پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بانک HSBC با بهرهگیری از پردازش تصویر چگونه مشتریان جدید را جذب میکند؟
نظرسنجی Signicat در سال ۲۰۱۹ نشان داد که بیش از ۵۰ درصد از کاربران در اروپا، به دلیل تجربه کاربری نامناسب، تلاش خود برای ثبت نام در خدمات مالی جدید را متوقف کردهاند و ۷۲ درصد به دنبال یک سیستم ثبت نام تمام دیجیتال هستند. بررسیها نشان میدهد وفاداری مشتریانی که قادر به ثبت نام کاملا دیجیتالی هستند، بیشتر بوده و تمایل به دریافت محصولات و خدمات بیشتری را از خود نشان میدهند.
ببینید: تمایل مصرفکنندگان به احراز هویت به روش بیومتریک / اینفوگرافیک
بنابراین بانکها برای ارائه خدمات، شناسایی، جذب و وفادار کردن مشتریان جدید از راهکار e-KYC استفاده میکنند که در واقع همان صحتسنجی اطلاعات هویتی مشتریان است اما با استفاده از فناوریهای پیشرفته در بستر آنلاین. بانک پیشرو HSBC واقع در انگلستان نیز با بهرهگیری از خدمات e-KYC و تکنولوژی (Face Recognition) توانسته تا با ایجاد تمایز با دیگر بانکها به مشتریان جدید دسترسی پیدا کند.
با توجه به گزارشهایی که ارائه شد و توجه به این نکته که در ایران نیز شرایط مشابهی حاکم است، بانکها برای از دست ندادن مشتریان بالقوه و همگامسازی خدمات خود با توجه به روند تکنولوژیهای به وجود آمده در زمینه احراز هویت چه راهکاری را اختیار خواهند کرد؟
.
نقش پردازش تصویر در تسهیل خدمات بانکی
اولین گام در ارائه خدمات e-KYC به بانکها تعریف هویت دیجیتال است که پلتفرمهای احراز هویت دیجیتال با بهرهگیری از هوش مصنوعی و تکنولوژیهایی نظیر پردازش تصویر(Face Recognition) به بانکها خدمات شناسایی هویت مشتری ارائه میدهند. اما دلیل استفاده بانکهای پیشرو در دنیا برای استفاده از تکنولوژی پردازش تصویر چیست؟
یکی از دغدغههای بانک همیشه این بوده است چگونه می توان به راه حلی دست یافت تا تجربه کاربری را فدای الزامات قانونی و دقت و امنیت نکنند؟ خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی، راهکار پردازش تصویر توانسته است تا در عین بهبود تجربه کاربری، باعث ارتقا دقت و امنیت در ارائه خدمات e-KYC شود. استفاده از پردازش تصویر سه دلیل اصلی دارد:
- حذف قضاوت انسانی: یعنی کاهش هزینههای ناشی از خطای انسانی و یا حتی تبانی، و بالا رفتن دقت و امنیت به واسطه بهره گیری از هوش مصنوعی.
- بهبود تجربه کاربری: که در ادامه باعث کاهش نرخ از دست دادن مشتری و کاهش چشمگیر زمان در ارائه خدمات بانکی.
- کاهش هزینه: خودکار کردن ۱۰۰ درصدی فرایندها در بانک زمینه ساز حذف شعب فیزیکی و کاهش هزینههای عملیاتی.
- زمینهساز گسترش و تنوع خدمات: ایجاد خدماتی نظیر افتتاح حساب غیرحضوری، افزایش سقف تراکنشها، دریافت وام به صورت غیرحضوری، سرمایه گذاری مشترک و اعتبارسنجی.
در ادامه با بررسی بانک انگلیسی به چگونگی استفاده از این خدمات اشاره خواهیم کرد.
.
بانک HSBC پیشرو در استفاده از پردازش تصویر
بانک HSBC، واقع در انگلستان که به عنوان بانک پیشگام در اقدامات بانکی مدرن در دنیا شناخته می شود، برای راحتی مشتریانش باز هم از راه حل های نوین استفاده کرده است. این بانک با همکاری شرکت Jumio که در زمینه احراز هویت دیجیتال فعالیت میکند، به کاربران خود این انتخاب را داده تا برای افتتاح حساب از این پلتفرم برای احراز هویت خود استفاده کنند. بدین صورت که کاربر با عکس گرفتن از چهره خود و عکس از کارت شناسایی در کمتر از چند دقیقه احراز هویت می شود. در این فرآیند تکنولوژی پردازش تصویر مورد استفاده قرار گرفته است که با استفاده از این تکنولوژی افراد به راحتی می توانند در بانک HSBC بدون نیاز به حضور فیزیکی یک حساب بانکی برای خود باز کنند.
ببینید: مشتریان بانک HSBC در چین میتوانند با گرفتن سلفی پرداخت انجام دهند
بانک HSBC، با همکاری پلتفرم احراز هویت دیجیتال Jumio توانسته تا شناسایی هویت مشتری را به صورت ۱۰۰ درصد خودکار در بیاورد. پیادهسازی این سیستم باعث شده تا علاوه بر بالا رفتن دقت و امنیت در احراز هویت، تجربه کاربری دلپذیری را برای کاربران به همراه داشته باشد. همچنین این اتفاق باعث شده تا فرصت مناسبی برای بانک HSBC فراهم شود تا با استفاده از تکنولوژی پردازش تصویر و به واسطه گوشیهای هوشمند، که امروزه همه افراد به آن دسترسی دارند، بانکداری تلفن همراه (Mobile Banking) را به بهترین نحو پیادهسازی کند.
این بانک تنها بانک در دنیا نیست که از تکنولوژی پردازش تصویر استفاده می کند. بانک SCB در بانکوک، از سرویس iOnboard، بانک ABC در بحرین، با همکاری jumio، بانک OCBC در سنگاپور، بانک CaixaBank در اسپانیا، موسسه مالی Ping An نیز در چین، Seven Bank در ژاپن، Tesco Bank در انگلستان، و بانک مرکزی تایلند از خدمات e-KYC و با استفاده از فناوری پردازش تصویر بهره میبرند.
.
یوآیدی، پلتفرم احراز هویت دیجیتال به منزله بازیگر سوم e-KYC در ایران
هویت دیجیتال در واقع اولین گام در جهت راهاندازی سیستم یکپارچه e-KYC برای بانکها به شمار میآید. در دنیا نیز طبق گزارش ITU (International Telecommunication Union) بانکها به پلتفرمهای احراز هویت دیجیتال، برای راهاندازی سیستم e-KYC، این اجازه را دادهاند تا برای کاربرانشان هویت دیجیتال تعریف کنند و فرایند احراز هویت با استفاده از این پلتفرمها صورت گیرد. یکی از دلایل تفویض e-KYC به یک بازیگر سوم این است که بانکها راهاندازی صفر تا صد این سیستم بسیار هزینهبر خواهد بود. دلایل دیگر آن نیز، همانطور که اشاره شد، بالا رفتن تجربه کاربری در عین ارتقا دقت و امنیت است که بانکها را قادر خواهد کرد تا خدمات خود را یکپارچه تر، وسیعتر و سریعتر در اختیار مشتریان خود قرار دهند.
پلتفرم دانش بنیان احراز هویت دیجیتال یوآیدی با ورود به حوزه رگتک برای اولینبار در ایران توانسته تا خدمات e-KYC را ارائه دهد. در حال حاضر نیز یوآیدی با دو بانک در ایران شروع به همکاری کرده است.
یوآیدی از طریق هوش مصنوعی و استفاده از فناوری های Face Recognition، OCR، Liveness Detection و متد Deep Learning راهکار خلاقانه ای را برای احراز هویت و KYC بر بستر آنلاین فراهم آورده است. یوآیدی با ارائه هویت دیجیتال احراز شده که از چهره افراد به عنوان ویژگی منحصر به فرد بایومتریک آنها بهره میگیرد، میتواند پاسخی به نیاز بانکها برای احراز هویت کاربرانشان باشد.