راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرویس پرداخت آنی فدرال رزرو، فدناو، هم تهدید و هم فرصتی برای فین‌تک‌ها است

مصرف‌کنندگان به شدت خواهان پرداخت‌های آنی هستند و شرکت‌های فین‌تک بارها از دشواری ارائه خدمات پرداخت در ایالات متحده که بتواند این انتظار را برآورده کند ابراز ناامیدی کردند. البته آن دسته از شرکت‌های فین‌تک که خدمات اولیه آن‌ها شامل ارائه پرداخت‌های سریع‌تر است، ممکن است در آینده با تهدیدی از سوی سرویس فدناو (FedNow) روبرو شوند از طرف دیگر این شرکت‌های فین‌تکی می‌توانند از مزایای دسترس‌پذیری این شبکه پرداخت آنی که توسط فدرال رزرو راه‌اندازی شده است، بهره‌مند شوند.

فدرال رزرو اعلام کرده است که یک سرویس پرداخت و تسویه آنی شبانه روزی را توسعه خواهد داد تا پشتیبان پرداخت‌های سریع‌تر در ایالات متحده باشد.

پیش‌بینی می‌شود که این سرویس تسویه ناخالص آنی (RTGS) جدید که با نام «فدناو» شناخته خواهد شد، در سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ در دسترس قرار گیرد. هیئت مدیره فدرال رزرو در حال حاضر از تمامی نظرات در مورد همه جوانب این سرویس پیشنهادی استقبال کرده و آن‌ها را بررسی می‌کند تا طرح و ویژگی‌های آن را نهایی کند. اقدام فدرال رزرو برای راه‌اندازی یک سرویس تسویه ناخالص آنی، یک پیروزی برای بانک‌های محلی و شرکت‌های فین‌تک محسوب می‌شود، اما در عین حال ممکن است آن دسته از فین‌تک‌هایی که مدل کسب‌وکارشان مبتنی بر پرداخت‌های آنی است را تهدید کند.

این برنامه فدرال رزرو، اقدام جدید و تازه‌ای نیست. کیلیرینگ هاوس (The Clearing House) که مالکیت آن در اختیار ۳۰ بانک از بزرگ‌ترین بانک‌های تجاری جهان است، پیش‌تر یک سرویس تسویه ناخالص آنی به نام «شبکه آرتی‌پی» (RTP Network) را در نوامبر ۲۰۱۷ راه‌اندازی کرده بود، یعنی حدود شش سال زودتر از زمانی که فدرال رزرو دسترسی اولیه به سرویس فدناو خود را پیش‌بینی کرده است.

طبق گزارشات، توسعه شبکه آرتی‌پی بیش از یک میلیارد دلار هزینه داشته است و در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از تقاضای حساب‌های سپرده در ایالات متحده را پاسخ داده است. اصول تجاری برای شبکه آرتی‌پی تصریح می‌کند که شبکه آرتی‌پی به عنوان ابزاری برای منافع این صنعت اداره می‌شود و هزینه‌های یکسانی را از تمامی مشارکت‌کنندگان، صرف‌نظر از اندازه و حجم آن‌ها مطالبه خواهد کرد.

منصفانه است اگر بگوییم بانک‌های محلی نسبت به نیت بانک‌های تجاری بزرگی که در پشت پرده کیلیرینگ هاوس و شبکه آرتی‌پی قرار دارند، مشکوک شده‌اند. برای مثال، بانکداران محلی مستقل آمریکا (ICBA) به شدت از فدرال رزرو حمایت می‌کنند تا سرویس تسویه ناخالص آنی را برای رقابت با بانکداران بزرگ تجاری راه‌اندازی کند. بانکداران محلی مستقل آمریکا عقیده دارند که وجود رقابت در حوزه پرداخت‌های آنی الزامی است و نگرانی خود در رابطه با ریسک وجود فقط یک سرویس تسویه که در بخش خصوصی با هدف سودآوری راه‌اندازی شده و توسط بزرگ‌ترین و مخاطره‌آمیزترین بانک‌های کشور اداره می‌شود» را بیان کرده‌اند. با توجه به بخشی از این نگرانی‌ها، هیئت مدیره فدرال رزرو پیش‌تر در مورد بررسی این که آیا باید یک سیستم رقیب ایجاد کند یا نه، اعلام کرد که پذیرش شبکه آرتی‌پی توسط بانک‌های محلی را کند کرده است.

شرکت‌های فین‌تک ممکن است از مزایای در دسترس بودن شبکه‌های پرداخت آنی نیز بهره‌مند شوند. مصرف‌کنندگان به شدت خواهان پرداخت‌های آنی هستند و شرکت‌های فین‌تک بارها از دشواری ارائه خدمات پرداخت در ایالات متحده که بتواند این انتظار را برآورده کند ابراز ناامیدی کرده‌اند. البته آن دسته از شرکت‌های فین‌تک که خدمات اولیه آن‌ها شامل ارائه پرداخت‌های سریع‌تر است، ممکن است در آینده با تهدید از سوی سرویس فدناو روبرو شوند.

این موضوع همچنین ممکن است روی ارزهای رمزنگاری‌شده خاص و شرکت‌هایی که خدمات ارزهای رمزنگاری‌شده ارائه می‌دهند تأثیرگذار باشد. این تاثیر ممکن است تا اندازه‌ای باشد که این سرویس‌ها با فدناو رقابت کنند. درست است که ارزهای رمزنگاری‌شده در حال حاضر به طور گسترده برای پرداخت‌ها استفاده نمی‌شوند، اما ارائه پرداخت‌های سریع و کارآمد از گذشته به عنوان یکی از کاربردهای ارزهای رمزنگاری‌شده نام برده می‌شود.

با توجه به این که شبکه آرتی‌پی و سرویس فدناو در تلاشند تا پرداخت‌ها و تسویه‌های ۲۴ ساعته و فراگیر را در کنار عملکردهایی مانند پرداخت قبوض و پرداخت‌های همتا‌به‌همتا برای مصرف‌کنندگان فراهم کنند، ممکن است موارد کاربردی بخشی از ارزهای رمزنگاری‌شده در ایالات متحده با کاهش روبرو شود. سایر کاربردهای ارزهای رمزنگاری‌شده در ایالات متحده نیز به واسطه استفاده گسترده از آرتی‌پی، بی‌تأثیر خواهد شد.

منبع: PaymentsSource

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.