راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چالشگران در حال چالش‌آفرینی هستند، ولی نه در جایی که شما فکرش را می‌کنید! / داستان دو بانک موبایلی جدید

همه باید از ظهور بانک‌های چالشگر که به عنوان بانک دیجیتال و بانک موبایلی نیز شناخته می‌شوند، استقبال کنند. بحث ما تنها به بانک‌های چالشگر بریتانیایی همچون مونزو، استارلینگ، اتم و تاندم محدود نمی‌شود. تعداد بانک‌های چالشگر خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. از بانک‌های چالشگر موجود در ایالات متحده می‌توان به روولوت، زوپا، الدرمور، اوک‌نورث و وان‌سیوینگ اشاره کرد که بازار بانکداری این کشور را احاطه کرده‌اند.

تاریخچه چنین تحولی به یک دهه پیش باز می‌گردد. زمانی که بانک مترو راه‌اندازی شد، دست‌اندرکاران آن با افتخار اعلام کردند که اولین بانک خرد جدید بریتانیا در قرن اخیر هستند. امروز، فین‌تک فیوچرز فهرست بالغ بر 100 بانک جدید را منتشر کرده که هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

بریتانیا تنها کشوری نیست که تعداد زیادی از بانک‌های چالشگر در آن تاسیس شده‌اند. ردپای چنین بانک‌هایی در سراسر جهان به چشم می‌خورد. بونک و ان26 در اروپا،  لیوی و ژونگ آن در آسیا، چایم و اما در آمریکا همگی نمونه‌هایی از بانک‌های چالشگر هستند.

در واقع، در جهان پدیده‌ای به نام خدمات بانکی جدید وجود دارد که در طول تاریخ همواره نادیده گرفته شده است. شاید برخی بگویند که بیست سال پیش، بانک‌هایی از قبیل اگ و اسمایل چنین خدماتی را عرضه می‌کرده‌اند، ولی واقعیت چنین نیست. این دو از نوع بانک‌های اینترنتی بودند و زمانی خدمات خود را عرضه کردند که شما از طریق مودم دایل آپ به شبکه متصل می‌شدید. امروزه، بازیگران جدید کار خود را با بانکداری باز در بازارهای متصلی از رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی و اپلیکیشن‌ها آغاز کرده‌اند. مدل کسب‌وکاری، تکنولوژی‌های مورد استفاده و شرایط تامین مالی بازیگران چالشگر جدید با بانک‌های دیجیتال بیست سال پیش متفاوت است.

به اعتقاد کریس اسکینر، نویسنده این مطلب، بانک تینک‌آف در روسیه و نوبانک در برزیل دو مورد از جذاب‌ترین بانک‌های جدیدی هستند که از نظر تحلیلی و خبری در رسانه‌های غربی چندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

بانک تینک‌آف بانک جالبی است. این بانک در سال 2006 تاسیس شده، در بازار اوراق بهادار لندن لیست شده است و عملکردی سودآور دارد. این بانک در سال جاری تقریبا 600 میلیون دلار سود خواهد کرد و بازدهی حقوق صاحبان سهام آن به بیش از 60 درصد خواهد رسید. این ارقام از آمار مربوط به روولوت بهتر است. تینک‌آف بیش از ده میلیون مشتری دارد و از ارزشی 3.5 میلیارد دلاری برخوردار است. در مقابل تعداد مشتریان بانک روولوت به هشت میلیون نفر می‌رسد که هنوز هیچ‌یک از آن‌ها برای بهره‌مندی کامل از خدمات بانکی به این بانک مراجعه نمی‌کنند. ارزش روولوت به حدود ده میلیارد دلار می‌رسد.

آن‌چه بانک تینک‌آف ارائه می‌دهد، از خدمات بانکداری فراتر است. در واقع، این بانک یک ابر اپلیکیشن محسوب می‌شود که خدمات مرتبط با سبک زندگی را تحت پوشش قرار داده است. مسافرت، سینما، تئاتر، کنسرت، ورزش، تاکسی، رستوران، خرید، وفاداری و انواع دیگری از محتوا در این اپلیکیشن گنجانده شده است. جای تعجب ندارد که اپلیکیشن موبایلی این بانک در رتبه‌بندی امتیاز خوبی کسب کرده است.

بانک چالشگر
دلیل پایین بودن تعداد کاربران فعال ماهیانه در تینک‌آف این است که طبق قوانین شناخت مشتری کشور روسیه، کاربران باید ارتباط چهره به چهره با بانک داشته باشند.

تینک‌آف یک بانک چالشگر به حساب می‌آید. این بانک در فضای کارت‌های اعتباری جایگاه دوم را به خودش اختصاص داده است. شربانک که یک بانک روسیه‌ای متعلق به دولت است و از نظر قابلیت‌های تکنولوژیکی عملکرد ضعیفی دارد، جایگاه اول را در دست دارد. الیور هیوز، سمت مدیر عاملی بانک تینک‌آف را به عهده دارد. او در مصاحبه اخیر خود گفت:

2500 کارمند، 1700 توسعه‌دهنده، طراح و آزمونگر در دفتر مرکزی ما مشغول به فعالیت هستند. اگر شما بخواهید در آینده کسب‌وکار خود را به عنوان یک ارائه دهنده خدمات مالی ادامه دهید، مجبور هستید که به یک شرکت تکنولوژیکی تبدیل شوید. اگر به شکل یک شرکت ترازنامه‌ای باقی بمانید کار به جایی نخواهید برد.

نوبانک نیز شرکتی است که شاید زیاد به آن اشاره نشده باشد، ولی ارزش آن نزدیک به 10 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

نوبانک ارزشمندترین استارت‌آپی است که در آمریکای لاتین فعالیت می‌کند. این بانک برای افرادی که از دسترسی به خدمات بانکی محروم هستند، کارت اعتباری صادر می‌کند و سیستم مالی یکی از بزرگترین بازارهای جهان، یعنی برزیل را مورد تغییر و تحول قرار می‌دهد. این بانک توانسته تعداد مشتریان خود را به 15 میلیون نفر برساند. نوبانک یکی از بزرگترین بانک‌های جدید جهان به شمار می‌رود و با سرعت بالایی در حال رشد و پیشرفت است. سال پیش تعداد مشتریان این بانک نصف تعدادی بود که امسال اعلام شده است. با توجه به قدمت این بانک که تنها شش سال از تاسیس آن می‌گذرد، این آمار قابل قبول است و نشان از رشد فزاینده آن در سال‌های آتی دارد.

نام بانک‌هایی همچون مارکوس و مونزو در تمامی اخبار و گزارش‌ها به چشم می‌خورد، ولی به بانک‌های چالشگری مانند تینک‌آف و نوبانک توجه زیادی نشده است. در مجموع چنین می‌توان گفت که بانک‌های جدید، به شکلی پویا و چشمگیر در حال رشد هستند. این بانک‌های جدید با استفاده از مدل‌های بانکداری نوین، همکاران قدیمی و مدل‌های بانکداری سنتی آن‌ها را به چالش خواهند کشید. شرایط در مقایسه با بیست سال پیش خیلی فرق کرده و بیست سال پس از این نیز شرایط به شکل متفاوت‌تری خواهد بود. انتظار می‌رود که در آینده، تکنولوژی تغییرات مهم و تاثیرگذاری را در سیستم بانکداری رقم بزند.

منبع: فایننسر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.