راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اختلال ۴۰ دقیقه‌ای DNS ابرآروان، بسیاری از وب‌سایت‌ها را از دسترس خارج کرد / آیا تنها سرویس‌های ایرانی دچار مشکل می‌شوند؟

ابرآروان روز گذشته سیزدهم آبان ماه با اختلال مواجه و این مساله منجر به از دسترس خارج شدن بسیاری از وب‌سایت‌ها شد. ابرآروان امروز بیانیه‌ای را صادر کرد و آن را برای کسب‌وکارهایی که با آن همکاری می‌کنند ارسال کرد. هدف از انتشار این بیانیه «پوزش خواستن از مشتریان، پاسخ‌گویی و تعهد به قراردادهای جبران خدمات، اعلام شفاف علت‌های بروز این حادثه و بیان دقیق اقدامات ابر آروان در راستای جلوگیری از تکرار این چنین حوادثی» بیان شده است.

به گزارش تیم فنی ابر آروان «دلیل این اختلال یک اشتباه انسانی در فرآیند Deployment نسل جدید مجموعه سرویس‌های امنیت ابری بوده است. وجود یک تداخل در ساختار Configuration Management و Automatic Deployment نسل جدید سرویس امنیت ابری و نسخه‌ی پایدار (فعلی) DNS ابر آروان باعث حذف تنظیمات از روی سرورهای لبه شد.

شبکه ابر آروان از یک ساختار Multi Master – Multi Agent استفاده می‌کند که به‌کمک آن و از طریق یک Distributed Key-Value Store از یکپارچگی تنظیمات در تمام نقاط دنیا اطمینان پیدا می‌کند. حذف تنظیمات دامنه‌ها از روی تمام Masterها موجب Sync بلافاصله‌ی سرورهای لبه و حذف تنظیمات از روی آن‌ها شد، که در نتیجه سرورهای لبه‌ی DNS امکان پاسخ‌گویی به درخواست‌ها را از دست دادند.»

درنهایت ابرآروان برای پاسخگویی این مساله در این بیانیه عنوان کرد: «ابر آروان با بالاترین سقف جبران خدمات (SLA) به میزان ۱۰ برابر مدت زمان قطعی سرویس یعنی معادل ۴۰۰ دقیقه، حساب تمامی مشتریان را متناسب با سطح مصرف سرویس‌شان شارژ می‌کند. این شارژ تا ساعت ۲۴ امشب ۱۳ آبان ۱۳۹۸ به اعتبار حساب مشتریان افزوده خواهد شد.»

این مساله که حدود 40 دقیقه با طول انجامیده بوده با واکنش‌های متعددی در توییتر همراه بود. تعداد زیادی از افرادی که تجربه استفاده از سرویس ابرآروان و یا سرویس خارجی را داشتند به تجربیات خود اشاره کردند. سوال اینجاست که آیا فقط برای سرویس‌های ایرانی چنین مساله‌ای به وجود می‌آید؟ کاربران در توییتر از تجربیات خود در استفاده از سرویس‌های خارجی گفته‌اند که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.