راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تازه‌ترین اظهارات رئیس FBI و سازمان خدمات درآمدهای داخلی آمریکا در مورد ارزهای رمزنگاری شده / این تکنولوژی زمینه انجام جرایم جدیدی را فراهم کرده است

کریستوفر ری که ریاست اداره تحقیقات فدرال آمریکا یا همان FBI را به عهده دارد، اعلام کرد که از نظر این سازمان، ارز رمزنگاری شده یک مشکل حقوقی بزرگ است و رفته رفته بزرگ‌تر می‌شود.

او که سه‌شنبه هفته گذشته در کمیته امنیت ملی و مراودات دولتی سنای آمریکا حضور یافته بود، در پاسخ به پرسش سناتور میت رامنی در مورد ارزهای رمزنگاری شده، اجرای قانون و مقابله با تروریسم عنوان کرد:

«ما از منظر تحقیقاتی به موضوع نگاه می‌کنیم. یکی از مواردی که مورد تحقیق قرار داده‌ایم، ابزارهایی است که با استفاده از آن‌ها حتی در دنیای جدید نیز بتوانیم پول را مورد پیگیری قرار دهیم.»

وی در ادامه سخنان خود در مورد تامین مالی تروریسم افزود:

دشمنان ایالات متحده، هر روز آسان‌تر از دیروز به تکنولوژی دست پیدا می‌کنند. نوعی از فناوری که امکان فعالیت ناشناس را فراهم کرده، یکی از همین تکنولوژی‌هاست.

کریستوفر ری

البته موضوع فقط به رمزنگاری خلاصه نمی‌شود؛ ری اشاره کرد که رمزگذاری روی همه جنبه‌های تکنولوژی‌های نوظهور تاثیر داشته و برقراری ارتباط آنی نیز یکی از این جنبه‌هاست.

فرقی نمی‌کند که ارز رمزنگاری شده باشد یا رمزگذاری معمولی روی دستگاه‌ها و پلتفرم‌های پیام‌رسانی؛ کشور و جهان ما به سمتی حرکتی می‌کند که اگر الزامات قانونی مورد نیاز را فراهم نکنیم، پول، مردم، ارتباطات، شواهد و راه‌های درآمدی مورد سوءاستفاده قرار خواهد گرفت.

اداره تحقیقات فدرال آمریکا در سال 2018 اعلام کرد که تقریبا 130 پرونده در حوزه کریپتو را مورد رسیدگی قرار داده است. این پرونده‌ها موضوعات مختلفی از قاچاق انسان گرفته تا باج‌افزار را شامل می‌شوند.

.

سازمان خدمات درآمدهای داخلی آمریکا نیز اعلام کرد: چند جرم سایبری جدید در حوزه کریپتو کشف شده است

بخش رسیدگی به مسائل جنایی سازمان خدمات درآمدهای داخلی آمریکا، پس از برگزاری جلسه با نهادهای مالیاتی چهار کشور مختلف، اعلام کرد که ده‌ها فرار مالیاتی و جرم سایبری احتمالی را شناسایی کرده که به حوزه ارزهای رمزنگاری شده مربوط می‌شوند.

مقاماتی از ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، استرالیا، کانادا و هلند که به نام روسای مشترک اقدام مالیات جهانی شناخته می‌شوند، در کنار یکدیگر به اشتراک‌گذاری داده و ابزار پرداختند و در مورد استراتژی‌های اجرایی مالیاتی صحبت کردند. هدف آن بود که راهکارهای جدیدی برای جلوگیری از پولشویی بین مرزی، فرار مالیاتی و جرایم سایبری پیدا شود.

رایان کرنر یکی از نمایندگان ارشد ویژه دفتر تحقیقات موارد جنایی سازمان خدمات درآمدهای داخلی در لس‌آنجلس است. او در تماسی که با خبرنگاران داشت، عنوان کرد: «واحد رسیدگی به مسائل جنایی سازمان خدمات درآمدهای داخلی در پیدا کردن هویت شخصی که پول را به گردش درآورده و مقصدی که پول به سمت آن حرکت می‌کند، تخصص دارد. اکنون ما ابزارهایی داریم که شش ماه قبل یا یک سال قبل به آن‌ها دسترسی نداشتیم.»

به تازگی ارز دیجیتال به یک ابزار محبوب تبدیل شده و ارزش آن افزایش پیدا کرده، در نتیجه سازمان خدمات درآمدهای داخلی آمریکا تمرکز خود را روی مبارزه با فرار مالیاتی از طریق کریپتوکارنسی معطوف کرده است.

این آژانس طی سال‌های اخیر به شدت در تلاش بوده تا قوانین مالیاتی را به اجرا درآورد و همگام با پیشرفت تکنولوژی، به مقابله با مجرمان بپردازد.

روسای مشترک با انتشار یک بیانیه اعلام کردند:

کلاهبرداری جرم جدیدی نیست؛ ولی پیچیدگی روش‌هایی که خلافکاران از طریق آن‌ها به فرار مالیاتی و  انجام فعالیت‌های مرتبط با جرایم سایبری می‌پردازند، طی سال‌های اخیر بیشتر شده است. نقض داده و نفوذ، ابزارهای جدیدی هستند که مجرمان به وسیله آن‌ها دست به جرایم مالیاتی می‌زنند.

سازمان خدمات درآمدهای داخلی آمریکا در حال مهیا شدن برای موج جدیدی از حسابرسی سایبری است. این آژانس در سال جاری میلادی به بیش از 10 هزار نفر نامه ارسال کرده و به آن‌ها هشدار داده که ممکن است به دلیل دور زدن مالیات از طریق سرمایه‌گذاری مجازی، به پرداخت جریمه محکوم شوند.

طبق اعلام کرنر، سازمان خدمات درآمدهای داخلی آمریکا و شرکای آن، از داده‌های مربوط به فعالیت‌های اجرایی پیشین برای پیدا کردن مجرمان جدید استفاده می‌کند. به کارگیری داده‌های پنج کشور، دیدگاه گسترده‌تری در مورد نحوه اتصال حساب‌ها، پول و افراد به آن‌ها می‌دهد.

کرنر اظهار داشت :«داده بایگانی نمی‌شود، بلکه ما از آن استفاده می‌کنیم.»

سازمان خدمات درآمدهای داخلی آمریکا ماه گذشته یک دستورالعمل را منتشر کرد و به سرمایه‌گذاران ارزهای مجازی و مشاوران مالیاتی آن‌ها اعلام کرد که چگونه باید از دارایی‌هایشان گزارش‌های درآمدی تهیه کنند. بازرسان مالیاتی تمرکز خود را روی سرمایه‌گذاران ارزهای رمزنگاری شده افزایش داده‌اند و در همین راستا، دستورالعمل مذکور از سال 2014 به بعد، برای اولین بار است که منتشر می‌شود.

پیش از انتشار دستورالعمل مذکور، سرمایه‌گذاران ارزهای رمزنگاری شده و مشاوران مالیاتی آن‌ها صرفا از روی برآوردهای تجربی خود نسبت به تهیه گزارش‌های درآمدی و پرداخت مالیات تراکنش‌های ارزهای مجازی اقدام می‌کردند. برخی نیز به کل در گزارش‌های مالیاتی خود به تراکنش‌های رمزارزی اشاره نمی‌کردند.

منبع: کوین‌دسک، بلومبرگ

2 دیدگاه
  1. غلام حسین می‌گوید

    خبر جالب و عجیبی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.