ماشین‌های بانکی توسن‌تکنو در کارگاه راهکار نرم‌افزار ماشین‌های بانکی با اشاره به اینکه در دنیا بیش از سه میلیون خودپرداز در حال فعالیت هستند، گفت: «دو میلیون و ۵۰۰ هزار عدد از این دستگاه‌ها در اختیار بانک‌ها قرار دارد و ۵۰۰ هزار دستگاه در اختیار شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات خودپرداز (‌‌IAD) است.»

به گفته هاشمی در ایران بیش از ۶۰ هزار دستگاه خودپرداز فعال داریم و این یعنی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر حدود ۷۰ دستگاه فعال وجود دارد.

او با اشاره به این موضوع که IAD‌ها، شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات خودپرداز مؤسسه غیرمالی هستند که مالکیت و مسئولیت خودپرداز را برعهده دارند، افزود: «شرکت NCR که یکی از بزرگ‌ترین IAD‌ها در آمریکاست و از تولیدکنندگان بزرگ خودپرداز به شمار می‌آید، در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه را در سراسر جهان مدیریت می‌کند. دیگر شرکت آمریکایی با نام payment alliance international در آمریکا مدیریت ۷۰ هزار دستگاه را برعهده دارد که به تنهایی از تعداد کل دستگاه‌های فعال در ایران بیشتر است. در ایران نیز شرکت «مانی‌تک» با مدیریت بیش از ۱۰ هزار دستگاه بزرگ‌ترین شرکت IAD کشور محسوب می‌شود.»

سرپرست ماشین‌های بانکی شرکت توسن‌تکنو با عنوان کردن این موضوع که دستگاه‌های خودپرداز برای بانک‌ها زیان‌ده هستند، اضافه کرد: «بانک‌ها در چند سال اخیر به سوی حذف دستگاه‌های خودپردازشان رفته‌اند و تبلیغات گسترده‌ای برای پرداخت‌های بدون پول و کانال‌های دیجیتال کرده‌اند. با همه این موارد نیاز مردم به اسکناس وجود دارد. اینجاست که شرکت‌های IAD می‌توانند برای رفع این خلأ وارد شوند.»

او تأکید کرد که شرکت‌های IAD با مدل کسب‌وکاری کم‌هزینه‌ای که دارند و با قابلیت دریافت کارمزد به ازای ارائه سرویس‌ها به‌ویژه سرویس برداشت وجه می‌توانند در جایی که بانک‌ها شکست‌ خورده‌اند، موفق باشند.

براساس گفته‌های سرپرست ماشین‌های بانکی شرکت توسن‌تکنو، عمر نظام بانکی ما به 20 سال رسیده و خودپردازها و نرم‌افزارهای آنها عمدتاً مربوط به 20 سال پیش هستند. هزینه خرید دستگاهی که مورد تأیید شتاب باشد در حال حاضر حدود ۳۵۰ میلیون تومان است. همچنین هزینه نگهداری ماهانه یک خودپرداز ۱۲ میلیون تومان است. درآمد ماهانه یک دستگاه خودپرداز به طور متوسط چهار میلیون تومان است که از بستر کانال کارمزد به دست می‌آید. چالش‌های راهکار ITM توسن‌تکنو هم همین دستگاه‌های قدیمی در شبکه بانکی با قدمت 20ساله است. راهکار ITM با غلبه بر محدودیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موفق شده فناوری روز را روی دستگاه‌های قدیمی پیاده کند.

هاشمی ارائه سرویس‌های موجود بانک، مؤسسه مالی و فین‌تک روی ماشین‌های بانکی، قابلیت ارائه سرویس‌های ارزش افزوده در کنار سرویس‌های بانکی، شخصی‌سازی به تعداد مشتریانی که سیستم‌های سنتی پاسخگوی آن نیست، ارائه سرویس‌های جدید با سرعت بالا و عملیاتی شدن روی تمامی دستگاه‌ها به صورت همزمان و پشتیبانی و نگهداری راحت و کم‌هزینه را از جمله راهکارهایی برشمرد که می‌تواند باعث کاهش هزینه و افزایش درآمد در این حوزه شود.

برداشت وجه نقد، انتقال وجه به کارت و حساب، استعلام و پرداخت قبوض، مشاهده و چاپ موجودی حساب و صورتحساب، خرید شارژ تلفن همراه، پرداخت تسهیلات، عملیات چک صیادی، ارائه سرویس‌های سوم شخص و… ازجمله سرویس‌های راهکار تکنوآی‌تی‌ام است.

هاشمی با تأکید بر اینکه در طراحی رابط کاربری راهکار هم سعی شده بهترین تجربه کاربری برای مشتریان بانک‌ها به وجود آید، افزود: «مشتریان می‌توانند پروفایل کاربری خود را از سایر کانال‌ها مانند اینترنت و موبایل‌بانک به این راهکار اضافه کنند و با اضافه شدن گیمیفیکیشن و امتیاز وفاداری مشتریان خود را ترغیب کنند که از دستگاه‌های خودشان به جای سایر دستگاه‌ها استفاده کنند که این کار باعث افزایش تراکنش و در نتیجه افزایش درآمد می‌شود.»

او در ادامه به توضیح قابلیت‌های مانیتورینگ این راهکار پرداخت و فازهای بعدی توسعه آن را سرویس‌های بانکی، واریز وجه، سرویس‌های کارت ملی هوشمند، سرویس‌های ارزش افزوده و شعبه مجازی روی VTM برشمرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.