راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جلسه تعیین هیئت مدیره برای انجمن لیبرا برگزار شد / این انجمن ادعا می‌کند که به جای هفت شرکت انصرافی از پروژه، 180 جایگزین وجود دارد

انجمن لیبرای فیسبوک که سرپرستی ارز رمزنگاری شده فیسبوک را بر عهده دارد، اعلام کرد که 1500 موسسه برای پیوستن به پروژه لیبرا ابزار علاقه کرده‌اند؛ از میان آن‌ها، 180 شرکت از شایستگی لازم برای عضویت در انجمن برخورداراند و می‌توانند جایگزین هفت شرکتی شوند که طی ماه جاری از عضویت در انجمن لیبرا کناره‌گیری کرده‌اند. یکی از این هفت شرکت، «بوکينگ هولدينگز» است که مالکیت «کایاک» را به عهده دارد.

هدف فیسبوک از اعلام این خبر، نشان دادن محبوبیت بالای لیبرا و مقابله با شرکت‌های نامداری بوده که سودای مخالفت با این پروژه را دارند. ویزا و استرایپ نمونه‌هایی از همین شرکت‌ها به شمار می‌روند.

این گروه جدید از تازه‌وارد احتمالی به تحقق هدف انجمن لیبرا که قصد دارد تا زمان راه‌اندازی کوین خود در سال 2020، تعداد اعضای خود را به 100 نفر برسد، کمک خواهد کرد. البته شایان ذکر است که به دلیل فشارهای شدید رگولاتورها، احتمال می‌رود که زمان راه‌اندازی ارز لیبرا به تعویق بیفتد.

این بیانیه پس از نخستین نشست رسمی انجمن لیبرا که امروز در ژنو سوئیس برگزار شد، منتشر شد. انجمن مذکور امروز اعضای هیئت مدیره خود را انتخاب کرد؛ این اعضا عبارتند از: دیوید مارکوس که سرپرستی تیم کالیبرای فیسبوک را به عهده دارد، کتی هون از «اندرسن هوروویتس»، ونسس کاسارس از «ژاپو»، متیو دیوی از «کیوا میکروفاندز» و پاتریک الیس از «پی‌یو».

دیده شدن نام مارکوس در لیست هیئت مدیره چندان جای تعجب ندارد؛ هر چه باشد او یکی از چهره‌های اجتماعی لیبرا محسوب می‌شود و شرکت سابق او یعنی پی‌پال از انجمن کناره‌گیری کرده است. مارکوس می‌نویسد: «مفتخرم که توسط آرا به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره انتخاب شدم.»

برتراند پرز نیز یکی دیگر از کارکنان سابق کمپانی پی‌پال است که به صورت غیررسمی عناوین شغلی مدیر ارشد عملیاتی و مدیر عامل موقت انجمن لیبرا را به عهده داشت؛ ولی اکنون به صورت رسمی مسئولیت عناوین مذکور را به عهده گرفته است. مدیر ارشد سابق مهندسی پرداخت پی‌پال هم‌اکنون به عنوان رئیس هیئت مدیره پنج نفری لیبرا و عضو دائم انجمن نیز منصوب شده است. او ماه گذشته در مصاحبه با رویو اعلام کرد:

ما قصد نداریم که به شکل غیر قانونی عمل کنیم. به عنوان مثال اگر بانک مرکزی اروپا ما را از فعالیت در اروپا محروم کند، ما به قانون احترام گذاشته و از آن‌ها پیروی خواهیم کرد.

دانته دیسپارت که پیش‌تر در «ریسک کوپریتیو» مشغول به فعالیت بود و بعدها به عنوان سرپرست ارتباطات و سیاست‌گذاری لیبرا منصوب شده بود، در نقش خود تثبیت شد.

فهرست اعضای انجمن لیبرا

نام سایر اعضای انجمن که منشور لیبرا را امضا کردند، در ادامه لیست شده است. آن‌ها توافق کردند که اعضا به هر دلیلی می‌توانند از ادامه فعالیت در پروژه لیبرا انصراف دهند و با اعمال برخی محدودیت‌ها، حق عضویت و ده میلیون دلار سرمایه خود در توکن‌های لیبرا را به سازمان‌های واجد شرایط دیگر منتقل کنند.

  • پرداخت: پی‌یو (بخش فین‌تک نسپرز)
  • تکنولوژی و بازار: فیسبوک / کالیبرا، فارفچ، لیفت، اسپاتیفای ای‌بی و اوبر تکنولوژیز
  • ارتباطات: ایلیاد و گروه ودافون
  • بلاکچین: آنکورج ، بیسون تریلز، کوین‌بیس و ژاپو
  • سرمایه‌گذاری خطرپذیر: اندرسن هوروویتس، بریک‌ثرو اینیشیتیوز، ریبیت کپیتال، ثرایو کپیتال و یونیون اسکوئر ونچرز
  • سازمان‌های غیرانتفاعی و چندجانبه و موسسات آموزشی: کرییتیو دیستراکشن لب، کیوا، مرسی کورپس، ومنز ورلد بنکینگ
  • اعضای انصرافی: ویزا، مسترکارت، پی‌پال، استرایپ، بوکینگ هولدینگز، ای‌بی و مرکادو پاگو
اعضای انجمن لیبرا
اعضای انجمن لیبرا

انجمن هیچ بیانیه‌ای در راستای فرونشاندن ترس رگولاتورها منتشر نکرد؛ از این رو احتمال نمی‌رود که تغییری در برنامه‌ها و استراتژی پروژه لیبرا ایجاد شود. کریس دیکسون که با اندرسن هوروویتس همکاری می‌کند و یکی از اعضای انجمن به شمار می‌رود، پیشنهاد کرد که به جای انتخاب سبدی از ارزهای بین‌المللی به عنوان پشتوانه لیبرا، دلار آمریکا را برای پشتیبانی این ارز رمزنگاری شده انتخاب کنند. چنین اقدامی نگرانی‌ها را در مورد رقابت مستقیم لیبرا با دلار آمریکا کاهش می‌دهد.

مهم‌ترین خبری که از این نشست منتشر شد، اعلام آمادگی 180 شرکت واجد شرایط برای عضویت در انجمن لیبرا بود. یکی از سخنگویان انجمن لیبرا می‌نویسد:

پروژه لیبرا در 18ام ژوئن سال 2019 معرفی شده و از همان زمان شور و هیجان خاصی را در سراسر جهان ایجاد کرده است. انجمن لیبرا تایید می‌کند که 1500 نهاد برای عضویت در پروژه لیبرا ابراز علاقه کرده‌اند و از میان آن‌ها، 180 شرکت با معیارهای اولیه عضویت که در LIBRA.ORG آمده، مطابقت دارند.

الزامات عضویت در پروژه لیبرا عبارت است از مجهز بودن به حداقل دو مورد از سه قابلیت زیر:

1) ارزش بازار یک میلیارد دلاری

2) موجودی مشتری 500 میلیون دلاری

3) دستیابی به 20 میلیون نفر در سال یا شناخته شدن به عنوان یکی از 100 پیشگام صنعتی برتر

برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه ارزهای رمزنگاری شده، موسسات غیرانتفاعی و دانشگاه‌ها معیارهای دیگری وجود دارد.

با این حال در مورد این که چه زمانی این 1500 شرکت برای شراکت در پروژه ابراز علاقه کردند و انجمن لیبرا چگونه آن‌ها را مورد محاسبه قرار داده، اطلاعاتی منتشر نشده است. دلیل پا پس کشیدن مسترکارت، پی‌پال و پنج شرکت دیگر این است که رگولاتورها تمایل دارند پروژه راه‌اندازی ارز لیبرا را متوقف کنند و در کپیتال هیل، مارکوس را مورد آماجی از سوالات چالش‌برانگیز قرار دادند. اتخاذ چنین رویکردی از جانب رگولاتورها برخی از شرکای احتمالی آینده را نیز ترسانده است.

برتراند پرز، رئیس هیئت مدیره، مدیر ارشد عملیاتی و مدیر عامل موقت انجمن لیبرا
برتراند پرز، رئیس هیئت مدیره، مدیر ارشد عملیاتی و مدیر عامل موقت انجمن لیبرا

مارکوس و پرز برای عرضه لیبرا در بازار مسیر دشواری در پیش خواهند داشت. آن‌ها هم باید ثابت کنند که ارز لیبرا در برابر کلاهبرداری و پولشویی مصونیت دارد و هم باید با بدنامی فیسبوک که طی چند سال اخیر ایجاد شده، دست و پنجه نرم کنند. آن دسته از قانون‌گذارانی که از قدرت و ارزش بالای فیسبوک نگران هستند، قصد دارند با استفاده از لیبرا این غول شبکه‌های اجتماعی را تحت فشار قرار دهند.

منبع: تک‌کرانچ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.