راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرکت همراستا با حمایت سازمان فناوری اطلاعات و همکاری وزارت علوم و تحقیقات پروژه «انتخابات بر بستر بلاکچین» را در کشور پیاده‌سازی می‌کند

شرکت همراستا از پیاده‌سازی اولین انتخابات بر بستر بلاکچین کشور با حمایت سازمان فناوری اطلاعات و مشارکت وزارت علوم و تحقیقات خبر داد و اعلام کرد این پروژه به صورت آزمایشی برای انجمن‌های زیرمجموعه وزارت علوم پیاده‌سازی می‌شود.

انتخابات شفاف و عادلانه یکی از ضروریات دموکراسی است و فرایندهای انتخاباتی به واسطه پیچیدگی‌ها و حساسیت‌هایی که دارند همواره از دغدغه‌های بزرگ دولت‌ها محسوب می‌شود. فناوری نسبتا نوظهور بلاکچین به واسطه ویژگی‌های کم نظیری که دارد قادر است شفافیت، عدالت و کارایی لازم در فرایندهای انتخاباتی را ایجاد کند.

.

فراخوانی برای اجرای انتخابات بر بستر بلاکچین

سال گذشته موضوع اجرای انتخابات بر بستر بلاکچین در بین مسئولین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد و امیرناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک پست توئیتری از تمامی استارت‌آپ‌ها و فعالان حوزه بلاکچین دعوت کرد تا در صورتی که توان فنی و دانش لازم برای پیاده‌سازی انتخابات بر بستر بلاکچین را دارند به صورت آزمایشی و در مقیاس کوچک انتخابات یک صنف یا انجمن را به عهده بگیرند.

در ادامه چندین شرکت و تیم استارت‌آپی اعلام آمادگی خود را برای مشارکت در این پروژه اعلام کردند. در بررسی‌های اولیه تعدادی از شرکت‌ها که توان فنی و تجربه لازم برای انجام چنین پروژه‌ای را داشتند وارد فاز بررسی پیشنهاد فنی شدند. از سال گذشته تا امروز خبری از نتایج این پروژه منتشر نشده بود و به نظر می‌رسید عملیاتی شدن انتخابات بلاکچینی نیز به دست فراموشی سپرده شده است.

.

همراستا مجری اولین انتخابات الکترونیک بر بستر بلاکچین

حال پس از گذشت چند ماه، روابط عمومی شرکت همراستا از انتخاب این شرکت به عنوان مجری اولین انتخابات الکترونیک بر بستر بلاکچین کشور خبر می‌دهد. روز گذشته همراستا از پیاده‌سازی اولین انتخابات بر بستر بلاکچین کشور با حمایت سازمان فناوری اطلاعات و مشارکت وزارت علوم و تحقیقات خبر داد و اعلام کرد این پروژه به صورت آزمایشی برای انجمن‌های زیرمجموعه وزارت علوم پیاده‌سازی می‌شود و در صورتی که انتظارات اولیه را به خوبی براورده سازد در مراحل بعدی در دیگر پروژه‌های کشوری و سراسری نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

.

هدف از پیاده‌سازی پروژه انتخابات بر بستر بلاکچین چیست؟

امید دبیری‌نژاد، مدیر مارکتینگ همراستا ضمن تاکید بر پیاده‌سازی این پروژه به صورت کاملا رایگان اعلام کرد: «هدف اصلی همراستا از مشارکت در چنین پروژه‌ای بیش از هر چیز نشان دادن پتانسیل‌های فناوری بلاکچین و ایجاد اعتماد به این فناوری نوظهور است.»

او در پاسخ به این سؤال که چرا انجمن‌های وزارت علوم برای گام اول این پروژه انتخاب‌شده‌اند توضیح داد: «در حال حاضر وزارت علوم و تحقیقات حدود ۱۵۰ انجمن زیرمجموعه دارد که هر یک به‌صورت مجزا انتخابات دوره‌ای برگزار می‌کنند. این تعداد نسبتاً زیاد می‌تواند به‌خوبی توانایی‌های بلاکچین را برای به‌کارگیری در پروژه‌های بزرگ‌تر مورد ارزیابی قرار دهد.»

دبیری نژاد همچنین تأکید کرد که انتخابات سیاسی مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی و یا ریاست جمهوری از پیچیدگی‌های بسیار زیاد فنی و سیاسی برخوردارند و هیچ برنامه‌ای برای استفاده از این پروژه در فرایندهای انتخاباتی این‌چنینی در آینده وجود ندارد.

او افزود: «ما مفتخریم مانند بسیاری از پروژه‌های نوآورانه که در کشور توسط تیم هم‌راستا اجرا شد، در این زمینه نیز به‌عنوان شرکتی که فناوری بلاکچین را برای انتخابات الکترونیک کشور پیاده‌سازی می‌کند، شناخته شویم. اگرچه انتخابات الکترونیک بر بستر بلاکچین تا عملیاتی شدن در سطح کشور راه درازی در پیش دارد اما باید پذیرفت که یکی از بزرگ‌ترین گام‌ها در بهبود شفافیت سیاسی و جلب اعتماد و مشارکت مردمی خواهد بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.