راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چند تولد مانده تا موفقیت بیت‌کوین؟

بیت‌کوین به تازگی تولد یازده سالگی خود را جشن گرفت. همین امر بهانه‌ای شد تا مروری بر دستاوردهای این تکنولوژی داشته باشیم.

فیسبوک 14 سال دارد. توئیتر 13 ساله است و لینکوس بیست و هشتمین سال زندگی خود را می‌گذراند. شبکه جهانی وب، یعنی همان شبکه‌ای که در حال حاضر این متن را از طریق آن مطالعه می‌کنید، تولد 30 سالگی خود را جشن گرفته و پروتکل TCP/IP نیز حدودا 44 ساله است.

طبق نظرسنجی‌های شورای جهانی بلاکچین، اکثر کسانی که با بیت‌کوین آشنایی دارند در بازه سنی 18 تا 34 سال قرار می‌گیرند. این قبیل از افراد از حدود پنج سال قبل وارد دنیای بیت‌کوین شده‌اند و برخی از آن‌ها مالک یک کوین کامل یا بخشی از آن هستند. تعداد کوین‌های تحت مالکیت برخی دیگر از افراد نیز خیلی خیلی بیشتر است.

نویسنده این مقاله هم‌سن پروتکل TCP/IP است و زمان شکوفایی انقلاب محاسباتی را به یاد دارد. اگر شما جزو نسل جوان‌تر هستید، حتما به تکنولوژی شبکه‌سازی مدرن عادت دارید و تصوری از زمان پیش از مانیتور ندارید؛ ولی روزهای مربوط به قبل از تولد بیت‌کوین را تجربه کرده‌اید.

حال که در یازدهمین سال انتشار وایت‌پیپر بیت‌کوین قرار داریم، یک سوال مهم مطرح است: چه مدت زمانی طول خواهد کشید تا بیت‌کوین به محبوبیت توئیتر و لینکوس دست پیدا کرده و وارد زندگی روزمره مردم شود؟ ده سال؟ بیست سال؟

بیت‌کوین، از نظر پذیرش عمومی با شکست مواجه شده است. ولی هنوز هم امید هست و احتمال می‌رود که روزی شرایط بیت‌کوین تغییر یابد. در صورت تحقق این امر، شیوه تعامل افراد با سایر ساکنان جهان دستخوش تحول خواهد شد.

چه زمانی مردم بیت‌کوین را به صورت روزانه مورد استفاده قرار خواهند داد؟ چه زمانی تکنولوژی زیربنایی این ارز رمزنگاری شده به بافت زندگی مالی مردم نفوذ خواهد کرد؟

متاسفانه پاسخ این پرسش‌ها مشخص نیست.

.

بزرگتر از بلژیک

ماهانه، یک میلیارد نفر از مردم از فیسبوک استفاده می‌کنند. در مورد توئیتر این آمار به 330 میلیون نفر می‌رسد. هر دوی این سرویس‌ها خیلی سریع رشد کردند و طی چند سال گذشته با اقبال بسیار خوبی مواجه شدند. رد پای لینوکس در 98 درصد از کل سرورهای جهان دیده می‌شود. رشد آن با اندکی تاخیر و پس از دوران حباب دات‌کام آغاز شد. وب در همه جا فراگیر شده است ولی رسیدن به این سطح عظیم از پیشرفت، 20 سال طول کشیده است.

آمار افرادی که از بیت‌کوین استفاده می‌کنند چقدر است؟ بیت‌کوین بر پایه یک شبکه غیرمتمرکز ایجاد شده و فعالیت در آن به شکل ناشناس انجام می‌گیرد، به همین دلیل شناسایی تعداد کاربران آن کار سختی است. شرکت کوونچرز عنوان کرده است:

  11.2 میلیون آدرس بیت‌کوین وجود دارد که هر کدام دست کم، 0.001 بیت‌کوین نگهداری می‌کنند. ارزش این دارایی معادل است با 9 دلار.

11.2 میلیون عدد بزرگی است. این رقم حتی از تعداد ساکنان نیویورک هم بیشتر است. البته قبول داریم که هر کاربر واحد می‌تواند به صورت همزمان کنترل چند آدرس را در دست داشته باشد. به هر حال، این تخمین بسیار محافظه‌کارانه بوده است. هریس پول در آوریل سال 2019 یک نظرسنجی را برای شرکت بلاکچین کپیتال انجام داد. در این نظرسنجی مشخص شد که 9 درصد از آمریکایی‌ها، برابر با 27 میلیون نفر، صاحب بیت‌کوین هستند.

به جرات می‌توان گفت که اگر جامعه رمزنگاری در کنار هم جمع می‌شدند و یک کشور ایجاد می‌کردند، تعداد ساکنین این کشور از بلژیک بیشتر می‌شد.

با این حال بیت‌کوین هنوز نتوانسته مانند فیسبوک و توئیتر، کاربرانی یک میلیاردی و 330 میلیونی داشته باشد. تعداد کاربران این تکنولوژی صرفا برای جلب توجه چند سرمایه‌گذار و برنامه‌نویس کفایت می‌کند. هالیوود هم می‌تواند با الهام از بلاکچین، یک فیلم نه چندان جالب بسازد. در حالت کلی، 11 میلیون نفر برای 11 سال کافی نیست.

اگر بیت‌کوین یک استارت‌آپ بود، کار آن به دره مرگ می‌کشید. در دنیای استارت‌آپ‌ها، یک اپلیکیشن با 11 میلیون نفر کاربر می‌تواند درآمد مناسبی ایجاد کند، ولی به اندازه‌ای جالب نیست که مبلغ هنگفتی از سرمایه را به سمت خود جذب کند. در واقع چنین اپلیکیشنی زنده می‌ماند، ولی آن‌چنان گیرایی ندارد که سرها را به سمت خود بچرخاند.

بنابراین، بیت‌کوین به کجا می‌رود؟ آیا 11 میلیون کاربر کافی است؟ چند سال طول خواهد کشید تا این ارز رمزنگاری شده با پذیرش انبوه مواجه شود؟

باز هم متاسفانه پاسخی برای این پرسش‌ها نداریم.

این مساله به مشکلاتی اساسی اشاره دارد که بیت‌کوین و اکوسیستم رمزنگاری با آن روبرو است. فیسبوک و توئیتر در حالی توانستند به تعداد قابل توجهی از کاربران دست پیدا کنند که ارزش بازار آن‌ها از ارزش بازار 165 میلیارد دلاری بیت‌کوین خیلی کمتر بود. لینوکس و نرم‌افزارهای آزاد و متن‌باز به درجه‌ای از محبوبیت رسیدند که توسعه‌دهندگان با کمال میل بخش زیادی از زمان آزاد خود را به آن اختصاص می‌دهند. وب نیز ابزاری ضروری است و به خودی خود رشد می‌کند.

بیت‌کوین دستاوردهای چشمگیری نداشته است. اوضاع سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های مبتنی بر بیت‌کوین کساد است. اکوسیستم رمزنگاری به انزوا کشیده شده است. رشد شبکه به شکل ناپیوسته انجام می‌گیرد. ما در مراحل پر نوسان اولیه قرار داریم که همه ادعای رهبری می‌کنند ولی هیچ مسیر مشخصی برای حرکت به جلو وجود ندارد. اصطکاک و مبارزات داخلی باعث شده توسعه‌دهندگان با یکدیگر دشمن شوند و فرصت‌طلبانی جریان اصلی رسانه را در دست بگیرند که شایستگی چندانی در حوزه رمزنگاری ندارند. تنها گروه کوچکی از کارشناسان زبده هستند که همبستگی خود را حفظ کرده‌اند. این برای بیت‌کوین خبر بدی است.

.

گوش به زنگ باشید

با وجود تمامی این شواهد و قرائن، انتظار نمی‌رود که بیت‌کوین تا ده سال دیگر زنده بماند. هیچ کدام از مواردی که موفقیت تجاری را برای لینوکس، توئیتر، فیسبوک، PS4 و نتفلیکس به ارمغان آورند، در دنیای بیت‌کوین جایی ندارند.

توئیتر توانسته بازارهای مالی جهان را دچار تغییر کند، ولی بیت‌کوین این‌طور نیست. همچنین فیسبوک توجه همه را به سمت خود جلب کرده، ولی این موضوع نیز در مورد بیت‌کوین صادق نیست. هیچ کسی بیت‌کوین تماشا نمی‌کند تا اوقات فراغت خود را پر کند، پس در دنیای بیت‌کوین خبری از موفقیت‌های نتفلیکس هم نخواهد بود.

با این حال، بیت‌کوین هنوز وجود دارد.

شاید شما معتقد باشید که مقایسه بیت‌کوین با برندهای نام برده کاری ناعادلانه است. ولی بیت‌کوین هم یک ابزار مالی است و هم یک محصول تکنولوژیکی. این ارز رمزنگاری شده همانند یک استارت‌آپ است که در مسیر توسعه قرار دارد. بیت‌کوین یک محصول آلفا است که احتمال دارد با گذشت زمان به مرحله بتا ارتقا پیدا کند. شاید بهتر است یک یا دو تابستان دیگر برای جوانه زدن آن منتظر بمانیم.

با راه‌اندازی اسپاتیفای که حدودا 13 سال پیش اتفاق افتاد، آینده جریان موسیقی رقم زده شد و مردم از شر سی‌دی‌ها رها شدند. در سال 1998 که مندریوا لینوکس منتشر شد، آینده ماشین‌هایی رقم زده شد که نیازی به استفاده از نرم‌افزارهای پولی نداشتند. اگر از نگاه یک برنامه‌نویس بی‌علاقه به بیت‌کوین نگاه کنیم، موجی بی معنا از اعداد، تبلیغات و کلاهبرداری‌ها را خواهیم دید. ولی از دیدگاه یک فرد آینده‌نگر و ترقی‌خواه، این احتمال وجود دارد که در آینده‌ای نه چندان دور، بیت‌کوین صنعت بانکداری و تجارت را دستخوش تحولاتی عظیم کند.

سایر ابزارها و خدماتی که در این متن به آن‌ها اشاره کردیم، در حال رسیدن به مرحله اوج خود قرار دارند و پس از آن وارد سراشیبی سقوط خواهند شد. ولی بیت‌کوین هنوز دارد خودش را گرم می‌کند.

بیت‌کوین به آرامی در حال سوختن است و پس از گذشت پنج یا ده سال منفجر خواهد شد. در این مرحله، بیت‌کوین به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل خواهد شد و در تعاملات بین پول و دنیای ما ریشه خواهد دوانید. این ارز رمزنگاری شده همانند یک پول معمولی توسط انسان‌ها و ربات‌ها به کار گرفته خواهد شد و به ابزاری سودمند تبدیل خواهد شد که به این زودی‌ها از بین نمی‌رود.

بیت‌کوین به سن 11 سالگی رسیده است. از این پس به کدام سو حرکت خواهد کرد؟ چه زمانی به موفقیت خواهید رسید.

پاسخ تمامی سوالات مذکور این است: نمی‌دانیم. بعید است که چیزی بتواند روند پیشرفت بیت‌کوین را متوقف کند، ولی تنها گذر زمان است که تاریخ دقیق موفقیت بیت‌کوین را تعیین خواهد کرد.

منبع: کوین‌دسک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.