راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با وجود صد ماینر آنلاین جدید، توان پردازش بیت‌کوین رکورد تازه‌ای زد

کل توان محاسباتی که برای تامین امنیت بلاکچین بیت‌کوین اختصاص داده شده رکورد جدیدی ثبت کرد. با توجه به اطلاعات داده‌شده از اپراتور خدمات ماینینگ سایت BTC.com، میانگین هش ریت سختی استخراج بیت‌کوین در دو هفته گذشته، به 71/43 کوینتیلیون هش بر ثانیه رسید؛ درحالیکه این عدد در 23 جولای، 64/49 کوینتیلیون هش بر ثانیه بود. آستانه سختی استخراج بیت‌کوین زمانی که به بلوک ارتفاع 586,672 در ساعت 2:52 روز دوشنبه رسید شکسته شد.

سختی استخراج بیت‌کوین، معیاری برای نشان‌دادن سختی رقابت برای به دست آوردن پاداش‌های بیت‌کوین است. به‌طور کلی، به معنای میزان سختی که نرم‌افزار بیت‌کوین، برای تولید 2016 بلوک‌ جدید در 14 روز، با در نظر داشتن زمان تولید ۱۰ دقیقه هر بلاک تا مرحله بعدی، ایجاد می‌کند.

فرض کنید که این 6/9EH/s  (یا 6/9 میلیون ترا هش بر ثانیه) مازاد برق محاسبه شده، از ماینرهای قوی «اسیک» مانند «آنتی‌ماینر  S17» بیتمین یا «واتس‌ماینر  M20S» میکروبی‌تی به‌دست آمده است. هردو این ماینرها، نرخ ماینینگ حدود 55 تراهش بر ثانیه دارند و اخیرا به بازار آمده‌اند.

این بدان معناست که بیش از یکصدهزار ماینر اسیک گران‌قیمت در دو هفته گذشته فعال شده‌اند. به‌علاوه اگر هر کدام از آنها 2 هزار دلار فروش رفته باشد، برای بازارهای بزرگ ماینر درآمدی بالغ بر 200 میلیون دلار دارد.

ببینید: نرخ برق برای استخراج‌کنندگان بیت‌کوین تغییر می‌کند / برای ماینینگ، چه میزان از ذخایر انرژی ما مصرف می‌شود

علاقه رو به رشد به استخراج بیت‌کوین از زمانی آغاز شد که قیمت این کریپتوکارنسی رشد رقابتی پیدا کرد.. هرچند که در مناطق دورتر و با آغاز فصل‌های بارانی در چین، قیمت برق تولید شده مولدها در کشورهای جنوب غربی ارزان‌تر شد. طبق گزارش‌ها، 50 درصد فعالت‌های ماینینگ در چین انجام می‌شود.

ببینید: بهترین شهر برای ماینینگ در ایران کجاست؟ / نبود مجوز، امکان آمایش سرزمین برای صنعت ماینینگ کشور را گرفته است

در اوایل امسال، ماینرها در چین تخمین زدند که هش ریت بیت‌کوین در تابستان از  70EH/s بیشتر خواهد شد. البته لازم به ذکر است که این هش‌ریت، در ماه ژوئن از این میزان بالاتر رفته و در اول آگوست نیز به 80EH/s رسیده است.

با این حال، در روزهای اخیر برای اولین بار است که قیمت بیت‌کوین در دو هفته اخیر بالاتر از 70EH/s باقی مانده است. همچنین سختی ماینینگ بیت‌کوین نیز رکورد جدید حدود 10هزار میلیارد ثبت کرده است.

.

تغییر بازار

در کنار افزایش کم میزان علاقه به ماینینگ بیت‌کوین، تغییرات قابل ملاحظه‌ای در بازار ماینینگ رخ داده است و تولیدکنندگان ارشد، برای تولید تجهیزات قدرتمندتر در رقابت هستند.

برای مثال شرکت بیتمین، این غول ماینینگ در پکن، در اطلاعیه عرضه اولیه سهام خود در سال 2018، ادعا کرد که بر 70 درصد بازار تسلط دارد؛ اکنون ممکن است که با رقابت جدی بازیگران بازار روبه‌رو شود که به‌نظر می‌رسد قابلیت بیشتری در انتقال محصولات برتر و با سودآوری بهتر داشته باشند.

مایکل ژونگ، تحلیلگر سابق ماینینگ که اکنون فارم‌های ماینینگ را در استارت‌آپ فورس‌ماینینگ اداره می‌کند، می‌گوید که بر اساس تجربیاتش، رتبه‌بندی ظرفیت تولید در سازندگان بزرگ ماینر چینی برای محصولات مهمشان، در سال‌های اخیر تغییر کرده است.

او همچنین توضیح داد که در سال 2017 تا 2018، بیتمین با ماینرهای مدل «آنت‌ماینر S9» در رتبه اول، پس از آن ماشین‌های کنان مدل «آولون سری 8» و در رده سوم نیز «اینوسیلیکون»، «ابانگ» و «میکروبی‌تی» بیتمین قرار داشته است.

اما از ماه ژانویه تا ژوئن امسال رتبه‌بندی ظرفیت انتقال تغییر کرده است. اکنون مدل واتس‌ماینر M20 میکروبی‌تی رتبه اول را دارد و پس از آن، مدل‌های S17 بیتمن و سپس اینوسیلیکون، «کنان» و «ایبنگ» در این رتبه‌بندی قرار دارند.

با توجه به آمار استخر F2pool، «آنت‌ماینرS17 پرو» محصول بیتمن، رتبه سوم را در سودآوری ماینینگ دارد و پس از آن، «تاردیس بیت‌فوری» و «واتس ماینر M20S میکروبی‌تی» در رتبه‌های بعدی قرار دارند. با توجه به آمارهای ارائه‌شده، هزینه واتس‌ماینر M20S، سه هزار دلار و آنتی‌ماینر S17 Pro حدود چهارهزار دلار است.

گرچه سفارشات برای این ماشین‌ها در ماه‌های نوامبر و دسامبر امسال افزایش داشته، اما زوکسینگ یانگ، بنیانگذار میکروبی‌تی در گفتگویی با کوین‌دسک گفت که محدودیت ظرفیت‌‌های تولید، دسترسی به تراشه‌ها توسط تامین‌کنندگان است.

برای مثال، میکروبی‌تی از تراشه‌های 10 نانومتری برای ماشین‌های سری M20 خود استفاده می‌کند. این تراشه‌ها، ارزان‌تر از تراشه‌های پیشرفته 7 نانومتری هستند که بیتمین برای تجهیزات آنتی‌ماینر سری S17 استفاده می‌کند.

درحالیکه بیتمین همیشه از تراشه‌های شرکت تولیدکننده نیمه‌هادی تایوان TSMC استفاده می‌کند، میکروبی‌تی برای تولید محصولات برتر، تراشه‌های خود را از آنها به سامسونگ تغییر داده است.

البته شرکت‌های سامسونگ و TSMC، هر دو در اعلان درآمدهای خود در سه ماهه دوم سال تخمین زده‌اند که مجددا تقاضا برای تراشه‌های استخراج کریپتوکارنسی، در سه‌ماهه سوم و چهارم امسال نیز درخواست می‌شود.

منبع: Coindesk

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.