راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درباره ماریو دراگی، رئیس پیشین بانک مرکزی اروپا چه می‌دانید؟

ماهنامه عصرتراکنش / ماریو دراگی بانکدار و سیاست‌مدار بریتانیایی است که از سال 2011 تاکنون به‌عنوان رئیس بانک مرکزی اروپا فعالیت می‌کرد. قبل از اینکه دراگی وارد بانک مرکزی شود، از سال 2009، رئیس هیات‌مدیره هیات ثبات مالی و همین‌طور رئیس بانک مرکزی ایتالیا بود.

از دیگر سوابق کاری دراگی می‌توان به حضور سه‌ساله‌اش در گلدمن ساکس اشاره کرد. او در سال 2014 در فهرست قدرتمندترین مردان جهان، رده هجدهم را به خود اختصاص داد. پس از فارغ‌التحصیل‌شدن از دانشگاه رم، به موسسه فناوری ماساچوست رفت و دکترایش را در رشته اقتصاد از این دانشگاه اخذ کرد. دراگی از سال 1981 تا 1991 هم به‌عنوان استاد در دانشگاه فلورانس به تدریس پرداخت.

ماجرای ورود ماریو دراگی به بانک مرکزی اروپا هم با تأیید پارلمان و خود بانک مرکزی در ماه مه 2011 کلید خورد که صلاحیت او را برای ریاست این بانک مرکزی تأیید کردند و به این ترتیب، او جای «ژان کلود تریشه» را گرفت. ماریو دراگی عضو گروه سی نیز هست که یک نهاد خصوصی برخاسته از بنیاد راکفلر است. یکی از انتقاداتی که به ریاست او بر بانک مرکزی اروپا مطرح بود، تضاد منافع ناشی از عضویت او در گروه سی و ریاست او بر بانک مرکزی اروپا بود. به هر حال ریاست و اقدامات دراگی به نحوی بوده که در سال 2019 برخی اقتصاددانان از جمله پاول کراگمن از او به‌عنوان بزرگ‌ترین بانکدار عصر مدرن یاد کردند.

نمایندگان پارلمان اروپا هفدهم سپتامبر با ۳۹۴ رأی موافق در برابر ۲۰۶ رأی مخالف و 49 رأی ممتنع، لاگارد را به عنوان جانشین او انتخاب کردند. با این انتخاب، لاگارد فرانسوی از اول نوامبر (۱۰ آبان) به عنوان رئیس بانک مرکزی اروپا، کار خود را آغاز خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.