راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا مردم به صورت اینترنتی کتاب نمی‌خرند؟

انتشار نتایج تحقیق بررسی عوامل موثر در خرید اینترنتی کتاب در ایران برای اولین بار

چرا مردم به صورت اینترنتی کتاب نمی‌خرند؟

نمایشگاه بین المللی کتاب بزرگ ترین رویداد سال در حوزه کتاب است. خیلی از مردم با علاقه از این نمایشگاه دیدن می­کنند. بنابراین کاملا طبیعی و منطقی است که نمایشگاه کتاب، پربازدیدترین نمایشگاهی باشد که در ایران برگزار می‌شود. نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب فرانکفورت حدود 300 هزار بازدید کننده دارد و ولی کتاب تهران چیزی در حدود 10 میلیون بازدیدکننده! در این نمایشگاه بازدیدکنندگان می‌توانند هر کتابی را که می‌خواهند پیدا کنند و بخرند. حتی هر سال از گوشه و کنار ایران افراد زیادی برای خرید کتاب­های دلخواه‌شان با پیمودن صد­ها کیلومتر به مصلی امام تهران می­آیند.

با گشت و گذار در سطح نمایشگاه همیشه چهره­های خسته­ای را می­بینیم که سنگینی کتاب­ها در دست‌شان کمرشان را خم کرده است، ولی انگیزه رسیدن به کتاب مورد نظر، علاقمندان را به تحمل این بار مجبور می‌کند. چرا بسیاری از مردم برای به دست آوردن کتاب باید این­قدر سختی بکشند؟ آیا موقع آن نیست که پیشرفت فناوری و گستردگی شبکه­های پرداخت الکترونیکی در ایران دسترسی کتاب برای مردم را سهل و آسان کند؟

راه پرداخت امسال در نمایشگاه رسانه­های دیجیتال حضور پیدا کرد. این نمایشگاه فرصتی بود تا به دنبال جواب این سوال بگردیم. مردم تا چه حد از خرید اینترنتی کتاب استقبال می‌کنند؟ آن­ها چقدر از این روش استفاده می‌کنند؟ حدس اولیه ما این بود که مردم خیلی از روش­های پرداخت الکترونیکی برای خرید کتاب استفاده نمی‌کنند. به نظر دو دلیل وجود دارد؛ یکی این که به نظر می‌رسد کتاب، کسب و کار پررونقی نیست و دوما خرید از طریق اینترنت هم هنوز در بین مردم جا نیفتاده است.

برای همین از دو راه مختلف از مردم سوال پرسیدیم؛ از مردم خواستیم که از طریق پیامک به ما بگویند که آیا تاکنون از طریق اینترنت کتاب خریده‌اند یا نه. 707 نفر به ما پیامک زدند و 503 نفر از آن­ها گفتند که هرگز از طریق اینترنت کتاب نخریده‌اند. 204 نفر هم گفتند که این نوع خرید را تجربه کرده‌اند. در روز آخر نمایشگاه از بین شرکت‌کنندگان به قید قرعه چند نفر انتخاب شدند و جوایزی به آنها اهدا شد. این هم نتایج نظرسنجی پیامکی:

هم‌زمان از فرصت نمایشگاه استفاده کردیم و از بازدیدکنندگان نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال پرسیدیم که آیا از طریق اینترنت کتاب خریده‌اند یا نه. 190 نفر در نظرسنجی ما شرکت کردند. نتیجه این نظرسنجی هم دور از انتظار نبود. 72 درصد جواب خیر دادند و 28 درصد هم جواب بله.

از بازدیدکنندگان علت را جویا شدیم. خیلی از بازدیدکنندگان دیدگاه­های مشابهی داشتند، به واقع اصلی­ترین عوامل بازدارنده خرید اینترنتی کتاب خیلی از هم دور نبودند و در چند فاکتور کلی قابل جمع هستند. (برخی بیش از چند گزینه را انتخاب کردند)

اصلی­ترین دلیل مردم برای عدم تمایل به خرید اینترنتی کتاب، تمایل مردم به خرید کتاب به روش سنتی بود، یعنی اینکه مردم دوست دارند خودشان برگ­های کتاب را لمس کنند، ورق بزنند و محتوای آن را بررسی کنند. اما این حس فقط یک حس سنتی نیست، بلکه نشان دهنده عدم وجود پایگاهی اینترنتی­ مانند آمازون است که علاوه بر معرفی کتاب­ها، چکیده و فهرست کتاب­ها را نیز در اختیار کاربران قرار ‌دهد تا کاربران با اطمینان خاطر خرید خود را انجام دهند. دلیل دوم پرهیز از خرید اینترنتی کتاب، عدم اطمینان به سایت­های فروش است. 17درصد افراد از اینکه پول به حساب سایت­ها واریز کنند وحشت داشتند. یکی از بازدیدکنندگان در همین باره خاطره بدی داشت؛ «چند سال پیش برای خرید به حساب یک سایت مبلغی واریز کرده اما محصول هنوز به دست او نرسیده است.» این سواستفاده آن چنان در او تاثیر گذاشته بود که می گفت: «هرگز(!) خرید اینترنتی انجام نخواهد داد.» برخی دیگر از بازدیدکنندگان انتظار داشتند که جایی برای نظارت بر سایت­های فروش باید وجود داشته باشد تا در صورت مواجهه با مشکل، مردم بتوانند اعتراضات خود را به آن­جا ارجاع دهند. یعنی با وجود نیاز به خرید کتاب به صورت اینترنتی، اعتماد مردم  برای خرید از طریق اینترنتی جلب نشده است. البته انگشت اشاره بعضی از این بی‌اعتمادی­ها مورد توجه اهمال بانک­ها بوده است و مردم به دلیل تجربه­های ناموفقی که در این زمینه داشتند حاضر به ریسک در زمینه پرداخت اینترنتی نبودند.

خوشبختانه کم­رنگ­ترین دلیل بازدارنده، آشنایی با سایت­های فروش و روش‌های پرداخت الکترونیکی است. به نظر می­رسد مردم برای خرید محصول مورد نظر خود می­توانند جستجو کنند و هم­چنین وب­سایت­های مختلف را پیدا کنند از طرفی غالبا افراد با نحوه پرداخت اینترنتی آشنا هستند اما هم­چنان نبود بسترهای مناسب برای این­گونه خرید­ها احساس می­شود.

دسته آخر که40 درصد افراد را شامل می­شد به دلایل دیگری از خرید اینترنتی کتاب سرباز می­زدند. برخی اهل مطالعه و کتاب نبودند، بعضی­ها هم معتقد بودند که سرویس­های آنلاین باید رایگان باشند. اما یک سوم این دسته (30%) علت خودداری از خرید اینترنتی کتاب را سرویس­های نامناسب می­دانستند. سرویس­هایی مانند: پایین بودن سرعت اینترنت، نبود سایتی جامع برای خرید کتاب­های تخصصی، طولانی شدن زمان تحویل کتاب، هزینه­­های بالای حمل و نقل و … .

در کل به نظر می­رسد مردم هم پتانسیل خرید و هم تمایل به خرید اینترنتی دارند اما شرایط خرید ایده­آل هنوز برای آن­ها مهیا نشده است.

از بازدیدکنندگان در مورد دیگر خرید­های اینترنتی­ پرسیدیم. 70% سوال شوندگان یعنی 141 نفر، تجربه خریدهای اینترنتی غیر­ از کتاب را داشتند. از 100 نفر به صورت دقیق­تر درباره خرید محصولات اینترنتی سوالاتی پرسیده شد. از آن­ها پرسیدیم شما عمدتا چه محصولاتی را اینترنتی خرید می­کنید؟ اصلی­ترین محصولاتی که افراد به صورت اینترنتی خرید می­کرند، به صورت زیر است: (برخی بیش از یک گزینه را انتخاب کردند)

همان­طور که مشاهده می­شود بیشترین خریدها به سمت کارت‌های شارژ تلفن همراه معطوف شده؛ نرم­افزار و پرداخت قبوض نیز درصد­های بالایی را به خود اختصاص داده­اند. اکانت­های اینترنتی مانند VPN و شارژ ADSL هم از بسیاری از خریدهای دیگر مانند خرید وسایل الکترونیکی در این نظرسنجی سبقت گرفته بودند. در مورد پرداخت قبوض، عده زیادی علاقه داشتند که قبض­های خود را با اپلیکیش­های موبایل بپردازند و از نبود یا مشکلات برخی اپلیکیشن­ها گله داشتند.

با وجود اینکه تمامی افراد علاقه­مند به دنیای دیجیتال بودند، تنها 1/2% از این افراد شهروند دیجیتالی بودند وتمام خرید­ها و پرداخت­های خود را اینترنتی انجام می­دادند.

در پایان از بعضی از بازدیدکنندگان در مورد نحوه انتخاب سایت­ها برای خریدهای آنلاین سوال پرسیدیم. که بیشتر مردم به امنیت و اعتبار سایت­ها اشاره می­کردند و انتظار داشتند که سایت­های ارائه دهنده سرویس‌های فروش از درگاه­های امن مانند Https استفاده کنند.

سخن آخر

با توجه به آمارهای به دست آمده از نظرسنجی­های انجام شده مشاهده می­شود که بسیاری از مخاطبان مایلند محصولات خود را به صورت اینترنتی خریداری کنند. هم­چنین، اکثریت آن‌ها با پرداخت الکترونیکی آشنایی دارند. در این میان، بالا بردن اعتماد افراد از نظر بسترهای امن بانکی و سایت­های فروش اینترنتی و در نهایت فراهم آوردن محیطی امن برای خرید کاربران همراه با ارائه سرویس­هایی متناسب با محصول می‌تواند فرهنگ پرداخت اینترنتی را به مراتب ارتقا دهد. کنترل و نظارت بر سایت­های فروش برای سواستفاده­های احتمالی نیز در همین راستا می­تواند اثربخش باشد.

در پایان از شرکت توسن بخاطر پشتیبانی حضور راه­پرداخت در نمایشگاه رسانه­های دیجیتال و حضور گرم این شرکت در مراسم قرعه­کشی صمیمانه تشکر می­کنیم. همچنین از همکاری انتشارات سوره مهر قدر­دانی می­کنیم و امیدواریم در فرصت­های بعدی افتخار همکاری­های بزرگتری را داشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.