راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل اینترکانتیننتال اکسچنج: بیت‌کوین برای تبدیل شدن به طلای دیجیتال به کاربردهای واقعی نیاز دارد

مدیر عامل شرکت بورسی اینترکانتیننتال اکسچینج (Intercontinental Exchange) می‌گوید: «بیت‌کوین ممکن است به یک طلای دیجیتال تبدیل شود، اما پیش از آن باید جای پای خود را در میان کسب‌وکارهای روزمره محکم‌تر کند.»

در جلسه ارائه گزارشات مالی، جفری اسپرکر، رئیس اینترکانتیننتال اکسچینج یا همان آی‌سی‌ای (ICE) گفت که استفاده و کاربرد بیت‌کوین در تراکنش‌ها را پیش‌نیازی برای تبدیل شدن این ارز به یک ذخیره ارزش می‌داند. پلتفرم بکت (Bakkt) که زیرمجموعه این شرکت است و یک بازار آتی بیت‌کوین را اداره می‌کند، طی این هفته اعلام کرد که در حال توسعه اپلیکیشنی برای مصرف‌کنندگان است تا بتوانند کالاها را از تاجران بخرند و این کار را با استارباکس آغاز خواهد کرد.

به گفته اسپرکر،‌ تعدادی از کارمندان بکت همین حالا هم بیت‌کوین را یک طلای دیجیتال می‌دانند؛ اما از نظر اسپرچر هنوز برای این ادعا زود است.

او می‌گوید: «از آن‌جا که سنی از من گذشته است، به این فکر می‌کنم که [چطور] طلا به یک ذخیره ارزش تبدیل شد، ‌چرا که طلا هم در یک مقطع یک ارز محسوب می‌شد. ما سکه‌های طلایی داشتیم که در گردش بودند و در طول زمان، به دلیل قابلیت خرج شدنی که در طلا وجود داشت، به یک ذخیره ارزش تبدیل شد و امروزه، در طول یک بحران ما همگی طلا را به عنوان یک روش پرداخت قبول داریم.»

اسپرکر با توجه به قابلیت‌های توسعه و استخراج بیت‌کوین عقیده دارد که بیت‌کوین نیز ممکن است مسیر مشابهی را سپری کند. او همچنین اضافه کرد که:

«ما فکر نمی‌کنیم کل این فضا مرتبط خواهد بود و رشد خواهد کرد، مگر این‌که موارد استفاده واقعی برای آن وجود داشته باشد و فکر می‌کنیم که یکی از این موارد استفاده، انتقال دیجیتالی ارزش از طریق پرداخت‌ها خواهد بود.»

اما برخلاف منتقدان بیت‌کوین، اسپرکر این مساله را محتمل و قابل قبول می‌داند. او می‌گوید: «ممکن است این‌گونه شود که به جای تبدیل بیت‌کوین به یک ارز فیات و سپس استفاده از [این ] ارز فیات برای خرید کالاها و خدمات، تاجران و کاربران، بیت‌کوین را به صورت مستقیم بپذیرند.»

بخش‌هایی که مستقیما با بیت‌کوین معامله می‌کنند، از هزینه‌های ارز خارجی مرتبط با تبدیل به فیات و بالعکس جلوگیری می‌کنند. بکت به دنبال این است که با ایجاد یک پلتفرم دیجیتال برای تسهیل چنین تراکنش‌هایی، به این بازار خدمت‌رسانی کند.

آی‌سی‌ای، که مالک بازار بورس نیویورک نیز است، حدود 50 نفر را مسئول کار کردن روی زیرساخت پرداخت برای بکت کرده است. این شرکت تاریخ اولیه راه‌اندازی اپلیکیشن مصرف‌کننده خود را برای سال 2020 هدف‌گذاری کرده است.

گزینه­‌های تبدیل شدن به طلای دیجیتال

اسپرکر همچنین جزئیاتی در مورد انگیزه بکت برای به راه انداختن اختیارات معامله بیت‌کوین ارائه کرد که شرکت قصد دارد آن را در ماه دسامبر عملی کند.

او گفت مؤسسات مالی هنوز برای ورود به این فضا محتاط هستند و بسیاری از آن­ها منتظرند تا رویکرد قانون‌گذاران در قبال ارزهای رمزنگاری‌شده را ببینند. بکت امیدوار است که به کمک فراهم آوردن محیطی قانونمندتر در اکوسیستم بیت‌کوین، این مساله را حل کند.

او این‌طور توضیح می‌دهد: «مشتریان خرده‌فروشی جهانی بنا به هر دلیلی تمایل داشته‌اند که پذیرندگان اولیه پلتفرم‌های کنترل نشده‌­ای باشند که خود را بورس می­‌نامند، اما در واقع، نظارت مقرراتی مشخصی ندارند. ما فکر می‌­کنیم این فرصت وجود دارد که کل این مساله را به کمک چیزی که در حال ساختن آن با بکت هستیم، به یک رد پا و الگوی نظارتی شفاف‌تر تبدیل کنیم و تخصص خود را در اختیار دیگران قرار دهیم.»

بکت با بیش از یک سال کار روی تاییدیه‌های نظارتی و ایجاد پلتفرم خود، ماه گذشته بیت‌کوین فیوچرز خود را فعال کرد. درست است که این شرکت در ابتدا شاهد حجم کم قراردادهای بیت‌کوین فیوچرز بود، ‌اما حجم تبادلات اخیرا افزایش داشته‌اند.

اسپرکاینترکانتیننتال اکسچنجر با اشاره به معاملات تحویل فوری ارز که بر بازار حاکم است گفت: «ما به قیمت‌هایی که از دل این بازارهای نقدی کنترل‌نشده بیرون می‌آیند، وابسته نیستیم. ما قیمت تسویه مخصوص خودمان را توسعه می‌دهیم که به خوبی خود را با یک بازار اختیار معامله وفق می‌دهد که در آن، افرادی که اختیار معامله و پوشش ریسک انجام می‌دهند، می‌توانند پوشش ریسک فوق‌العاده‌ای را در جایی که می‌دانند شفاف است، داشته باشند.»

وی گفت: « بنابراین ما تحت فشاور بودیم تا اختیارات معامله را هرچه سریع‌تر و با موفقیت منتشر کنیم. »

منبع: CoinDesk

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.