راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

4 راه پیشنهادی برای بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری تا یک گام جلوتر از فین‌تک‌ها باشند

شرکت‌های بزرگ فناوری مانند تی‌موبایل (T-Mobile) و اپل و خرده‌فروشانی مانند والمارت به حرکت خود به سوی ارائه خدمات مالی ادامه می‌دهند. درست است که این تازه‌واردان با مشکل کمبود تجربه گسترده در این عرصه مواجهند، اما در تلاشند تا از طریق ارائه تجربه کاربری و رابط‌های یکپارچه، آسان و شهودی، سهم بازار را به دست آورند.

با وجود چنین فضای رقابتی شدیدی، موسسات مالی باید کیفیت خود و خدمات‌شان را خصوصا در عرصه دیجیتال تا حد رقبایشان بالا بیاورند، در غیر این صورت باید ریسک بالای از دست دادن بازار رقابت به این تازه‌واردان را متحمل شوند.

خبر خوش این است که موسسات سنتی برای حفظ استارت‌آپ‌های فین‌تک هنوز مزیت رقابتی مهمی به نام اعتماد را در چنته دارند. بر اساس نظرسنجی موسسه «هریس پول» که سال گذشته از طرف پلتفرم فناوری بانکداری دی‌تری (D3 Banking Technology) انجام گرفت، بیش از سه‌چهارم (78 درصد) آمریکایی‌ها در مقایسه موسسات با سازمان‌های بزرگ فناوری، احساس راحتی بیشتری با دسترسی موسسات مالی به داده‌های شخصی‌شان دارند.

با این حال، این مزیت به مدت محدودی دوام خواهد داشت، چرا که راحتی ارائه‌شده توسط شرکت‌های فناوری هر بار نگرانی‌های امنیتی را به حاشیه می‌راند. موسسات محلی و منطقه‌ای باید پاسخی برای این تهدیدات بالقوه داشته باشند و در این راستا باید تجربه دیجیتالی که هم‌اکنون ارائه می‌دهند را به دقت ارزیابی کنند و مطمئن شوند که این تجربه همراستا با نوآوری‌های تازه‌واردان این فضا باشد.

بانک‌ها و موسسات اعتباری می‌توانند با انجام این 4 کار، رقابت و برابری‌ خود با رقبایشان را حفظ کنند:

.

1. تضمین یک فرآیند افتتاح حساب ساده و بی‌نقص

قدم اول برای شروع، بهبود روند افتتاح حساب است. این روند معمولا اولین تعامل مشتری با یک موسسه محسوب می‎شود و باید تا حد ممکن ساده، سریع و بدون فرسایش باشد. همچنین مشتریان باید قادر باشند تا یک حساب کاربری در کانال ارتباطی مورد علاقه‌شان باز کنند که در دنیای امروزی این کانال به احتمال زیاد یک کانال دیجیتال است.

مشتریان می‌تونند از هر مکان و از طریق هر دستگاهی، تنها در عرض چند دقیقه برای اپل کارت یا والمارت پی ثبت نام کنند. اگر بانک یا موسسه اعتباری شما نمی‌تواند این سادگی و راحتی را تضمین کند، با خطر از دست دادن فرصت‌های بسیاری مواجه می‌شود.

.

2. شخصی‌سازی، شخصی‌سازی، شخصی‌سازی

حوزه دیگری که موسسات مالی باید عملکرد فعلی‌شان در آن را ارزیابی کنند، شخصی‌سازی است. وقتی صحبت از شناخت مشتریان می‌شود، موسسات مالی دست بالا را در اختیار دارند، چرا که در مقایسه با هر خرده‌فروش یا ارائه‌دهنده فناوری، به داده‌های معنادار و جامع‌تری دسترسی دارند.

اما تصمیم‌گیری در مورد بهترین روش داده‌کاوی و استفاده از این داده‌ها هنوز به عنوان یک چالش پیش روی آن‌ها باقی می‌ماند. آن دسته از موسسات مالی که بتوانند به صورت هدفمند از این داده‌ها استفاده کنند تا نیازهای مشتریان‌شان را پیش‌بینی کنند و در زمان‌های مناسب پیشنهادهای مرتبطی ارائه دهند، روابط خود را تقویت خواهند کرد و حداقل درآمد خود را افزایش خواهند داد.

.

3.ارائه انبوهی از ابزارهای مفید

یکی از اشکال مهم شخصی‌سازی این است که بتوانید ابزاری برای مشتریان فراهم کنید تا به کمک آن‌ها، موقعیت‌های مالی‌شان را بهتر درک کنند و تجربه دیجیتال هدفمندتر و مناسب‌تری برای آن‌ها ارائه دهید. مشتریان از موسسه مالی‌شان انتظار دارند تا به آن‌ها در بودجه‌بندی، آمادگی برای چالش‌های مالی و تلاش برای اهداف بزرگ‌تر مانند خرید خانه و بازنشستگی کمک کند. موسساتی که فعالانه ابزارهای مفیدی ارائه می‌دهند و نیازهای شخصی مشتریان‌شان را برآورده می‌کنند، کمتر با خطر روی آوردن مصرف‌کنندگان به اشخاص ثالث برای برطرف کردن نیازهایشان روبرو می‌شوند.

بانک‌ها و موسسات اعتباری‌ای که به محض درخواست مشتریان، به‌سرعت کالاها و خدمات جدیدی ارائه می‌دهند، موقعیت بهتری برای تکمیل این فرآیند و رقابت با تمام رقبا از جمله تازه‌واردان غیرسنتی مانند خرده‌فروشان بزرگ و غول‌های فناوری دارند.

.

4. تعیین یک مالک دیجیتال

با این حال، انجام این کار چندان راحت نیست و مستلزم سرمایه‌گذاری روی یک فناوری مدرن و پیوسته در حال تغییر است و نیاز به یک استراتژی دیجیتال بلندمدت دارد که همه حوزه‌های موسسه را درگیر کند. آن دست از موسسات مالی که یک مالک دیجیتال دارند، اغلب به موفقیت بزرگ‌تری نسبت به موسساتی که این مسئولیت را مبهم باقی می‌گذارند، دست پیدا می‌کنند. مالک دیجیتال کسی است که قدرت تصمیم‌گیری دارد و مسئولیت اصلی او، تجربه دیجیتال مشتریان و برنامه‌ریزی برای تحول کانال‌های دیجیتال شامل کانال‌های آنلاین، تلفن همراه و خودپردازهاست.

بانک‌ها و موسسات اعتباری باید جنبه‌هایی از تجربه بانکداری دیجیتال که اولویت مشتریان و اعضایشان است را به طور منظم ارزیابی کنند تا مطمئن شوند که با تمرکز بر این ویژگی‌ها و عملکرد، بهترین تلاششان را برای تاثیرگذاری روی مشتریان انجام دهند. برای موفقیت در محیط دیجیتالی‌محور امروزی، موسسات مالی باید بتوانند یک تجربه دیجیتال بدون نقص و شهودی در تمامی کانال‌ها فراهم کنند تا از این طریق، سهم بازار را به دست آورند و نه تنها با سایر موسسات، بلکه با تهدیدهای جدید و نوظهور نیز رقابت کنند.

منبع: ATMMarketplace

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.