راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با ورود نیم‌میلیون اِی‌سیک آنلاین، توان ماینینیگ نیروگاه رکورد جدیدی زد

در سه ماه گذشته، با توجه به ورود 600 هزار ماشین آنلاین جدید، توان پردازش برای استخراج بیت‌کوین بار دیگر افزایش یافت.

با توجه به اطلاعات استخر استخراج کریپتو در BTC.com، میانگین هش‌ریت بیت‌کوین در دوهفته اخیر افزایش یافت و به 85 اگزاهش‌ریت درثانیه (EH/s) رسید. در ضمن، سختی ماینینگ نیز به رکورد جدید حدودا 12 تریلیون رسیده است.

لازم به ذکر است که این دو رقم ذکر شده، 60 درصد نسبت به چهاردهم ژوئن افزایش داشته است.

سختی ماینینیگ بیت‌کوین، معیاری برای اندازه‌گیری میزان سختی ایجاد یک بلوک از تراکنش‌ها است. این معیار پس از ایجاد 2,016 بلوک و تقریبا هر دو هفته تغییر می‌کند. در واقع با توجه به این سختی، می‌توان اطمینان حاصل کرد که زمان تولید هر بلوک، حدود 10 دقیقه ثابت باقی بماند؛ حتی اگر میزان هشینگ‌پاور دستگاه‌های سراسر جهان که برای به‌دست آوردن بیت‌کوین‌های جدید در رقابت هستند، نوسان داشته باشد.

لازم به ذکر است که چندین مدل از ماینرهای مدار مجتمع با کاربرد خاص (اسیک) در طول تابستان وارد بازار شدند و میانگین هشینگ‌پاور آنها حدود 55 تراهش بر ثانیه (TH/s) بوده است.

با فرض اینکه کل 35EH/s از هشینگ‌پاور افزوده شده از اواسط ژوئن از این دستگاه‌های مدل‌ بالا باشد، با یک محاسبه سرانگشتی می‌توان به این نکته پی برد که بیش از نیم‌میلیون از این ماشین‌ها به شبکه بیت‌کوین متصل بوده‌اند (1 میلیون1EH/s = TH/s).

.

یک کسب‌وکار میلیارد دلاری

این ماینرهای اسیک قدرتمند، توسط تولید‌کنندگان بزرگی مانند بیت‌مین، کنان، اینوسیلیکون و میکرو‌بی‌تی ساخته شده و هر کدام 1,500 تا 2,500 دلار قیمت دارند. بنابراین اگر نیم‌میلیون از آنها راه‌اندازی شده باشد، سازندگان دستگاه‌های ماینر پیشرو توانستند در سه ماه گذشته، یک میلیارد دلار درآمد داشته باشد.

از ابتدای امسال، سختی و نرخ هش بیت‌کوین، هم‌راستا با افزایش قیمت بوده‌ است. این موضوع باعث افزایش تقاضا برای تجهیزات ماینینگ شده و به‌طور قابل توجهی درخواست آن بالا رفته است.  البته باید گفت که بخشی از این افزایش تقاضاها، به خاطر بارندگی در فصل تابستان جنوب غربی چین بوده که باعث افزایش توان هیدروالکتریسیته و ارزانی آن شده است.

به‌علاوه، در منطقه سیبری شرقی روسیه نیز تقاضا افزایش یافته است. در این منطقه، نیروگاه برق برستسک در دوران جنگ سرد ساخته شده، برای تامین برق مزارع ماینینگ استفاده شده است. همچنین، تخمین زده شده که این نیروگاه تقریبا 10 درصد از کل توان پردازش در شبکه بیت‌کوین را تولید کرده است.

در اوایل سال جاری، ماینرها در چین تخمین زدند که میانگین هش‌ریت بیت‌کوین در تابستان، از میزان 70EH/s فراتر خواهد رفت و البته این اتفاق هم در ماه آگوست افتاد.

به این ترتیب، با پیش سفارشی که مشتریان انجام دادند، تولیدکنندگان بزرگ ماینر، سه ماه زودتر تجهیزاتی را که قرار بود برای حمل‌ونقل تا آخر سال استفاده شوند را فروخته اند.

توکن‌اینسایت یک استارت‌آپی است که بر تجزیه‌وتحلیل تریدینگ کریپتو و فعالیت‌های ماینینگ تمرکز می‌کند. اخیرا این استارت‌آپ در گزارشی گفته که انتظار می‌رود در ماه‌های آتی، تدارکات بیشتری از ماینرها وارد بازار شوند.

طبق این گزارش، به دنبال افزایش چشمگیر قیمت بیت‌کوین، بازار استخراج بیت‌کوین تورم قابل توجهی را در سه ماهه دوم سال 2019 تجربه کرده است. بسیاری از ماینرها از تولیدکننده‌های گوناگون، با کسری جدی مواجه شدند و پیش‌سفارش‌های مربوط به سه ماهه دوم و سوم، تا پایان سال تحویل داده خواهند شد.

بنابراین باتوجه به اینکه میانگین کل پاور هشینگ بیت‌کوین، برای اولین بار در تاریخ خود آستانه 100EH/sرا رد کرده است، این شرکت تخمین زده که سختی ماینینگ، رشد خود را حفظ خواهد کرد و تا پایان سال به 15 میلیارد خواهد رسید.

منبع: Coindesk

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.