راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سطح آگاهی آمریکایی‌ها در حوزه دیجیتال چه قدر است؟ / اغلب آن‌ها نمی‌دانند که کمپانی فیسبوک مالکیت اینستاگرام و واتس‌اپ را به عهده دارد

یک نظرسنجی جدید که توسط مرکز تحقیقاتی پیو انجام گرفته، نشان می‌دهد که سطح دانش آمریکایی‌ها در حوزه دیجیتال بسته به موضوعات، زمینه‌ها و مفاهیم مختلف با هم تفاوت دارد. اکثر ساکنان بزرگسال ایالات متحده به سوالاتی که در مورد کلاهبرداری‌های فیشینگ و کوکی‌های وب‌سایت مطرح شد پاسخ صحیح دادند، ولی در حوزه‌های دیگر اوضاع فرق می‌کند.

به عنوان مثال، تنها 28 درصد از افراد توانستند مثال تایید هویت دو عاملی را تشخیص دهند، در حالی که به اعتقاد کارشناسان، این روش یکی از مهم‌ترین راهکار‌هایی است که افراد از طریق آن می‌توانند اطلاعات شخصی خود را در حساب‌های حساس محفوظ نگه دارند. علاوه بر آن، 24 درصد از آمریکایی‌ها اطلاع دارند که مرورگر خصوصی، تاریخچه مرورگر را از سایر کاربران کامپیوتر مخفی نگه می‌دارد؛ اما 49 درصد از آن‌ها عنوان کردند که نمی‌دانند مرورگر خصوصی دقیقا چه کاری انجام می‌دهد.

در نظرسنجی مذکور 10 پرسش مطرح شده بود تا سطح دانش آمریکایی‌ها را در مورد مجموعه‌ای از مباحث دیجیتال، از جمله امنیت سایبری و بخش کسب‌وکاری شرکت‌های فعال در حوزه شبکه‌های اجتماعی مورد سنجش قرار دهد. میانگین تعداد پاسخ‌های صحیح چهار عدد بود. تنها 20 درصد از پاسخ‌دهندگان به بیش از هفت مورد از پرسش‌ها پاسخ صحیح دادند. 2 درصد نیز تمامی 10 پرسش را به درستی پاسخ دادند.

همان‌گونه که در نظرسنجی‌های قبلی نیز اشاره شده بود، سطح دانش آمریکایی‌ها در حوزه دیجیتال به شدت به میزان تحصیلات و سن آن‌ها بستگی دارد. آن دسته از بزرگسالانی که دارای مدرک لیسانس یا بالاتر از آن بودند، نمره بهتری به دست آوردند. از نظر سنی نیز شرکت‌کنندگان زیر 50 سال عملکرد بهتری در پاسخ دادن به سوالات داشتند.

در ادامه به بررسی یافته‌های کلیدی نظرسنجی مرکز تحقیقاتی پیو می‌پردازیم که بین تاریخ‌های سوم تا هفدهم ژوئن سال 2019 انجام گرفته و 4272 نفر در آن شرکت داشته‌اند.

.

 ظاهرا هیچ کسی جک دورسی را نمی‌شناسد

سطح آگاهی آمریکایی‌ها در مورد موضوعات مختلفی که طی این 10 سوال از آن‌ها پرسیده شد، به شکل قابل ملاحظه‌ای متفاوت است. در ابتدا اشاره می‌کنیم که بخش عمده‌ای از بزرگسالان، تنها به سه پرسش پاسخ صحیح دادند. 67 درصد از آن‌ها می‌دانند که کلاهبرداری‌های فیشینگ می‌تواند از طریق پلتفرم‌های مختلفی از قبیل ایمیل، پیام متنی، شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت انجام بگیرد. 63 درصد از بزرگسالان آمریکایی نیز اطلاع دارند که کوکی‌ها نوعی از فایل‌های متنی هستند و امکان ردیابی روند بازدید سایت و فعالیت‌های کاربر را برای وب‌سایت‌ها فراهم می‌کنند.

به همین ترتیب، 59 درصد از آن‌ها آگاه‌اند که بیشترین درآمد اغلب وب‌سایت‌های شبکه اجتماعی، از طریق تبلیغات است. منابع دیگری مانند معاملات مجوزدهی و مشاوره شرکتی به ترتیب تنها 4 درصد و 2 درصد از درآمد کل وب‌سایت‌های مذکور را شامل می‌شود.

48 درصد از شرکت‌کنندگان به درستی پاسخ دادند که سیاست حفظ حریم شخصی قراردادی است که بین وب‌سایت و کاربر امضا می‌شود تا نحوه استفاده از داده‌های افراد مشخص شود. 54 درصد نیز به درستی اطلاع دارند که بی‌طرفی شبکه به اصلی گفته می‌شود که طبق آن، ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت باید با کل ترافیک شبکه خود به نحوه یکسان رفتار کنند.

مفاهیم دیگری که در نظرسنجی مورد سوال قرار گرفتند، در بین عموم چندان شناخته شده نبودند. تنها سه نفر از هر ده نفر یا به عبارتی 30 درصد به درستی پاسخ دادند که عبارت https:// در ابتدای یک URL بدین معناست که اطلاعات ورودی به سایت رمزنگاری شده است. 28 درصد نیز توانستند مثال تایید هویت دو عاملی را شناسایی کنند. در روش تایید هویت دو عاملی افراد باید از طریق یکی از روش‌های زیر هویت خود را تایید کنند: 1) وارد کردن اطلاعاتی که فقط کاربر از آن‌ها اطلاع دارد، مانند رمز عبور و 2) استفاده از یک منبع خارجی در دسترس، مانند شماره تلفن، کلید توکن یا اثر انگشت.

24 درصد از بزرگسالان ساکن در ایالات متحده آگاه هستند که مرورگر خصوصی یا حالت ناشناس، فعالیت‌های آنلاین را از کاربران دیگر کامپیوتر مخفی نگه می‌دارد. قابلیت مذکور بدین معنا نیست که فعالیت‌های کاربر پنهان می‌شوند و توسط وب‌سایت، ارائه‌دهنده خدمات اینترنت یا کارمندان حاضر در محل کار مورد نظارت قرار نمی‌گیرند.

سطح دانش آمریکایی‌ها در مورد جنبه‌های کسب‌وکاری شرکت‌های فعال در حوزه شبکه‌های اجتماعی تقریبا اندک است. تنها 29 درصد از آمریکایی‌ها اطلاع دارند که فیسبوک مالکیت دو کمپانی واتس‌اپ و اینستاگرام را بر عهده دارد. زمانی که تصویر هم‌بنیان‌گذار و مدیر عامل توئیتر، یعنی جک دورسی به شرکت‌کنندگان نشان داده‌شد، تنها 15 درصد از آن‌ها توانستند او را به درستی شناسایی کنند.

شایان ذکر است که اکثر آمریکایی‌ها تمایل دارند به جای دادن پاسخ‌های نادرست، در مورد آن سوال ابراز تردید کنند. در واقع، پرسش مربوط به تایید هویت دو عاملی، تنها پرسشی است که بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان به آن پاسخ اشتباه دادند.

17 درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که به شکل قطعی از شیوه شناسایی مثال تایید هویت دو عاملی اطلاع ندارند. 15 درصد نیز گفتند که نمی‌دانند کلاهبرداری فیشینگ در کجا اتفاق می‌افتد. این آمار در مقایسه با پاسخ‌های نامطمئن ارائه شده برای پرسش‌های دیگر نظرسنجی بسیار اندک است؛ در واقع گزینه «مطمئن نیستم» به شکل قابل توجهی بیش از گزینه‌های اشتباه انتخاب شده است.

به عنوان نمونه، 49 درصد از افراد پاسخ دادند که به شکل دقیق اطلاع ندارند مالکیت کدام یک از دو شرکت موجود در فهرست به کمپانی فیسبوک تعلق دارد. آن‌ها همچنین پاسخ دادند که نمی‌دانند جستجوی خصوصی به چه معناست. پرسشی که بیش از همه پاسخ «مطمئن نیستم» را از سوی شرکت‌کنندگان دریافت کرده، تصویری از جک دورسی است که طبق گزارش، 77 درصد در مورد هویت او ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.

.

بین سطح تحصیلات و دانش دیجیتال همبستگی وجود دارد

دانش آمریکایی‌ها در حوزه دیجیتال به سطح تحصیلات آن‌ها بستگی دارد. آن دسته از بزرگسالانی که مدرک لیسانس یا بالاتر دارند، به طور متوسط به شش پرسش پاسخ صحیح دادند. در مقابل، کسانی که به کالج رفته‌اند ولی مدرکی دریافت نکرده‌اند، به شکل متوسط چهار پاسخ صحیح دادند. این آمار در مورد افرادی که مدرک دیپلم یا پایین‌تر دارند، سه مورد است. 37 درصد از پاسخ‌دهندگانی که مدرک لیسانس یا بالاتر دارند، توانستند به هفت سوال و بیش‌تر از آن پاسخ دقیق و صحیح بدهند. این آمار در مورد کسانی که صرفا تجربه رفتن به کالج را دارند و افرادی که سطح تحصیلات دیپلم یا کمتر دارند، به ترتیب 20 درصد و 9 درصد گزارش شده است.

با مطالعه این ده پرسش در می‌یابیم که بین بزرگسالانی که مدرک لیسانس یا بالاتر دارند و کسانی که در سطح تحصیلات دبیرستان یا پایین‌تر هستند، شکاف‌هایی دو رقمی وجود دارد. در مورد پنج پرسش اختلاف مذکور 30 درصد است. در مورد نحوه کار کوکی‌ها مشاهده می‌شود که بین دارندگان مدرک لیسانس و دیپلم، فاصله‌ای 32 درصدی وجود دارد. اختلاف مذکور در مورد پرسش مربوط به منبع درآمد سایت‌های شبکه اجتماعی، سیاست حفظ حریم شخصی، معنای https:// در ابتدای URL و بی‌طرفی شبکه به ترتیب برابر است با 32 درصد، 30 درصد، 30 درصد و 30 درصد.

.

در حالت کلی، افراد جوان‌تر عملکرد بهتری داشته‌اند

فارغ از اختلاف موجود در سطح تحصیلات، دانش دیجیتال به سن نیز وابسته است. البته لازم به ذکر است که تفاوت‌های موجود در سطح دانش دیجیتال گروه‌های سنی مختلف، در مقایسه با اختلاف‌های مربوط به میزان تحصیلات کمتر بوده است.

18 الی 19 ساله‌ها به طور متوسط به پنج پرسش پاسخ صحیح دادند، ولی این آمار در مورد شرکت‌کنندگان بزرگتر از 65 سال سه مورد است.

درصد اختلاف در بین سوالات، متفاوت است. در مورد آگاهی از عملکرد مرورگر خصوصی، شکافی 34 درصدی بین جوان‌ترها و افراد مسن‌تر وجود دارد. در پرسش مربوط به مالکیت واتس‌اپ و اینستاگرام توسط فیسبوک تفاوتی 25 درصدی دیده می‌شود و در شناسایی مثال تایید هویت دو عاملی نیز جوان‌تر‌ها 23 درصد بهتر از افراد مسن ظاهر شده‌اند. در برخی از پرسش‌ها نیز شاهد هستیم که شکاف بسیار کم‌تر است. توضیح مفهوم https:// در URL و داشتن اطلاعات در مورد بزرگترین منبع درآمد کمپانی‌های فعال در حوزه رسانه‌های اجتماعی نمونه‌هایی از این سوالات هستند.

منبع: بیزینس اینسایدر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.